Oorzaak bijna zwart koelwater?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2012 13:16 #1093848 door V700 register
Oorzaak bijna zwart koelwater? is gemaakt door V700 register
Heren,

Momenteel op vakantie in zwitserland.
Ik zie nu een lichte lekkage van motorkoelvloeidstof aan de onderzijde van de radiator.
Bij stilstaande motor gedurende een dag is er nauwelijks een waarneembare daling in het vaatje.
Ook heb ik gezien dat de koelvloeistof behoorlijk zwart is.

Ik heb de auto (B204FT) lekker laten doorrijden op de Simplonpas en de turbo heeft stevig moeten werken.
De motor loopt verder werkelijk als een zonnetje.

Waardoor kan het koelwater zo zwart zijn?
Zou het hoge toerental over de bergpas de druk op het koelwater zodanig hebben kunnen opvoeren dat de radiator daardoor is gaan lekken?
Zou ik met een dergelijke (vooralsnog) kleine lekkage nog een weekje in de bergen kunnen doorrijden tot Nederland of zou ik in Zwitserland een diagnose moeten laten stellen (wellicht nieuwe radiator?)

Graag jullie visie!

Hartelijke groet,
Lieme Huib

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2012 14:27 #1364464 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic radiator vervangen
Lieme, die kleur is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan vervuiling uit je radiator. Ik zou geen risico nemen en na diagnose bevestiging de radiator vervangen.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-07-2012 15:15 #1364466 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Lekke kop?
Lekke koppakking misschien?

Drukopbouw > radiator lek.
Olie lekkage in koelsysteem > boel zwart.

Groeten,
Gerben

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2012 15:55 #1364468 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Harde slangen?
Heb je ook na een rit harde slangen? Hoe is de kleur van je motorolie; mayonaise of gewoon lekker zwart? Loopt de temperatuur hoger op? Ik wilde niet gelijk uitgaan van de koppakking maar het kan natuurlijk alhoewel je dan meestal meer koelvloeistof verliest dan je omschrijft in je posting.  

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-07-2012 19:24 #1364483 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Als je met een zwetende radiator naar een garage gaat
geef je ze geen keuze in het advies.
Het kan alleen jouw keuze zijn om er mee door te rijden.
Ik zou er gewoon water in doen want je vloeistof moet toch een keer vervangen worden. Drijft er olie op? Is het een automaat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2012 08:29 #1364521 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanmiddag afspraak Volvogarage Zwitserland
Gelukkig zie ik geen "sludge" bij de motorolie.
Ook heb ik geen enorme overdruk (alleen de normale druk bij een gewoon warme motor) in het koelsysteem gezien.

Vandaag heb ik een afspraak bij de dichtstbijzijnde Zwitserse Volvodealer.
Ik hou jullie op de hoogte.
Dank voor jullie tips!

Groet,

Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2012 20:50 #1364587 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost
(in ieder geval voor een behoorlijke tijd).
De Zwitserse Volvo garage stelde de diagnose: niet veel aan de hand; een soort stop-leak erbij en u kunt weer over alle alpenpassen blazen...
Goede manier van diagnosestellen:
1. oliepeilstok beoordelen op "sludge".
2. olievuldop bekijken op "sludge".
3. expansievaatje onder druk gepompt en het gaatje in de radiator gevonden en bekeken.
4. het donkergrijze koelwater vond de garagist niet zo spannend.

En inderdaad: alles doet het prima en het lekje lijkt dicht te zijn, ook na vandaag weer stevig de bergen opgereden te zijn!

Groet en thanx voor de suggesties!!
Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2012 00:00 #1364672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee he

LHOsinga schreef : (in ieder geval voor een behoorlijke tijd). De Zwitserse Volvo garage stelde de diagnose: niet veel aan de hand; een soort stop-leak erbij en u kunt weer over alle alpenpassen blazen...

Neeeeeee het slechtste wat je kon doen Lieme.Dat had je toch moeten weten na jaren op het forum hier.Wat een pruts Volvo garage zeg.Nu moet je zeker weten een nieuwe radiateur, en je systeem spoelen en schoonmaken en maar hopen dat er niets anders dichtslibt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2012 20:31 #1364979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic roze en blauw
Wordt roze en blauw niet grijs samen? Oftewel: verschillende soorten koelvloeistof door elkaar gebruikt?

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
30-07-2012 22:55 #1365097 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic ????

Chilm schreef : Neeeeeee het slechtste wat je kon doen Lieme.Dat had je toch moeten weten na jaren op het forum hier.

idd hier kan je nog jaren plezier van hebben....... om die pruttel er weer uit te krijgen.
ben al ruim ander half jaar met een 240 (afkomstig van enn bekend bedrijf in lichtenvoorde) die ook die prittel erin gemikt heeft.
heeft mijn buurman al een hoop ellende geleverd, waaronder in Italie (gen**id met) een waterpomp voor €350 omdat de motor 3 keer aan de kook is geweest.
op de terug weg steeds gestopt omdat er nog steeds een koelprobleem was.
uitiendelijk geconstateerd dat de leidingen hard werden, dus meteen paniek dat de koppakking lek zou zijn echter de radiateur zat verstopt waardoor de slang hard werd en er langzaam koelwater weg sijpelde.
eerst hebben we het blok (geprobeerd) schoon te spoelen door alle slangen los te halen en er de tuinslang in te hangen, immers de aftapkraan lekte ook niet als deze geopend werdt, gewoon dicht geslipt.
van de week om de buurman gerust te stellen de koppakking vervangen, deze bleek gewoon heel te zijn, maar de pakking van de inlaat waar water doorloopt (B21A) was ook een lek te zien.
zelfs nu vonden we nog restanten van die troep in de aansluitingen van de kachel slangen.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Moderators: Jerry Stam