Verlichting Volvo 960 valt plotseling uit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2010 23:44 #1083387 door V700 register
Verlichting Volvo 960 valt plotseling uit is gemaakt door V700 register
Ik heb een probleem met de verlichting van mijn Volvo 960: soms valt deze plotseling uit. Stadslicht blijft aan. Ook de dashboardverlichting is uit. Je moet stoppen, de motor uitzetten en weer opnieuw starten. Dan gaat de verlichting meestal weer aan. Maar het vertrouwen is weg: op een donkere weg kun je zomaar zonder verlichting zitten en dan krijg je deze niet meer aan, zonder te stoppen. Wie weet hier raad ? Het relais ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2010 23:50 #1291436 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alles?

gpb schreef : Maar het vertrouwen is weg: op een donkere weg kun je zomaar zonder verlichting zitten en dan krijg je deze niet meer aan, zonder te stoppen. Wie weet hier raad ? Het relais ?

gaat alleen je dimlicht aan de voorkant uit?Of doet ook je grootlicht niets meer?En je mistlicht?
(volgens mij mag je bij uitvallen van je dimlichten, gewoon mistlicht voeren, even ter workaround)
Blijft achter wel alles branden?

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2010 00:02 #1291438 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Andere lichtschakelaar.
Ik zou beginnen om de lichtschakelaar te vervangen (gebruikt). Is relatief simpel en ik denk dat de contactjes daarin in de loop der jaren wat geoxideerd of versleten zijn. Biedt dat geen oplossing dan zou ik verder zoeken.
Succes, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2010 08:17 #1291443 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alleen licht
Werkt alleen je licht niet meer op dat moment.
Of doen ook de elektr ramen en knipperlichten het niet meer.
Dan zit het nml in je contact slot. Sleutel klein beetje terug halen en alles werkt weer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2010 14:38 #1291458 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lichtuitval
Mijn vrouw heeft dit nu driemaal meegemaakt en ik eenmaal. Toen het bij mij voorkwam was dat bij de start en toen heb ik een paar keer de schakelaar aan- en uitgezet + het contactslot. En toen deed hij het weer. Gisteravond was mijn vrouw net weggereden en ging na een paar honderd meter het licht uit, inclusief dashboardverlichting (daar zag ze het aan). Ze heeft de auto gestopt: het stadslicht deed het nog, evenals de achterlichten. Ze is naar huis gereden, de motor afgezet en mij er bij geroepen. Bij mij deed de verlichting het normaal. Ik heb haar weggebracht en heb geen problemen ondervonden. Een volgende keer zal ik controleren of het groot licht via de richtingaanwijzerhandel het nog wel doet. Of nu direkt een nieuwe schakelaar aanschaffen ?
Net even nagevraagd: de richtingaanwijzers deden het ook niet, dus dan is het de sleutel ? Heeft het nog zin deze in te spuiten met een contactspray ?

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2010 15:24 #1291459 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic contactslot.
Uit je bovenstaande verhaal wordt het contactslot ook erg verdacht zoals Frits terecht opmerkt. Ik heb het bij een 740 Turbo ook gehad. Het contactslot bestaat uit 2 delen, een mechanisch deel en het electrische deel. Dat electrische deel heeft dan sleetse contacten. Kun je los bestellen,is niet echt goedkoop ( ik meen 90 euro) maar dan heb je grote kans dat je probleem over is. Bij onze toenmalige 740 viel ook de ontsteking uit waardoor de motor ook stilviel. Gebeurt vaak als de (vorige) eigenaren een zware sleutelbos aan de contactsleutel hebben hangen waardoor de zaak bovenmatig gaat slijten. Even "rommelen" met de sleutel geeft inderdaad meestal dat voor het moment alles weer werkt. Of het bij de 960 lastig zit, weet ik niet, bij de 740 zat de stuurkolom behoorlijk in de weg.
Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2010 16:14 #1291462 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rommelen
Toch maar gewoon vervangen hoor dat contactslot, stel je voor dat het in een bocht gebeurt en je gaat "rommelen" en door de paniek schiet ie op het stuurslot? Dan is die leuke Apeldoorn reklame van TV werkelijkheid geworden. Neem dus geen risico...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2010 16:47 #1291464 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Contactslot
Het zit in het contactslot: als je wilt starten en het grootlicht is aan dan gaat dat uit voordat de startmotor aanslaat. Zo is dus het slot gemaakt. Als de motor draait en je draait de sleutel iets verder dan gaat het grootlicht uit en werkt de richtingaanwijzer ook niet. Dus zo boots je het probleem na. Ik zal eens met mijn garage overleggen over het vervangen van het contactslot.
Bedankt allemaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2010 16:03 #1291533 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic contactslot 960
Dit euvel heb ik ook met een 960 uit '96, kennelijk een zwak punt, ben inderdaad beneiuwd wat het kost om te laten vervangen, Scholten Arnhem keek bedenkelijk toen ik het vroeg maar kon geen opogave doen
Ed

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2010 19:43 #1291545 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stuurslot

Chilm schreef : en je gaat "rommelen" en door de paniek schiet ie op het stuurslot?

Dat kan alleen gebeuren als je de sleutel eruit haalt

745 GLE, B230F, 1988, USA. Handgeschakelde 5-bak (geen knopje op de pook). 390000km.

Moderators: Jerry Stam