Temperatuur stijgt tot in rood
- Peter Borghs
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 17:53 #1095798
door Peter Borghs
Temperatuur stijgt tot in rood is gemaakt door Peter Borghs
Hoi,
Bij mijn 245 (1979) met B 21E blok onlangs koelvloeistof vervangen. Nadien leek alles in orde. Volgende dag tijdens rijden stijgt de temperatuurmeter tot het rood. Bij stationair stijgt hij tot in het rood. De elektrische fan springt niet aan. Temperatuursensor in radiateur vervangen. Springt niet aan, terwijl bij controle op de accu deze het wel doet. Thermostaat vervangen, extra gaatje bijgeboord. Probleem niet opgelost. Radiateur doorgespoeld. Probleem hetzelfde. Wat ik nog niet heb gedaan , is de waterpomp eraf halen en controleren. Dat is de volgende stap. Iemand nog andere ideeën?
Groet.
Bij mijn 245 (1979) met B 21E blok onlangs koelvloeistof vervangen. Nadien leek alles in orde. Volgende dag tijdens rijden stijgt de temperatuurmeter tot het rood. Bij stationair stijgt hij tot in het rood. De elektrische fan springt niet aan. Temperatuursensor in radiateur vervangen. Springt niet aan, terwijl bij controle op de accu deze het wel doet. Thermostaat vervangen, extra gaatje bijgeboord. Probleem niet opgelost. Radiateur doorgespoeld. Probleem hetzelfde. Wat ik nog niet heb gedaan , is de waterpomp eraf halen en controleren. Dat is de volgende stap. Iemand nog andere ideeën?
Groet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 18:17 #1375981
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waterpompje..
Kans is vrij groot dat de waterpomp niet meer in orde is..
Elektrische fan zou daarintegen wel aan moeten slaan..
Elektrische fan zou daarintegen wel aan moeten slaan..
- Peter Borghs
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 18:23 #1375982
door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Tenzij de waterpomp kapot is
Tenzij de waterpomp kapot is en het water niet (goed) circuleert. De bovenste slang wordt heet, onderste slang niet echt/matig ??
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 18:24 #1375983
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic blokkade, luchtbel
heb je al zonder thermostaat geprobeerd wat er gebeurd qua temperatuur? mogelijk toch iets van blokkade of een hardnekkige luchtbel. al gekeken naar de mate van rondpompen kvs bij extra gas? je moet dan een verveling zien in je radiator. en worden alle slangen warm of slechts enkele? kan dan te maken hebben met een kapotte pomp.
- Peter Borghs
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 18:58 #1375986
door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Waterpomp of luchtbel
Ik denk dat ie niet rondpompt. Ofwel waterpomp ofwel hardnekkige luchtbel. Iemand tipte mij om even een koelslang los te halen bij de doorgang schutboard naar kachel..ik meen mij te herinneren dat ik de kachel aanvankelijk had dicht staan en pas later tijdens het stationair opwarmen heb open gedraaid.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 19:22 #1375989
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ehhhh
Ik zal wel knettergek zijn.... Maar wat denk je wat er gebeurd als je een (kachel) slang loshaald? Denk aan iets met lucht ......
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2012 19:01 #1376054
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic vraag
Jelmar,
Kan het theoretisch zijn dat al het KVS loopt via de motor en niet via de radiator door een defecte pomp of thermostaat? Zo ja, dan blijft de radiator koud en slaat de ventilator ook niet aan, of zit er nu naast?
Kan het theoretisch zijn dat al het KVS loopt via de motor en niet via de radiator door een defecte pomp of thermostaat? Zo ja, dan blijft de radiator koud en slaat de ventilator ook niet aan, of zit er nu naast?
- W. Slijkerman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2012 10:32 #1376088
door W. Slijkerman
Beantwoord door W. Slijkerman in topic temp:
Het isnormaal om altijd de bovendste kachelslang los halen {voorzichtig } iets naar
achteren schuiven tot aan het begin van de aansluiting dan iets schuin houden en je zal zien dat tijdens het vullen van het sijsteem er lucht uit de kachelslang komt.
Als je de lucht tijdens het vullen niet laat ontsnappen is dit het probleen bij jou Volvo.
Je bouwt n.l.een druk op in het sijsteem vandaar de hoge temp: als je de lucht niet laat ontsnappen.
Succes Gr: W.Slijkerman
achteren schuiven tot aan het begin van de aansluiting dan iets schuin houden en je zal zien dat tijdens het vullen van het sijsteem er lucht uit de kachelslang komt.
Als je de lucht tijdens het vullen niet laat ontsnappen is dit het probleen bij jou Volvo.
Je bouwt n.l.een druk op in het sijsteem vandaar de hoge temp: als je de lucht niet laat ontsnappen.
Succes Gr: W.Slijkerman
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2012 10:50 #1376091
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontluchten
Ontluchten moet je sowieso doen.
Maar bij de kachelslang? Lijkt me niet..
Hoe zorg je er dan voor als je de kachelslang vastzet dat er geen lucht mee naar binnen komt?
Er zijn meerdere manieren, maar normaal is koelsysteem vullen, dop van expansievat eraf, kachel vol open, en de auto laten lopen.
Je expansie is het hoogste punt... Dat is ook niet voor niks....
Maar bij de kachelslang? Lijkt me niet..
Hoe zorg je er dan voor als je de kachelslang vastzet dat er geen lucht mee naar binnen komt?
Er zijn meerdere manieren, maar normaal is koelsysteem vullen, dop van expansievat eraf, kachel vol open, en de auto laten lopen.
Je expansie is het hoogste punt... Dat is ook niet voor niks....
21-12-2012 13:40 #1376101
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic fan
zit de voeler van de elec fan niet in de radiateur?
dit kan verklaren waarom de fan niet aanslaat.
maar hoogstwaarschijnlijk idd de waterpomp overleden.
dit kan verklaren waarom de fan niet aanslaat.
maar hoogstwaarschijnlijk idd de waterpomp overleden.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Moderators: Jerry Stam