Startmotor doet moeilijk, maar storing lijkt me in het contactslot te zitten.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Ik heb met regelmaat een startmotor die alleen maar "TOK" doet-zegt als je de contactsleutel naar "starten" draait.Er gebeurt voorderest dus niks..
Contact staat aan, alles functioneert, sleutel een stapje verder. geluid van de startmotor "TAK"..meer niet...stilte..
Ik dacht eerst dat het aan de startmotor lag...maar met een andere startmotor is het precies hetzelfde verhaal.
Maar lopen uitproberen met een kabeltje vanaf de startmotor het interieur in.Hou ik het kabeltje op een + "bron" dan vliegt de startmotor meteen de rondte in, zoals het hoort.
Maar met het contactslot is het weer "TAK!" en meer niet.
Vreemde zaak...
Soms doet ie het via het contactslot gewoon wel weer.
Lijkt er een beetje op alsof het contactslot onvoldoende "contact" kan maken tussen + en de startmotorkabel, onvoldoende spanning kan overbrengen om het relais van de startmotor te doen omslaan.
Ik moet eerlijk toegeven..ik heb ook een verrekte grote en zware sleutelbos.
Kan ik concluderen dat het contactslot "kapoet" is?
Ik heb ooit is gelezen dat je niet het hele slot hoeft te vervangen, maar het "contact elementje" erachter voldoende was?
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Ik weet ht ook niet, het zijn toch echt echte Volvo's en geen namaak.(Tenminste, er staat "Volvo" op, volgens het plaatje gemaakt in zweden, en nergens "Made in China")
Het houdt je iniedergeval wel bezig....en in mijn situatie niet van de straat maar Op de straat
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Slurpje had er ook last van.Ik heb de stuurstroom op een relais gezet en de Plus rechtstreeks van de accu gepakt. De startmotor krijgt nu de "volle mep" en doet het sindsdien altijd !!!!!
Dus,......
- W. Slijkerman
- Nieuw lid
-
Als je tak hoor meet dan eens de spanning aan de startmotorkabel
Is despanning van de accu in orde
of zijn het de koolborstels die wel en geen contact maken op de collector
Met een spanningzoekerkan je zien als het lampje brand of de stuurstroom naar het
relai in orde is als je het contactslot op starten zet ( heel simpel)
Zomaar een paar punten. GOEDE MASSA VERBINDING MET HET CHASSIS.
Of een defect relai
Gr : W.Slijkerman lid 1254 volvo740 B230k
- André Struis
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Startmotor is ook in orde.
Accu is al helemaal in orde.
De kabel vanaf het startslot kan simpelweg het aantal amperes niet trekken, er onstaat ook een behoorlijke spanningsval, kabel gewoon los en spanningsmeten en/of lampje erop resultaat gewoon in 12V en een fel brandend lampje.
Maar de kabel op de startmotor en dan "starten" resulteert in 6V en minder.. "TAK" en meer niet.
Ofwel: het vermogen kan simpelweg niet (meer) geleverd worden via het startslot.
Doet ik gewoon los 12V erop, dan is het gewoon goed en gaat de startmotor de rondte in.
De oplossing van Henk Dalhuisen is ook een leuke, want er is nog wel voldoende "vermogen" via het startslot om een simpel maak-relais te doen omslaan, via dat kan je dan dan dus wel het startmotor relais een "mep" geven zodat ie de rondte in gaat.
Groeten,Gerben
- André Struis
- Nieuw lid
-
Een relais "voor" je start relais, By-pass, zoals hij dit noemt (maar het heet anders........kan er even niet op komen..)
- V700 register
- Nieuw lid
-
In de transistor techniek heet het een Darlington.struis schreef : Henk geeft dan ook de juiste oplossing!
Een relais "voor" je start relais, By-pass, zoals hij dit noemt (maar het heet anders........kan er even niet op komen..)
Mvg,
Ed