Schrapend geluid bij blok
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2012 20:55 #1095248
door Chris Kobes
Schrapend geluid bij blok is gemaakt door Chris Kobes
Forumgangers,
Bij een onderhoudsbeurtje gisterochtend stelde ik vast dat bij koud starten een vervelend geluid onder de motorkap vandaan komt.Nadat de auto opgewarmt was, was het ook alweer weg. Echter toen ik de auto vandaag weer startte was het geluid weer aanwezig.
Nu heb ik last van een lekke warmtewisselaar, dus enig verlies van KVS, wellicht dat daardoor de waterpomp iets heeft opgelopen?Ik heb nog niet de kans gehad om een paar snaren eraf te gooien om idd de waterpomp of andere randapparatuur buiten te sluiten.
Vraag is of dit een bekend geluid is voor jullie.
PS: De motor loopt koud en warm gewoon hartstikke netjes.
Bij een onderhoudsbeurtje gisterochtend stelde ik vast dat bij koud starten een vervelend geluid onder de motorkap vandaan komt.Nadat de auto opgewarmt was, was het ook alweer weg. Echter toen ik de auto vandaag weer startte was het geluid weer aanwezig.
Nu heb ik last van een lekke warmtewisselaar, dus enig verlies van KVS, wellicht dat daardoor de waterpomp iets heeft opgelopen?Ik heb nog niet de kans gehad om een paar snaren eraf te gooien om idd de waterpomp of andere randapparatuur buiten te sluiten.
Vraag is of dit een bekend geluid is voor jullie.
PS: De motor loopt koud en warm gewoon hartstikke netjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-11-2012 21:02 #1372340
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dynamo ,....?
euh ,...je kunt de riemen even inpoederen met talkpoeder.Da,s mooi goedkoop.
Helpt dat niet dan verdenk ik de dynamo.Kun je deze riem even loshalen en dan luisteren of het geluid weg is.
Helpt dat niet dan verdenk ik de dynamo.Kun je deze riem even loshalen en dan luisteren of het geluid weg is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 05:34 #1372360
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Easy fix.
Spuit er wat wd40 op, gaat het geluid (tijdelijk) weg, is het tijd voor een paar nieuwe snaren.
Kan ook zijn dat ze of te strak staan (vinden je accesoires niet leuk) of te slap, dan gaat de boel ook herrie maken.
Kan ook zijn dat ze of te strak staan (vinden je accesoires niet leuk) of te slap, dan gaat de boel ook herrie maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 10:55 #1372363
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
V-snaren, zoals de vorig sprekers ook al zeiden. Klinkt veel erger dan het is, hè? Als je het voor het eerst hoort denk je dat er minstens een waterpomp of een lager o.i.d. aan het overlijden is. Het is alleen bij koude motor omdat warm het rubber van de riemen wat soepeler en gladder is.
Zoals Jelmar zegt, een klein beetje WD40 op de poelies spuiten bij draaiende motor, dan verdwijnt de herrie (tijdelijk). Als je het voorzichtig één voor één doet kan je ook nog vaststellen welke snaar het is.
Ik was inderdaad pas definitief van de herrie af nadat ik mijn snaren ietsje strakker gezet had. Je ziet het zo trouwens (weet ik nu): De snaren horen zonder trilling te lopen, ook bij meer gas. Alleen tijdens wisselen van toerental mogen ze even trillen. Verder is het afstellen toch een beetje een kwestie van 'gevoel', je moet de snaar afhankelijk van de lengte een stukje in kunnen drukken en een kwart tot een halve slag kunnen draaien. Maar beter (iets) te los dan te vast.
Check ook even de uitlijning van de dynamo, als die scheef staat zijn de rubber ophangbussen aan vervanging toe, maar gaat die snaar ook (eerder) herrie maken.
Zoals Jelmar zegt, een klein beetje WD40 op de poelies spuiten bij draaiende motor, dan verdwijnt de herrie (tijdelijk). Als je het voorzichtig één voor één doet kan je ook nog vaststellen welke snaar het is.
Ik was inderdaad pas definitief van de herrie af nadat ik mijn snaren ietsje strakker gezet had. Je ziet het zo trouwens (weet ik nu): De snaren horen zonder trilling te lopen, ook bij meer gas. Alleen tijdens wisselen van toerental mogen ze even trillen. Verder is het afstellen toch een beetje een kwestie van 'gevoel', je moet de snaar afhankelijk van de lengte een stukje in kunnen drukken en een kwart tot een halve slag kunnen draaien. Maar beter (iets) te los dan te vast.
Check ook even de uitlijning van de dynamo, als die scheef staat zijn de rubber ophangbussen aan vervanging toe, maar gaat die snaar ook (eerder) herrie maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 11:56 #1372365
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met
Met nieuwe bussen is de ophanging niet eens zo veel beter hoor. Grootste effect op de uitlijning komt door het te strak stellen van de dynamo snaar. De snaar trekt dan hard aan de poelie dat hij een beetje verdraait.
Het is een lange snaar, regels als max. 0.5cm indrukking oid gaan daar niet voor op. Het beste is om naar trillingsvrij lopen te kijken bij constant toerental. Als een snaar piept en niet meer piept met WD40 lijkt meteen vervangen me een beetje snel.
Het is een lange snaar, regels als max. 0.5cm indrukking oid gaan daar niet voor op. Het beste is om naar trillingsvrij lopen te kijken bij constant toerental. Als een snaar piept en niet meer piept met WD40 lijkt meteen vervangen me een beetje snel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 15:23 #1372376
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snorren
Ik ben die lange snaar nu al voor de tweede keer kwijtgeraakt. Eerste keer in de bergen van Corsica en nu onlangs vlak bij huis. Niet gebroken, maar gewoon er af gelopen. Die dynamobussen heb ik na de eerste riembreuk vervangen samen met de riem, maar die heeft het dus maar zo'n 40K volgehouden. Vindt ik niet heel veel. Zo'n 5K voor het einde van de V-snaar is de distributieriem vervangen, waarna ik een soort snorrend geluid hoorde. Boven de 2500 tpm verdween dat dan ineens. Ik dacht aan resonantie van de de kunststof kap over de distributie, maar achteraf moet het toch de V-snaar zijn geweest. Na montage van de nieuwe V-snaar hoor ik dit geluid niet meer. Het lijkt alsof je dat fladderen van de riem dus ook kunt horen en dat het de levensduur behoorlijk verkort.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 15:35 #1372377
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als hij zoveel fladdert dat je m duidelijk kunt horen staat hij wel t slap denk ik. Te strak hoor je niet, totdat je een trilling voelt en er lampjes aangaan. Dan is de snaar gebroken, kan binnen 10K km. Ik spreek uit ervaring.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 16:56 #1372382
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb bij mijn grijze
Heb bij mijn grijze hetzelfde geluid. Vooral bij vochtig weer. Bij warme motor is het vrijwel weg.
Snaren staan goed op spanning en hebben geen scheurtjes. Rijd er al 13000 km mee en doe er ook niets aan.
Spuitje WD40 stopt het probleem voor eventjes.
Snaren staan goed op spanning en hebben geen scheurtjes. Rijd er al 13000 km mee en doe er ook niets aan.
Spuitje WD40 stopt het probleem voor eventjes.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 19:08 #1372391
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Nou dan scheelt dat weer, zo
Nou dan scheelt dat weer, zo dadelijk ff inspuiten en kijken of het geluid er morgen nog is.
Ik moet wel zeggen dat de kvs lekkage in het interieur echt te erg wordt. Kan ik de slangen naar het interieur ongestraft doorverbinden om de kachelradiator buiten het systeem te sluiten? Dan heb ik wel geen verwarming, maar ook minder vocht in het interieur.
Ik moet wel zeggen dat de kvs lekkage in het interieur echt te erg wordt. Kan ik de slangen naar het interieur ongestraft doorverbinden om de kachelradiator buiten het systeem te sluiten? Dan heb ik wel geen verwarming, maar ook minder vocht in het interieur.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 20:55 #1372397
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doorverbinden
@Roodbaard , heb ik ook gedaan in de motorruimte , maar was wel bij een 740 , met alleen verwarming dus geen airco of zo .
Slangen van kachelkraan af gehaald en koper pijpje er tussen gedaan.
Slangen van kachelkraan af gehaald en koper pijpje er tussen gedaan.
Moderators: Jerry Stam