Koelfan blijft draaien

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 14:17 #1081900 door V700 register
Koelfan blijft draaien is gemaakt door V700 register
Zojuist, na een kort ritje hier in Spanje waarbij de motor beslist niet te heet is geworden, bleef de koelfan draaien nadat ik de motor had uitgezet. Dit heb ik volgens mij nog niet eerder gezien. Toen hij na een tijdje niet uitging, heb ik de motor weer gestart en uitgezet en toen stopte de fan wel. Is het normaal of is er iets defect? Relais? En wat kan ik het beste doen als het zich blijft voordoen?
Warme groet en dank voor jullie reactie,
Rob K.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 14:51 #1282298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rob, Ooit hadden wij een
Rob,
Ooit hadden wij een Opel Astra (wil ik niet graag aan herinnerd worden ) waarbij op vakantie een keer het zelfde gebeurde. Bleek inderdaad een relais dat bleef hangen. Was simpel te vervangen door de plaatselijke wegenwacht.
gr. Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 15:23 #1282300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Airco
hoi,
Dat doet mij auto ook om de airco na te koelen heb ik ooit begrepen.
Ik maak me meer zorgen als ik hem niet hoor in de zomer.
groeten Ad 

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 16:48 #1282305 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic coole fan
Volgens mij gebruikt die koelvin z'n verstand: is toch zelfdenkend, dacht ik zelf?
Doe de goede Sint van mij de groeten!
av JB

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 19:17 #1282309 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Herkenbaar

Kompagne schreef : Dat doet mij auto ook om de airco na te koelen heb ik ooit begrepen.

Same here.
Bij mij slaat ie aan na een minuut of 5 stationair draaien, gaat meteen af als ik het contact afzet.Als ik de airco aangooi, gaat ie binnen 10 seconden aan en behalve boven de 80, niet meer uit, tot ik het contact afzet.
Ik beschouw het als normaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 20:41 #1282316 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het kan inderdaad wel eens
Het kan inderdaad wel eens het thermo-contact zijn wat een beetje raar doet. Best wel k*t omdat je altijd moet opletten of de fan niet aan blijft staan als je de auto ergens parkeert.
Ik weet niet ofdat er in jouw geval gebruikt word gemaakt van het koelvloeistof-temperatuur signaal en een relais, of van een thermo-switch.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 21:44 #1282317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Normaal?

Baseman schreef :

Kompagne schreef : Dat doet mij auto ook om de airco na te koelen heb ik ooit begrepen.

Same here.
Bij mij slaat ie aan na een minuut of 5 stationair draaien, gaat meteen af als ik het contact afzet.Als ik de airco aangooi, gaat ie binnen 10 seconden aan en behalve boven de 80, niet meer uit, tot ik het contact afzet.
Ik beschouw het als normaal.

Wat is normaal? Bij mij bleef de fan juist draaien nadat ik het contact had afgezet. Dat is vlgs mij niet zoals het hoort, al denken de mensen daar verschillend over begrijp ik uit de reacties.
Rob K. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 22:02 #1282318 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomp?

R. Korteweg schreef : Wat is normaal? Bij mij bleef de fan juist draaien nadat ik het contact had afgezet. Dat is vlgs mij niet zoals het hoort, al denken de mensen daar verschillend over begrijp ik uit de reacties.

Dat is inderdaad, natuurlijk de vraag.
Logisch redenerende, lijkt me een koelfan die blijft draaien, met een stilstaande waterpomp, een beetje pointless, niet? Stel dat er een pomp in zit, die koelwater ook blijft rondpompen als het contact al af is, dan heeft het zin, lijkt me.
Of is dat een rare gedachte?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 22:46 #1282323 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen rare gedachte,
maar de pomp draait niet, dus de conclusie is dat er iets niet klopt. Vraag is nu wat er mis is? 
Vanmiddag ging alles overigens gewoon uit.
Rob K. 

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2010 00:31 #1282332 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Rest-warmte
Rob, 
Nadat je de motor af gezet heb blijft de koelvloeistof stromen oiv het termo-syfon principe (natuurkunde-boek 1e klas HAVO boek ligt op zolder, kan dus niet citeren, meiden wakker enz)
DWZ de vloeistof stroomt altijd naar het koudste gedeelte.............
De temp voeler van je Fan signaleerd een te warme toevoer uit motor naar je radiator, en schakelt je fan "in", onafhankelijk van contact "aan of uit".
Kort gezegd; dit hoort zo, niks aan doen, onder invloed van de opwarming van de aarde, zal je dit de komende 40 jaar wel meer mee maken.
Of was je van plan je VOLVO binnen die tijd te verkopen????????

Moderators: Jerry Stam