Versteviging.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2010 19:38 #1083842 door V700 register
Versteviging. is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal.

Ik vraag mij af waar je onze bakstenen allemaal kan verstevigen, heb even gezocht hier maar er is niet een totaal pagina waar staat waar je de verstevigingen kan aanbrengen. Is het misschien mogelijk dat daar een lijst van gemaakt word met tekeningen of foto's.
Ik zie wel eens de vraag voorbij komen maar een totaal plaatje is toch makkelijker naar mijn idee.
Mocht iemand dit zou uit zijn mouw kunnen schudden zou ik graag willen dat je die mij verteld.

Groeten Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2010 21:10 #1294265 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rolkooi
is een rolkooi een idee?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2010 22:16 #1294285 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een rolkooi hahahahah. ja
een rolkooi hahahahah.
ja daar heb ik wel eens aan zitten denken maar heb regelmatig mensen op de achterbank zitten en dan is een "knaf" Rolkooi geen optie want dan zitten er nog wat buiswerk in de weg ook bij de bestuurder zit er dan het een en ander in de weg waardoor instappen wat lastiger wordt.
het is meer de verstevigingen aan de carrosserie die hem stugger maken.

Groeten Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2010 12:16 #1294341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belangrijkste...
Heb zelf eerst de champignon/draagarm rubbers vervangen, panhard stang, toen een stay gemonteerd en het weggedrag is al héél veel beter. Oja, en bilstein B6'jes en inmiddels nieuwe achterveren...
De verbeteringen die ik ken:
- Stay (onder auto tussen achterste draagarmen, werkt super!)
- Veerpootbrug (tussen veerpoten onder motorkap, geen ervaring, moet veel goed doen)
- De 960-stukjes voor tussen de kriksteun voor en voorste draagarm (geen ervaring, schijnt toch weinig te doen, maakt voortrein wel sterker)

Kijkend naar de constructie van de auto zou een extra verstevinging van de stay naar de veerpootbrug ook wel zin hebben. Het is wel even knoeien om rembekrachtigers, in- en uitlaat-spruitstukken heen. Als een extra fixatie van de veerpoten lijkt het me wel nuttig. Stations (sedans in mindere mate) zouden ook baat hebben bij een extra dwarsligger tussen de achterveren/wielkasten.
Deze laatsten zijn echter mijn eigen ideeen en ik heb ze nog niet veel gezien. Een volledige rolkooi doet natuurlijk hetzelfde.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2010 16:35 #1294363 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Leuk onderwerp, er zijn vast wel mensen die hier nog het nodige aan bij kunnen dragen.
Ook ik kom op dit moment niet verder dan de stay, veerpootbrug en 960 steuntjes.

Natuurlijk is het weggedrag te verbeteren met PU bussen, andere veren en dempers, dikkere stabistangen en een verstelbare panhard stang. Voor wie nog verder wenst te gaan zijn verstelbare camberplates een leuke optie. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2010 16:40 #1294366 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Watt-Link
Hallo gj
Je zou de verstelbare Panhard-stang nog kunnen vervangen door een Watt-Link systeem.  Maar die zijn erg duur.
groetjes
Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2010 16:44 #1294367 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nog een
Hallo Volvisti
Je hebt ook nog de verstevigingsset die ooit eens "verplicht" was als je i.p.v. max. 1600 kg, 1800 kg aan je trekhaak wilde hangen.  Deze set is overigens nog steeds te koop.  Geef maar eens "verstevigingsset" in in de zoekfunktie hier links boven.  Deze set wordt overigens aan de carosserie bevestigd (5 bouten en moeren per kant) ergens boven de achteras.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2010 21:09 #1294434 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verstevigen
Tom,
Ik weet niet precies wat je wilt. Je kunt het stuurgedrag bijvoorbeeld neutraler maken door aanbrengen van PU-bussen in de voortrein en de reactiestang iets te verlengen mbv een paar dikke ringen. Daarnaast kun je een stabilisatorstang bij de achterbrug aanbrengen en eentje tussen de veerpoten onder de motorkap. Als je zelf aan de gang wilt gaan bedenk dan hoe hoger je de versteviging aanbrengt, des te beter het effect... De constructie moet naar een "koektrommel" gaan lijken in plaats van 1 dikke platte plaat. Een stevige stang tussen de veerpoten onder de motorkap heeft veel meer effect dan eentje onder de carsosserie van de wagen.
Stuurgedrag kun je al snel verbeteren zoals hierboven genoemd.
Daarnaast hebben de banden, veren en schokdempers natuurlijk een groot effect op het weg en rijgedrag. Je kunt je helemaal uitleven hierin maar kost veel tijd en test km's.
Maar.. je kunt het effect van de modificaties ook zelf opmeten zoals ik destijds heb gedaan bij de bouw van mijn 760 cabrio. Je plakt een laser op het voorspatbord die naar de achterkant van de wagen schijnt op een stuk karton. Hiertoe plak je een lange alu strip vast met duct tape op het kofferdeksel waarop je op de alu staaf aan het einde een stuk karton hebt geplakt. Markeer de laserpunt... Daarna wagen opkrikken aan 1 van de krikpunten en teken het laserpunt weer opnieuw af. Zo ga je alle krikpunten een keer af voor de meting. Daarna breng je je versteviging aan en meet alles weer op. Hiermee krijg je een heel aardige indruk van het effect de aangebrachte verstevigingen!
Robert

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2010 23:29 #1294452 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kenteken?
Hoe zou je achteraf zoiets op kenteken kunnen krijgen? Iemand ervaring?

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-11-2010 23:43 #1294453 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Dat lijkt mij ook heel interessant Andre
Maar ik vrees dat het met type goedkeuring te maken heeft en die is er misschien in NL niet.
Je ziet ook wel eens wagens met 1900 kilo trekgewicht. Lijkt me geweldig die mogelijkhied. kan je een 240 of 740 op een kar er achter hangen.
Maar Mathy, heb jij die documentatie niet van onze oosterburen? In principe moet het ook in NL kunnen als het in DLD kan.
1 europa ??

Moderators: Jerry Stam