ventilator interieur

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-07-2013 21:56 #1098439 door René Minnebo (GAST)
ventilator interieur is gemaakt door René Minnebo (GAST)
Als je nog nooit een 940 hebt gereden en je gaat ermee op vakantie dan kom je nog wel is dingen tegen die je nog niets wist. Mijn 2,3 LPT uit 1997 heeft een fabrieks airco (staat in de papieren die ik bij de auto heb gekregen) Tijdens de rit naar Frankrijk kwam ik erachter dat de airco wisselt van uitsroom opening. Wat ik bedoel is dat hij een paar minuten uit het dashboard blaast niet bij het voorraam maar uit de ventilatie openingen en dan blaast hij een paar minuten bij de voeten (ook achter) de draaiknop stond alleen op het poppetje met de pijl naar hem toe gericht.

Hoort dit zo. Ik heb de airco zonder de schaalverdeling bij de warmte - koude draaiknop

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2013 22:03 #1391360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, lijkt me niet. Bij de automatische airco (met temperatuurschaal om het zo te zeggen) kun je de keuze van uitstroomopening automatisch laten gebeuren, oa aan de hand van de zonnekracht sensor. De handmatige airco (die jij denk ik hebt) heeft dat niet. De lucht moet gewoon constant uit de opening(en) komen die je met de middelste draaiknop gekozen hebt.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-07-2013 22:15 #1391361 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic zonnekracht sensor waar zit die

henk 940LPT schreef : Nee, lijkt me niet. Bij de automatische airco (met temperatuurschaal om het zo te zeggen) kun je de keuze van uitstroomopening automatisch laten gebeuren, oa aan de hand van de zonnekracht sensor. De handmatige airco (die jij denk ik hebt) heeft dat niet. De lucht moet gewoon constant uit de opening(en) komen die je met de middelste draaiknop gekozen hebt.

<html />

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2013 22:19 #1391362 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die heb je niet bij de handmatige airco, daar is die ook handmatig
Als je automatische airco hebt, zit die zonnekracht sensor in het rooster van de rechter dashboardspeaker. Vergelijkbaar waar links de rode knipper LED zit van de startblokkering.

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2013 22:42 #1391364 door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Vacuum?
De regelkleppen van je ventilatiesysteem worden aangestuurd dmv vacuum. Als er een lekje in dat systeem zit, wordt de bediening van het systeem beinvloed door de hoeveelheid vacuum die je motor levert.

Dus: heuveltje op, turbo erop, geen vacuum meer. Heuveltje af, turbo eraf, en er is weer vacuum.

Bij het wegvallen van voldoende vacuum gaat de luchtstroom naar de voeten, dat is de "ruststand" van de kleppen.

Klopt dit met je waarnemingen?

Zo ja, dan heb je ergens een lek. Daar is veel over te vinden op deze site.

Robert

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-07-2013 22:56 #1391365 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic .

Admiral schreef : Als je nog nooit een 940 hebt gereden en je gaat ermee op vakantie dan kom je nog wel is dingen tegen die je nog niets wist. Mijn 2,3 LPT uit 1997 heeft een fabrieks airco (staat in de papieren die ik bij de auto heb gekregen) Tijdens de rit naar Frankrijk kwam ik erachter dat de airco wisselt van uitsroom opening. Wat ik bedoel is dat hij een paar minuten uit het dashboard blaast niet bij het voorraam maar uit de ventilatie openingen en dan blaast hij een paar minuten bij de voeten (ook achter) de draaiknop stond alleen op het poppetje met de pijl naar hem toe gericht.

Hoort dit zo. Ik heb de airco zonder de schaalverdeling bij de warmte - koude draaiknop

<html />

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-07-2013 22:58 #1391366 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic .
test

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-07-2013 23:02 #1391367 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic vast ritme

RobertG schreef : De regelkleppen van je ventilatiesysteem worden aangestuurd dmv vacuum. Als er een lekje in dat systeem zit, wordt de bediening van het systeem beinvloed door de hoeveelheid vacuum die je motor levert.

Dus: heuveltje op, turbo erop, geen vacuum meer. Heuveltje af, turbo eraf, en er is weer vacuum.

Bij het wegvallen van voldoende vacuum gaat de luchtstroom naar de voeten, dat is de "ruststand" van de kleppen.

Klopt dit met je waarnemingen?

Zo ja, dan heb je ergens een lek. Daar is veel over te vinden op deze site.

Robert

<html />

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-07-2013 23:03 #1391368 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic vast ritme
Het is een vast ritme. Gister op de provinciale weg zonder heuvels ook hetzelfde verhaal.

Sorry voor de vervuiling van de topic maar antwoorden op dit forum gaat erg lastig.

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2013 20:42 #1391495 door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Hypothese 1 verworpen
Kennelijk niet een vacuumprobleem. Gaan we verder.

Het zou ook de regeling van je ventilatormotor kunnen zijn. Bij de modernere 940s gaat dat dmv een stukje elektronica, de "kachelweerstand". Deze is gemonteerd achter/onder je dashboardkastje tegen/in het ventilatiekanaal. Als die kapot begint te gaan valt af en toe je ventilatormotor uit.

Als de ventilator uitvalt wordt de lucht alleen nog maar door de rijsnelheid naar binnen geblazen. Dat gaat niet zo hard, waardoor het kan lijken of de ventilatie via een andere opening komt.

Je kunt dit testen door de ventilator wat harder te zetten, standje 3 of zo. Het effect wordt dan duidelijker.

Succes met zoeken!

Robert

Moderators: Jerry Stam