Trillende aandrijfas opgelost en antwoorden gekregen
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Voor diegene die interesse heeft in de nummers:Lagerkooi VOLVO 1340501 = Febi 22595SKF nummer van het lager staat ergens op de site maar kan het nu ff niet vindenHet tweede vraagstuk ff gecopieerd uit orginele topic, Ik had van de sloop een ander as meegenomen maar deze was 2,5 cm langer, dus niet bruikbaar voor mij. Om tijdelijk toch te kunnen rijden had ik het voorste deel met lagerkooi van de sloopas samen geschoven met mijn achterste stuk van de asWat ik wel ontdekte bij de nieuwe as is dat het voor- en achterstuk met 90 graden verschil in elkaar schuift. Dit was de enige methode. Dus niet het hondenbotje princiepe zoals in andere topics genoemd wordt. Zo is de as ook aan mij geleverd en dit was ook de enige manier met mijn orginele achterstuk. Met mijn orginele complete as was het wel het hondenbotje princiepe.Volgens mij maaktdit ook helemaal niets uit, dit is alleen van belang bij het laatste stuk en bj het laatste stuk is het zoizo een geheel. Kruiskoppeling tegenover kruiskoppeling (per paar), waarbij er een knik in zit is dit van zeer groot belang.Echter de kruiskoppeling aan de bak is een enkele, zonder een tweede die de wisselingen compenseert. Waarschijnlijk is dit ook de rede waarom de uitlijning van het eerste stuk van de as zo belangrijk is volgens volvo (het shimmen, dus hoger of lager plaatse van de tussenlagerkooi) en goede bak + motorsteunen. Deze kruiskoppeling dient volgens mij alleen voor het kortstondig opvangen van lichte veranderingen t.o.v. de utgelijnde stand. Vandaar ook zo snel een onbalans vanneer deze uitlijnig niet correct is.Een schakelbak heeft immers ook een hardyschijf.De Volvo's met automaat zijn ook de enige die ik ben tegen gekomen met een 3e kruiskoppeling. In het verleden heb ik veel aan auto's gesleuteld en er zat bij andere merken altijd een hardy schijf (mercedes e.d.).De man an Terberg vertelde me dat de "hondenbotje" positie noraal gesproken de juiste is, echter hij had ook al diverse assen van onze auto`s gehad waarbij dit juist niet het geval was maar juist 90 graden gedraaid. Dan natuurlijk niet gesproken over de fout in elkaar geschoven assen (komt nogal vaak voor schijnbaar) maar juist hetgeen ik ook had met de sloop-as. Maar 1 manier hoe de as soepel in elkaar kan en dat is 90 graden "fout" . Ook deze worden gebalanceerd en rijden probleemloos rond. Mijn theorie klopt volgens de man volgens de boeken officieel niet helemaal maar werkt in praktijk wel vanwege het monteren in lijn met de bak. De 3e kruiskoppeling is alleen om kortstondige minimale kantelingen van het blok en speling in de lagerkooi op te vangen. Het is niet voor niet dat de as in lijn moet liggen met de bak, er is nl geen 4e kruiskoppeling om de 3e op te heffen. Zoals de as orgineel gemonteerd is, zo moet ie ook blijven.Een hardy schijf zou het ook kunnen maar die hebben onze automaten niet, alleen de handbakkenWat ook belangrijk is is dat de assen soepel in elkaar kan schuiven.Onze volvo's zijn niet de enige met een 3e kruiskoppeling. Voordat de hardyschijf kwam had men weinig andere keus. Tegenwoordig is het toch meestal een hardyschijf, ook bij automaten.
Grtz, Daniel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Bedankt! Zullen we dit opnemen in de documentatie/vraagbaak ipv een forumtopic? Is het beter vindbaar,
Groeten, Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zal het bovenstaande opnemen in de vraagbaak, inderdaad.
Edit: <a href="/node/47041" target="_blank">Done</a>. Omdat reageren op een infopagina niet mogelijk is laat ik dit topic ook gewoon staan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Natuurlijk weet je dat volvo zlef die spullen ergens inkoopt maar voor een meestal forse meerprijs mag je dan ook kwaliteit verwachten. Volvo is dus echt aan het verworden tot een marketingmerkje.
Triest...
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
www.skandix.de/de/suche/?q=1340501
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is wel heel kort door de bocht JP, wie zegt mij dat als je bij de dealer besteld zij niet gewoon "Skandix=goedkoop maar niet best" bestellen, om b.v. nog een beetje winst te maken. Of omdat zij het nog wel, of op voorraad hebben.Mijn ervaringen met originele Volvo onderdelen zijn echt heel goed.JP Elverding schreef : maar ook triest om te moeten lezen dat volvo verworden is tot niet meer dan een stempeltje.
Natuurlijk weet je dat volvo zlef die spullen ergens inkoopt maar voor een meestal forse meerprijs mag je dan ook kwaliteit verwachten. Volvo is dus echt aan het verworden tot een marketingmerkje.
Triest...
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb het lager gevonden op <a href=" www.teilehaber.de/ "> www.teilehaber.de Dit is een site die produkten aanbied van diverse leveranciers. Hier kwam ik achter na een telefoontje met de firma, die overigens zeer behulpzaam en vriendelijk was (wilde ff weten of het onderdeel binnen 2 dagen bezorgd kon worden).Dit verklaarde direct waarom dit zelfde onderdeel ook voor 75 euro werd aangeboden (andere leverancier). Later vond ik op deze site nog een rubber voor 46 euro. Niet veel geld voor kwaliteit.Na bestelling (maar voordat je moet afrekenen) krijg je de leverancier te zien.Het 50 euro febi rubber kwam van www.rhoox.com/ "> www.rhoox.com Het rubber was binnen 1 dag via DHL geleverd op een duits adres van een familielid.Het leuke is dat de site ook in´t Nederlands is + voertuigherkenning door kenteken in te voeren.Geen idee wat bezogkosten naar NL kosten, dit zal zeker erens op de site vermeld staan.Veel onderdelen zijn hier ook te krijgen met goede prijzen. Voor mij loont Duitsland omdat ik 1 km van de grens woon en veel familie in duitsland heb.Daarbij is Febi hier in NL moeilijker te verkrijgen en is hier minstens 2 keer zo duur. Bij onze oosterburen op Rhoox.com vind ik Febi zeker NIET duur. Misschien interessant voor onze site aanbieders (ivm verzendkosten naar NL is het voor de niet aan de grenswonenden natuurlijk een stukkie duurder).Als ik eerder geweten had dat Febi zo veel goedkoper was in Dland dan had ik nooit het orgineel besteld, maar dit is achteraf gelul. Scandix had ik nog willen bellen vanwege het prijsverschil tussen de 2 aangeboden rubbers op hun site. Hier is het niet meer van gekomen na het vinden van de Febi op RhooxDe meningen over orgineel en immitatie verschillen nogal.Ik het qua rubbers en ophangngsdelen (op een V70 T5R) de ervaring dat scantech onderdelen zeer snel vernieuwd moet worden.Onderdelen die je niet zomaar even simpel kan vervangen neem ik het liefst orgineel of van de eerste montage fabrikant (zoals febi was) ivm zekerheid mbt kwaliteit. Dit is nu de 2e keer dat ik het mee maak dat een onderdeel anders van kwaliteit is dan vroeger tijdens/kort na de produktie van onze bolides. Zelfs Volvo af toe dat bv dit rubber door een andere fabrikant geproduceerd wordt.Dit zal mij opzich een zorg zijn, als het maar de zelfde specificaties voldoet als het voormalige orgineel. Het bovenstaande geeft al aan dat dit niet zo is. Jammer.Er zit natuurlijk een zeer groot verschil in immitatie onderdelen, hangt een beetje van het merk af. Kan zeker ook net zo goed zijn maar dan is de prijs er ook weer naar.De remblokken worden tegenwoordig ook in India geproduceerd. Hierover trouwens geen klachten. Geen gepiep en voelt goed aan. Toch een klein beetje onderbuikgevoel na de tekst (made in india) op de blokken. Grtz, DanielPietjeprecies schreef : Wat ik opvallend vind aan dit verhaal is de inferieure kwaliteit van het originele Volvo onderdeel. Kennelijk is origineel toch niet altijd zaligmakend. Over Febi heb ik nog nooit iets verkeerds gehoord, behalve dat het (te) duur is. Is/was inderdaad OEM voor Volvo, maar kennelijk niet meer voor deze tussenaslagerkooi. Waar heb je hem besteld in Duitsland, als ik vragen mag?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat horen ze niet te doen in elk geval. Onderdelen die in een Volvo zakje of doosje zitten horen ook originele kwaliteit te hebben. Het lijkt me ook sterk dat een dealer Scantech besteld, en er dan zelf een Volvo zakje omheen doet. Dat is die paar euro niet waard. Het is waarschijnlijker dat Volvo gewoon is overgestapt naar een andere rubberleverancier. Wat overigens nog niet wil zeggen dat dan meteen alles crap is.Chilm schreef : wie zegt mij dat als je bij de dealer besteld zij niet gewoon "Skandix=goedkoop maar niet best" bestellen, om b.v. nog een beetje winst te maken.
Of omdat zij het nog wel, of op voorraad hebben.
Ik heb zelf tot nu toe ook alleen maar goede ervaringen met originele onderdelen, maar ik zie de febi-duitsland route wel als alternatief.
Bij <a href=" www.winparts.nl/704/onderstel/aandrijvin...127267/cardanaslager " target="_blank">Winparts € 115,53, bij www.rhoox.com/Reserve-onderdelen-en-slij...0_100703_100839.html " target="_blank">Rhoox € 50,07. Daar kunnen die verzendkosten (€ 20,- via DHL) nog wel bij... Hij staat bij mij in de bookmarks, tnx.wessdan schreef : Daarbij is Febi hier in NL moeilijker te verkrijgen en is hier minstens 2 keer zo duur
...
(ivm verzendkosten naar NL is het voor de niet aan de grenswonenden natuurlijk een stukkie duurder).