toerental schommelt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2012 23:10 #1093390 door V700 register
toerental schommelt is gemaakt door V700 register
 Hallo, Ik heb een vraag, wij hebben een Volvo 740gle uit 86 op lpg (B230E) Maar het stationair toerental schommelt heel erg, van afslaan naar 1600tpm. in de winter maar ook in de zomer, ik blijf aan het stellen. Het heeft denk ik wel met de buiten temperatuur te maken. (op benzine het zelfde).Wat kan ik hier zelf aan doen?Ik weet dat het een veel voorkomend probleem is , maar ik denk dat het wel beter moet kunnen.Ik hoop dat iemand mij kan helpen.Groet Erik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2012 23:11 #1361579 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat stel je dan precies ? Heb je de CIS klep (even zoeken op de site) al schoongemaakt ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2012 23:23 #1361582 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De stationair schroef.
De stationair schroef.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2012 23:29 #1361584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met
Met die stelschroef kun je een stabiel toerental verhogen of verlagen, de schroef beperkt schommelingen niet oid. Maar dat had je al gemerkt. Zoek even op de CIS klep en maak die schoon. Die klep regelt de luchttoevoer nauwkeurig en dynamisch, aan de hand van de belasting. Na verloop van tijd verzamelt zich bagger (neergeslagen oliedamp) in de klep waardoor hij niet meer soepel kan bewegen. De toerentalregeling werkt dan niet soepel meer. Probleem is zeker minder bij warme motor ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2012 23:37 #1361586 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, bij warme motor minder.
Ja, bij warme motor minder. ik ga morgen de klep schoon maken .
bedankt!

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2012 01:27 #1361601 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Erik, Je hebt een B230E
Erik,
Je hebt een B230E motor. Dit is een k-jetronic en geen LH-jetronic, een CIS-klep heb je niet. Alles mechanisch. Jij bedoeld dat je de luchtomloop-stelschoef (of hoe dat ding ook alweer mag heten) verder open of dicht draait om het stationair toerental te veranderen. Dit zal idd niet helpen, is alleen maar een afsluiter.Met deze stelschroef geheel dicht moet de motor nog wel +/- 500rpm draaien, rest bijregelen naar 900/950rmp.Ik meen te herinneren dat je het gasklephuis met luchtomloop eenvoudig kunt reinigen. De omloop kan er volgens mij ook vanaf geschroefd worden.Heb je alles al goed nageken of er nergens false lucht wordt aangezogen?De rubberen balg onder je inlaatspruitstuk juist in positie en luchtdicht? Rubbers van de benzine injectoren (deze heb ik zelf ook moeten vervangen, helemaal bros uitgehard). Vacuum slangen lek of lekkende aansluiting. Met lopende motor op benzine ff met remmenreiniger op startpilot alles inspuiten waar het eventueel kan lekken.Ik heb een B23E gehad, zelfde injectie maar zonder ezk ontsteking. Als deze ook maar minimaal false lucht ergen trok, direct geen mooie stationairloop meer. Je hebt nl geen electronische hulpt die het wel ff een beetje bijregeld zodat het toch nog acceptabel loopt.Je koudstartregeling (verhoogd toerental - andere benzine druk) gaat dmv bimetalen regelingen, daar gaat doorgaans niets aan kapot.Heb je wel een backfires gehad? De luchtweger kan hier heel slecht tegen. Indien ja, maak eens de 2 slangklemmen los van die grote zwarte rubberen balg (als deze al niet beschadigd is door de backfire) onder je inlaatspruitstuk en neem de luchtaanvoerslang los (die van je filterbak komt).Druk de luchtweger NIET van boven naar beneden in om te testen of deze soepel beweegt. Hier heb je nl niets aan en de kans op een defect is reëel aanwezig.Doe dit aub vanuit het aanzuiggat door hier omhoog te duwen. Deze zou in z'n geheel gelijkmatig soepel moeten kunnen bewegen. Merk je vanzelf. Het mag niet langs de behuizing rondom schuren. Als er rotzooi zit tussen de weger en de behuizing kan dit ook vreemd stationair gedracht vertonen.Je K-jetronic regeling verder zal ok zijn anders deed ie niets meer op benzine. Ik ben al vaker een totaal vastgeklapte k-regelaar door backfires tegengekomen. Die doen dan echt niets meer. Backfires are k-jet killers.Als je het gefixt krijgt heb je een heerlijke motor, Succes ermee

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2012 10:21 #1361612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Simpel
Injectorrubbers gaar. Spuit maar eens met remmenreiniger op de injectoren terwijl de moyor loopt.

Veranderd de motorloop weet je genoeg.

Mooi& goed verhaal van 'wessdan'!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2012 17:25 #1361652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Super, bedankt! Ik ermee aan
Super, bedankt!
Ik ermee aan de slag, dit is het eerste verhaal waar ik echt wat aan heb.

groeten, Erik

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2012 20:59 #1361667 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic wat je extra kan doen
Ik heb zelf een B200E uit 1986. Naast de injectorseals zijn er nog andere dingen die je kunt aanpakken om het schommelen van het toerental te verminderen. Zo heb ik de inlaatpakking vervangen want die was ook ´lek/verouderd´. Ook werkte de hulpluchtregelaar niet goed die ik heb vervangen door een andere gebruikte, die ik eerst goed heb schoongemaakt met WD40 totdat er geen vuil meer uit kwam. De hulpluchtregelaar vergelijk ik een beetje als een automatische choke. Ook heb ik het witte slangetje bovenop het inlaatsysteem voorzien van een nieuwe rubber slangetje (tussen inlaatsysteem/koperen buisje en witte slang, dmv stukje 3,2 mm benzineslang); deze regelt de ontstekingsvervroeging via de EZK-118. Tenslotte het rubber van de koudestartinjector vervangen.
Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2012 21:42 #1361671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Excuus
Excuus voor het op het verkeerde been zetten, ik had een ander systeem voor ogen. Gelukkkig hebben de echte deskundigen op dit onderwerp mij al gecorrigeerd :)

Moderators: Jerry Stam