Hoe wordt de elektrische fan van mijn 740 1992 B230F bediend?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toen ik mijn Volvo 740 1992 met B230F motor kocht zag ik dat de elektrische fan voor de radiator bedient word met een schakelaar aan mijn dashboard.
Dit is nu eenmaal geen goeie methode om uw auto op temperatuur te houden.
Hoe wordt dit standaard bediend? Met temperatuurssensor in radiator, ECU, sensor tussen slangen?
Ik zou dit graag terug in orde krijgen... Nu is buitentemperatuur niet te warm dus heb er nog geen last van ondervonden.
MVG
Sam
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij modellen met airco is vaak een elektrisch geschakelde fan gemonteerd. Is hier ook sprake van airco ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
MVG
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
De waarde wordt door de ecu gemeten en deze geeft een aarde signaal aan het relais. Eentje voor lowspeed bij ongeveer 80 graden en eentje voor highspeed bij ongeveer 100 graden. De schakelaar op het dashboard is waarschijnlijk een overwrite om op een hoge temperatuur te anticiperen. Ik zou deze niet weghalen maar gebruiken wanneer je bij warm weer in de file komt te staan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daarvoor alleen met airco een elektrische ventilator icm visco-fan ?
Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
update: ff gezocht, kan zo snel de pinout niet vinden, maar hier is het topic:
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=1572&page=12
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Klopt in de serie modellen in NL.rolfroderick schreef : <h3 class="title"><a href="/node/42098#comment-229061">Ik dacht dat een elektrische ventilator voor koeling</a></h3>alleen bij latere modellen ('95) standaard geleverd waren ?
Daarvoor alleen met airco een elektrische ventilator icm visco-fan ?
Rolf
De 740 is in NL in 92 alleen met een B200 geleverd.
Deze auto leek me al apart.
Een electrische fan zie je toch soms al eerder in de duurdere uitvoeringen.
Ook staat de electrische fan gedocumenterd in het wiring diagram van een 740 jaar 92.
Kleurcodering is gelijk aan modeljaar 95:
www.volvo700vereniging.nl/files/VOLVO_940_1995.0001.pdf
Zit er een electrische fan in dan behoort de fan aangesloten te zijn zoals in de andere auto's die er wel een hebben.
Denk je dat de fan er later ingezet is als vervanger kijk dan of de bedrading voor de electrische fan al in de auto ligt. Voor de radiateur linksonder waar bij een airco versie de condensor zit moeten dan 2 stekkers liggen. Ook wanneer de auto zonder airco is uitgerust.
Ligt de bedrading er niet dan moet je zelf wat fabriceren met een sensor in de radiateur. Gaatje boren in pluggen en aansluiten.
Of even weer een viscofan installeren.
Adrian
740 91 D24 M47 airco 310k 1997 ==> 610k nu
940 96 B230FK AW71L ecc 115k 2005 ===> 210k nu
- V700 register
- Nieuw lid
-
Denk dat ik het zo zal oplossen indien hij niet goed is aangesloten:
Deze sensor in mijn radiator gebruiken:
www.fcpgroton.com/product-exec/product_i...+1985-1991+%28FAE%29
en vervolgens zo aansluiten:
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=1572&page=14
Zal in de loop van deze week eens kijken hoe hij nu is aangesloten.
Kan ik in deze periode van het jaar mijn elektrische fan laten aanslaan door motor op temperatuur te laten komen? Want heb deze nog nooit weten aanslaan...
MVG
Sam
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wanneer ik de in bovenstaand schema getoonde stekker rood groen los haal en op een van beide rechtsreeks stroom zet, dan meet ik wel spanning, maar de fan draait niet.
Fan stuk?
De fan draait sowieso stroef vind ik, maar dat kan zo horen, geen idee.
Iemand een idee wat er los kan zijn?
Dank,
Sander
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het moet wel heel warm zijn wil ik de visco van mijn auto horen aanslaan. En dan heb ik er ook nog een koeler voor de automaat voor de radiator opzitten.
Met mijn 245, 2200 kg erachter, 25 graden buiten en volgas in drie de Ketelbrug op. Meter liep nog geen mm op tov normaal. Maar die heeft dan ook een meter die de echte temp aangeeft ipv de indicatieve meter die er in de 940 zit.