toerental

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2011 12:34 #1087636 door V700 register
toerental is gemaakt door V700 register
Bij mijn 940 LPT B230GK automaat 1996 gaat het toerental bij ongeveer 110 zwabberen tussen de 2500 en de 3000. In het rijden voel je er niets van. Is dat normaal? Zo niet, wat kan ik eraan doen?

Bvd,

R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2011 16:16 #1320453 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic toerental
Komt me niet bekend voor maar is de CIS klep wel eens schoongemaakt?

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2011 16:36 #1320454 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic CIS?
Eum, Ries, de cis klep heeft toch alleen invloed bij stationair?
Nu ff terug naar topic, ik neem aan dat je bedoelt dat de toerenteller zwabbert zonder dat de snelheid varieert en/of de auto bokt? Zo ja, dan is het in ieder geval iets elektrisch.
Wat mij bijstaat is dat de toerenteller zijn signaal pakt van de bpd sensor en als die slecht wordt dat dit euveltje kan optreden. Maar dan zou je ook andere symptomen moeten hebben zoals slechter lopen etc. (techneuten, corrigeer me aub als ik er naast zit.)
Ik heb zelf ook het euvel gehad dat de toerenteller af en toe lukraak wat zwabberde en ik heb het kunnen oplossen door een andere eindtrap van de ontsteking erop te zetten. Waarbij ik bij de nieuwe eindtrap even nieuwe koelpasta tussen de heatsinc en de trap zelf heb gedaan.
BDP sensor zit onder de verdeelkap, als je daar naar beneden kijkt zie op op de versnellingbak een zwarte sensor zitten. De eindtrap zit linksvoor op binnenzijde spatbord, boven accu. (niet verwarren met de weerstanden van de injectoren)
grtz Chris

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2011 17:48 #1320461 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Klopt hoor Chris !
Zie nu pas dat ie 110 rijdt.
De basis stationaire loop van 500 tpm wordt gedaan door de gasklep een klein beetje open te laten staan in het huis. De kier moet net voldoende lucht doorlaten om de motor die 500 tpm te laten draaien. Via een omloopslang met daarin de CIS klep wordt extra lucht naar de motor toegelaten om het gasklephuis heen en de CIS klep regelt dus eigenlijk de extra toeren boven op de basisloop van 500tpm. Nu kan een te kleine kier in het gasklephuis door ophoping van smurrie afkomstig van de carterventilatie wel voor rare situaties leiden maar niet bij snelheden van 110 km/uur. Inderdaad is het iets elektrisch want als ik het verhaal goed lees presteert de auto gewoon goed en lijkt mij de BDP sensor de boosdoener van de verkeerde signalen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2011 18:19 #1320465 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gezwabber
Dank voor de reacties. Je hoort de motor ook extra loeien als hij naar de 3000 zwabbert, dus het is volgens mij niet de toerenteller. Zou het niet kunnen zijn dat de turbo er soms net wel en soms net niet inkomt?

Groet,

R.
PS Er is wel sprake geweest van smurrie in de carterventilatie, maar die is verwijderd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2011 21:24 #1320477 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lockup
De turbo komt er niet ineens in als je het gas niet aanraakt. Zo werkt dat niet. Is het niet een lockup die niet goed werkt?
Trouwens, een B230ZK bestaat niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2011 22:00 #1320480 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gezwabber
't Is idd een B230GK. Ik snap de opmerking niet goed. Ik geef toch gewoon gas als ik 110 rijd? Ik neem aan dat de turbo bij een bepaald toerental gaat werken.
Hoe kun je een niet goed werkende lockup verder herkennen?
En beïnvloedt de turbo het toerental?

Bvd,

R.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2011 22:15 #1320481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -
Als de motor ook echt meer toeren gaat maken, dan zit het probleem dus echt in de aandrijving, indien de auto niet harder gaat.
Bij 110 hoort er een vaste verbinding te zijn tussen de motor en aandrijving. Meer toeren van de motor --> hogere snelheid. Dit is bij jou dus niet het geval. Slippende koppeling zou je bij meerdere snelheden moeten merken. Grote kans dus dat idd de lock up niet goed is, toevallig is hier pas nog een topic over geopend.
Een turbo zorgt slechts voor extra lucht in de motor, waardoor deze beter kan presteren (kort gezegd). Natuurlijk kan dit bij een grote turbo gepaard gaan met een extra duw in de rug, wanneer dit vermogen vrij abrupt vrij komt. Maar zoals eerder gezegd kunnen toerental en snelheid niet los van elkaar varieeren (tenzij de koppeling niet volledig aangrijpt)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2011 22:55 #1320487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha
Een B230GK bestaat ook niet. Je zal een FK bedoelen.
Over die turbo: het is geen aan-uit schakelaar. Geef je rustig gas, dan zal de turbo er ook rustig in komen. Zo rustig dat het vacuüm van de motor soms slechts geneutraliseerd wordt, in plaats van dat er echt druk opgebouwd gaat worden. Je kunt dus met 1500 toeren rijden met .3 bar turbodruk, maar ook bij 5000 met 0.1 bar turbodruk. Bij wijze van.
Als de lockup ingeschakeld is zou de auto bij gasgeven moeten klinken als een  auto met handbak (zonder slippende koppeling). Snelheid en toerental klimmen dus evenredig. Als de lockup uitgeschakeld is kunnen toerental en snelheid onevenredig met elkaar klimmen. Er is dus slip aanwezig.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2011 23:43 #1320492 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hoe staat de kickdown afgesteld?
Klink inderdaad als een lockup probleem, of mogelijk een heel erg vroeg inkomende kick-down?
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam