weigerende overdrive bij m46
- ruben geerse
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2012 13:33 #1095708
door ruben geerse
weigerende overdrive bij m46 is gemaakt door ruben geerse
Hallo allemaal!
met bovennoemd probleem ben ik al een jaar aan het klooien. Ik begin nu de finale diagnose te naderen. Het probleem: pas na 20 kilometer kan ik mijn overdrive inschakelen. Vanaf dan blijft ie ook normaal functioneren. Dus het lijkt wel alsof de boel eerst warm moet worden om tot functioneren over te gaan. Aanvankelijk dacht ik aan de bakolie. Deze vervangen gaf geen verbetering (ik had ATF ford gebruikt). Op een buitenlands volvo forum las ik iemand met een dergelijk probleem, die schreef dat als je de pook in de vierde versnelling naar rechts kon bewegen en dan de overdrive wel in te schakelen was dat dit dan de vierde versnellingschakelaar op de bak zou zijn. Ik heb toen een dergelijke schakelaar besteld. De oude eruit halen was veel klooien met een afgeslepen 22mm (?) ringsleutel. De nieuwe paste helaas niet (blijkbaar hebben oudere m46 bakken een andere diameter draad van deze schakelaar). Toen uiteindelijk maar een tweedehands gekocht. Geen verbetering.
Verschillende OD relais gekocht op de VKB gaf ook geen verbetering.
Vervolgens maar eens een accu op de overdrive solenoid aangesloten en dan schakelt ie meteen.
Op tubrobricksforum vond ik onderstaand schema van het overdrive (relais) systeem
www.davebarton.com/od-relay-mod-1259750.jpg
Vandaag middels de plus en de min van de sigarettenaansteker wat diagnostiek gedaan. Het blijkt dat als ik de aarde van de sigarettenaansteker verbind met pool 85 van het relais dat ik zonder problemen de overdrive kan inschakelen. Ergo, het probleem zit dus in de 4th gear switch of het mechaniek dat de switch indrukt of de bedrading ervan. Helaas heb ik vandaag geen brug tot mijn beschikking anders kon ik de bedrading van de switch doorverbinden of een nieuwe aarde aansluiten of de rode draad bypassen. Vervelend is echter dat als ik naar de garage met brug toe rijdt het blok inmiddels warm is geworden en de OD sowieso schakelt. Dus weerstand meten over de schakelaar heeft dan geen zin. Ik zal dus tot de finale diagnose moeten wachten tot de volgende ochtend wanneer het blok is afgekoeld.
Iemand nog tips of zie ik zaken over het hoofd?
Weet iemand waar ik het oude type vierde versnelling schakelaarnieuw zou kunnen krijgen mocht deze het probleem zijn (je denkt toch aan mechanisch gezien de temperatuurafhankelijkheid)
Grtn
PS 1 ik ben mij ervan bewust dat een overdrive nooit in de achteruit zou mogen worden gezet (zoals zou kunnen gebeuren bij het bypassen van de vierde versnelling schakelaar)
PS 2 eventueel zit ik te denken dat mocht het probleem in de bak zitten ik een breekrelais gebruik in de circuit van de achteruitrijdverlichting. Dan heb ik dus een 8-bak
met bovennoemd probleem ben ik al een jaar aan het klooien. Ik begin nu de finale diagnose te naderen. Het probleem: pas na 20 kilometer kan ik mijn overdrive inschakelen. Vanaf dan blijft ie ook normaal functioneren. Dus het lijkt wel alsof de boel eerst warm moet worden om tot functioneren over te gaan. Aanvankelijk dacht ik aan de bakolie. Deze vervangen gaf geen verbetering (ik had ATF ford gebruikt). Op een buitenlands volvo forum las ik iemand met een dergelijk probleem, die schreef dat als je de pook in de vierde versnelling naar rechts kon bewegen en dan de overdrive wel in te schakelen was dat dit dan de vierde versnellingschakelaar op de bak zou zijn. Ik heb toen een dergelijke schakelaar besteld. De oude eruit halen was veel klooien met een afgeslepen 22mm (?) ringsleutel. De nieuwe paste helaas niet (blijkbaar hebben oudere m46 bakken een andere diameter draad van deze schakelaar). Toen uiteindelijk maar een tweedehands gekocht. Geen verbetering.
Verschillende OD relais gekocht op de VKB gaf ook geen verbetering.
Vervolgens maar eens een accu op de overdrive solenoid aangesloten en dan schakelt ie meteen.
Op tubrobricksforum vond ik onderstaand schema van het overdrive (relais) systeem
www.davebarton.com/od-relay-mod-1259750.jpg
Vandaag middels de plus en de min van de sigarettenaansteker wat diagnostiek gedaan. Het blijkt dat als ik de aarde van de sigarettenaansteker verbind met pool 85 van het relais dat ik zonder problemen de overdrive kan inschakelen. Ergo, het probleem zit dus in de 4th gear switch of het mechaniek dat de switch indrukt of de bedrading ervan. Helaas heb ik vandaag geen brug tot mijn beschikking anders kon ik de bedrading van de switch doorverbinden of een nieuwe aarde aansluiten of de rode draad bypassen. Vervelend is echter dat als ik naar de garage met brug toe rijdt het blok inmiddels warm is geworden en de OD sowieso schakelt. Dus weerstand meten over de schakelaar heeft dan geen zin. Ik zal dus tot de finale diagnose moeten wachten tot de volgende ochtend wanneer het blok is afgekoeld.
Iemand nog tips of zie ik zaken over het hoofd?
Weet iemand waar ik het oude type vierde versnelling schakelaarnieuw zou kunnen krijgen mocht deze het probleem zijn (je denkt toch aan mechanisch gezien de temperatuurafhankelijkheid)
Grtn
PS 1 ik ben mij ervan bewust dat een overdrive nooit in de achteruit zou mogen worden gezet (zoals zou kunnen gebeuren bij het bypassen van de vierde versnelling schakelaar)
PS 2 eventueel zit ik te denken dat mocht het probleem in de bak zitten ik een breekrelais gebruik in de circuit van de achteruitrijdverlichting. Dan heb ik dus een 8-bak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2012 14:07 #1375386
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ATF olie in een
ATF olie in een handgeschakelde bak?
jawadde...
jawadde...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2012 14:07 #1375387
door V700 register
ik heb het probleem ooit opgelosd bij een oude 244d door een extra switch in het dash te plaatsen
leek nergens op maar werkte perfect
Beantwoord door V700 register in topic ATF olie in een
ik heb het probleem ooit opgelosd bij een oude 244d door een extra switch in het dash te plaatsen
leek nergens op maar werkte perfect
- ruben geerse
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2012 15:50 #1375397
door ruben geerse
Beantwoord door ruben geerse in topic Hoi k2,
Schakelaar is last
Hoi k2,
Schakelaar is last resort. Eerst maar kijken of k t probleen echt kan oplossen. Zo niet is dat het ovrrwegen waard maar wel zo dat ik de od niet in zn achteruit kan inschakelen (zie ps2). Mn vriendin moet er ook mee kunnen rijden
Atf f schijnt de juiste olie voor deze bakken.
Heb btw ook alle filters schoongemaakt in de bak.
Grtjs
Schakelaar is last resort. Eerst maar kijken of k t probleen echt kan oplossen. Zo niet is dat het ovrrwegen waard maar wel zo dat ik de od niet in zn achteruit kan inschakelen (zie ps2). Mn vriendin moet er ook mee kunnen rijden
Atf f schijnt de juiste olie voor deze bakken.
Heb btw ook alle filters schoongemaakt in de bak.
Grtjs
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2012 16:45 #1375402
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic j,
In een M46 hoort ook ATF.
Helemaal goed.
Heb laatst ook mijn olie vervangen, maar mijn bak en OD schakelen gewoon goed.
Opzich is het schakelsysteem en electronica heel simpel.
Mogelijk heb je ergens een flinke weerstand in de kabel zitten richting bak en/of schakelaar.
Misschien ook een slechte massa van de bak-schakelaar?
Groeten,Gerben
Helemaal goed.
Heb laatst ook mijn olie vervangen, maar mijn bak en OD schakelen gewoon goed.
Opzich is het schakelsysteem en electronica heel simpel.
Mogelijk heb je ergens een flinke weerstand in de kabel zitten richting bak en/of schakelaar.
Misschien ook een slechte massa van de bak-schakelaar?
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2012 16:57 #1375403
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klinkt bekend...
maar ik heb hier alleen last van in de winter.
- oliepeil is ok, juiste olie ook
- mogelijkerwijs is de massa wat roestig, zal er binnenkort eens naar kijken
zolang het na de winter weer verdwijnt vind ik het zo een probleem niet en komt het op de to-do lijst te staan
maar uit voorzorg ga ik toch het draadje even volgen
- oliepeil is ok, juiste olie ook
- mogelijkerwijs is de massa wat roestig, zal er binnenkort eens naar kijken
zolang het na de winter weer verdwijnt vind ik het zo een probleem niet en komt het op de to-do lijst te staan
maar uit voorzorg ga ik toch het draadje even volgen
- ruben geerse
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2012 20:32 #1375427
door ruben geerse
Beantwoord door ruben geerse in topic Ah! Idee is dan dat toename
Ah! Idee is dan dat toename van temperatuur voor afname van weerstand zorgt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2012 14:53 #1375462
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij waren (destijds toen
Bij mij waren (destijds toen ik nog een 240 had) alle problemen van de overdrive opgelost toen ik de standaard atf olie had vervangen door iets dikkere. Vervangen van d olie en een paar keer spoelen hielp nauwelijks maar die dikkere atf (diep in mijn geheugen gravend is het iets van type F en type G) lostte het op.
Zal wel niet bij de automaterialenzaak te kijgen zijn maar wordt volop gebruikt bij landbouw voertuigen dus er moet toch makkelijk aan te komen zijn.
Zal wel niet bij de automaterialenzaak te kijgen zijn maar wordt volop gebruikt bij landbouw voertuigen dus er moet toch makkelijk aan te komen zijn.
- ruben geerse
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 11:35 #1375956
door ruben geerse
Beantwoord door ruben geerse in topic Hoi Janneman,
heb
Hoi Janneman,
heb inderdaad ook ATF F erin zitten maar geen verbetering helaas.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het probleem in de schakelaar zit of de aansturing ervan in de bak. De bedrading is gewoon intact.
Twee mogelijke oplossing:
1. nieuwe schakelaar met de afwijkende schroefdraad proberen te krijgen en kijken of dit het probleem oplost.
2. een breekrelais opnemen die schakelt in het elektrisch circuit van de acheruitrijdverlichting en de aansturing aanluiten op de punten waarop de vierde versnellingschakelaar zit aangesloten. Dan heb je wel een overdrive bij versnelling 1 t/m 4 maar kan ie nooit per ongeluk in de achteruit ingeschakeld worden met ernstige gevolgen.
Weet iemand waar ik een dergelijke schakelaar genoemd onder 1. kan kopen?
Grtn
Ruben
heb inderdaad ook ATF F erin zitten maar geen verbetering helaas.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het probleem in de schakelaar zit of de aansturing ervan in de bak. De bedrading is gewoon intact.
Twee mogelijke oplossing:
1. nieuwe schakelaar met de afwijkende schroefdraad proberen te krijgen en kijken of dit het probleem oplost.
2. een breekrelais opnemen die schakelt in het elektrisch circuit van de acheruitrijdverlichting en de aansturing aanluiten op de punten waarop de vierde versnellingschakelaar zit aangesloten. Dan heb je wel een overdrive bij versnelling 1 t/m 4 maar kan ie nooit per ongeluk in de achteruit ingeschakeld worden met ernstige gevolgen.
Weet iemand waar ik een dergelijke schakelaar genoemd onder 1. kan kopen?
Grtn
Ruben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2012 11:46 #1375957
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uhm
Bedoel je de solenoid? of de schakelaar op je pook?
Die op je pook kun je nog krijgen via dealer of VOMD.NL(en meerdere aanbieders)
De solenoid kun je ook nog krijgen via de dealer.
Tom.
Die op je pook kun je nog krijgen via dealer of VOMD.NL(en meerdere aanbieders)
De solenoid kun je ook nog krijgen via de dealer.
Tom.
Moderators: Jerry Stam