Inspectie aircoverdamper

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2012 22:49 #1091513 door Ton Visser (GAST)
Inspectie aircoverdamper is gemaakt door Ton Visser (GAST)
Techneuten,
Ik heb al een paar jaar problemen met mijn ECC, deze wordt telkens gecontroleerd, wederom gevuld, en op de eerste de beste hete dag gaat de pomp hoorbaar zwaarder lopen en blaast vanwege te hoog oplopende druk af. Alles werkt dus, totdan.
In de laatste paar jaar is er veel vernieuwd maar er is nog nooit naar de verdamper gekeken terwijl die nu ook als mogelijke oorzaak gezien wordt.
Ik heb het dashboardkastje  al weggehaald en kijk dus tegen de behuizing aan waarbij de vraag nu is of de onderkant van die behuizing van de blowermotor en verdamper weg te halen is zonder de hele unit uit te bouwen.
In Vadis staat naast de verdamper ook nog een filter afgebeeld, moet die af en toe ook gereinigd of vervangen worden?
Tot zover, wie het weet mag het zeggen.
Update: Inmiddels is het systeem getest en lekvrij gebleken, afgevuld en de wagen is nog aangesloten gestart waarbij direkt al opviel dat de ventilator er laat in kwam. Ook viel op dat de pomp telkens weer uitgeschakeld werd en daarna weer aansprong. Ook was er een veel te groot temperatuurverschil tussen de ingaande en uitgaande leiding van de condensor, dit alles leidde tot de conclusie condensor verstopt.
Vandaag een nieuwe condensor met drie nieuwe drukschakelaars en een droger geplaatst, wagen gestart, ventilator sprong vrijwel direkt aan, de leiding bij de droger voelde veel kouder aan en de pomp draaide constant bij maximale koudevraag, schakelde niet steeds meer in en uit.
Hoogstwaarschijnlijk is de oorzaak van de klacht nu dus gevonden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2012 07:18 #1348863 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic verdamper
Iemand enig idee of je bij de verdamper kan komen zonder de hele boel uiit te bouwen?

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2012 07:34 #1348864 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Leuk klusje
Hallo Ton,
Vlg mij kan je ook de kachelweerstand verwijderen en via die opening eens kijken.
Filter ben ik trouwens niet tegen gekomen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2012 09:32 #1348876 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic USPS

Willem V. schreef : Vlg mij kan je ook de kachelweerstand verwijderen en via die opening eens kijken.

Als USPS meewerkt, heb ik volgende week een USB mini inspectiecamera, die door de opening moet passen en je een beeld verschaft van de ruimte waar de condensor zit.Mag je wel komen gebruiken, als je denk dat dat makkelijk is?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2012 12:41 #1348894 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Verdamper
De verdamper kom je eenvoudig bij maar ik denk niet dat je er veel mee opschiet. Aan de buitenkant kan je immers niet zien of hij aan de binnenkant verstopt zit. Bovendien zit de verdamper in het lage druk gedeelte van het airco-systeem dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hij een te hoge druk in het hoge druk gedeelte kan veroorzaken. Ik denk eerder aan:
1. een verstopt expansieventiel (orifice) Dit is een dun buisje met metaalgaas-filter dat in een airco-buis verstopt zit die vanaf de condensor naar de verdamper loopt. Dit is de overgang van het hoge druk naar het lage druk gedeelte. Kan verstopt zitten met metaaldeeltjes uit de compressor.
2. Verstopte condensor
3 Defecte compressor en/of sensor
Wat ik zou adviseren is koelmiddel laten verwijderen en de orifice vernieuwen. Kost ca 11 euro. Controleren of de condensor verstopt zit. En filter/droger vervangen. De filter/droger moet officieel om de drie jaar vernieuwd worden geloof ik, maar dat doet niemand. het is die aluminium bus tegen je schutbord aan. Functie van het ding is voorkomen dat er vloeibaar koelmiddel in de compressor komt en drogen van het koelmiddel. Die droogfunctie wordt na een aantal jaar minder. Kost ca 50 Euro. Daarna weer laten vullen en testen. Als je dan nog problemen hebt dan moet je aan de compressor of de sensor denken.
Voor inspectie van de verdamper: aan de passagierskant het dashboardkastje en de schopplaat verwijderen. Dan zie je een plastic deksel met  4 zwarte bollen er aan. Dit deksel loshalen (vacuumslangen naar de bollen kan je gewoon laten zitten). Dan kijk je tegen de kopse kant van de verdamper aan. Rechts daarvan zit een rond deksel van de blower. Als je de blower verwijderd kan je de zijkant van de verdamper bevoelen en eventueel wat schoonmaken. Omdat onze Volvo's geen interieurfilter hebben kan er een smurrie van bladerresten en stof liggen.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2012 13:04 #1348898 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic verdamper/filter
Als de kachelweerstand weg is kun je inderdaad tegen de verdamper aankijken, deze zag er nauwelijks vervuild uit, en in ieder geval ook droog. Wel de stofzuiger door de ruimte gehaald en ook langs de verdamper, meer kun je daar niet doen.
Toch staat er in Vadis een filter, maar dan aan de andere kant van de verdamper, in de afbeelding no 29 en onderdeel nummer 3506741, daar kom je normaal gesproken dus niet bij.
Vandaar dat ik van de aanbieding van Bas, hoe aardig ook, geen gebruik maak, er is zonder veel te verwijderen volgens mij niet aan de uitblaaskant van de verdamper te komen.
Ik ben vanmorgen bij een aircobedrijf in Purmerend geweest, de hele historie van de afgelopen drie jaar uitgelegd en een afspraak gemaakt voor volgende week dinsdag, dan wordt het hele systeem gereinigd, afgevuld, en gaat het systeem in werking met draaiende motor en aangesloten op de vulkast zodat er afgelezen kan worden waar in het systeem te hoge druk ontstaat.
Mocht iemand nog een tip hebben graag.
Wordt vervolgd,

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2012 14:18 #1348905 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic ECC
Die orifice is vorig jaar vernieuwd Piet, de oude kwam er nauwelijks vervuild uit dus dat kunnen we wel uitsluiten.
Verstopte condensor, zou natuurlijk kunnen alleen vraag ik mij dan af waarom de airco prima werkt bij temperaturen tot laten we zeggen 20 25 graden, en op de eerste de beste hete dag, tegen de 30 graden de druk zo hoog wordt dat hij afblaast.
Defecte compressor, beetje hetzelfde verhaal als hierboven, een defecte sensor zou natuurlijk kunnen, de grijze en bruine zijn volgens mij voor het aansturen van de fan, zou dat dan de paarse moeten zijn die de pomp uitschakelt als de druk te hoog wordt?
Zou je de fan trouwens ook "handmatig" kunnen bedienen, draadje trekken en constant laten draaien zeg boven de 25 graden buitentemperatuur?
Overigens is de verdamper bij mij niet op die manier bereikbaar, ik heb geen plastic deksel met 4 zwarte bollen met vacuumslangen maar zoals gezegd tref ik aan de zichtbare kant van de verdamper geen vervuiling aan.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2012 15:50 #1348911 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic jaar
Uit wat voor jaar is jouw 945 dan?
Piet

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2012 16:06 #1348913 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic ECC
Bouwjaar 1996 Piet.
En als ik op Vin nummer zoek in Vadis krijg ik ook echt de afbeeldingen zoals bij mij gemonteerd, en niet zoals jij het omschrijft.
Over die drie drukschakelaars op de condensor, de volgorde is bij mij anders dan elders op het forum omschreven maar ik denk niet dat dat uit maakt het zit iig op kleur.
Grijs, low speed werkt, eraf doorverbinden, fan draait
Bruin, high speed werkt ook, fan draait snel.
Paars, die zou bij te hoge druk de pomp moeten uitschakelen, is die te controleren?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2012 17:29 #1348924 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic airco controle

Ton schreef : alleen vraag ik mij dan af waarom de airco prima werkt bij temperaturen tot laten we zeggen 20 25 graden, en op de eerste de beste hete dag, tegen de 30 graden de druk zo hoog wordt dat hij afblaast.

De compressor zal pendelen.
DWZ aan totdat de temperatuur in de auto onder de ingestelde temperatuur gezakt is of totdat een te hogedruk in het systeem bereikt is.
De tempvoelers zetten de fan aan om te hoge temperatuur in het systeem te voorkomen. Verhoging van temperatuur zal de druk ook opdrijven.
Bij hogere buitentemperatuur wordt meer koelcapaciteit gevraagd en ergens gaat het dan blijkbaar fout.
Belangrijkste controle faktor lijkt me de hogedruk sensor. Maar ook een oplopende temperatuur zou de boel kunnen verstoren.
Met beide invloeden temperatuur en druk dien je dus rekening mee te houden en de werking hiervan te controleren.

Ton schreef : Zou je de fan trouwens ook "handmatig" kunnen bedienen, draadje trekken en constant laten draaien zeg boven de 25 graden buitentemperatuur?

Dat kan natuurlijk door aarde te geven aan de bewuste draad naar het relais.
Adrian
740 91 D24 M47 airco 310k 1997 ==> 610k nu
940 96 B230FK AW71L ecc 115k 2005 ===> 210k nu

Moderators: Jerry Stam