Carterdruk: wat zijn de marges, wat is teveel en wat is normaal?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb er een compressietester aan gehangen en meet achtereenvolgens, tellend vanaf de distributie:
Cilinder 1: 10,4 bar Cilinder 2: 10,9 bar Cilinder 3: 10,5 bar Cilinder 4: 11,6 bar.
Dat lijkt me voor bijna 5 ton meer dan netjes.
Ik heb tevens de oliepeilstok eruit gehaald en de vacuumleiding van mijn turbodrukmeter in mijn dashboard, 'aangesloten' met een stukje branstofslang aan de opening van de peilstok.
Na een testritje, blijkt dat er nauwelijks een wijziging in de aanduiding van de meter waarneembaar is. De meter geeft atmosferisch aan, en +0,05 als ik een beetje doortrap, dus echt zorgen, maak ik me daar niet over. Echter, ik wil toch even weten waar de marges liggen, dus vandaar, deze vraag.
Ik neem aan, dat carterdruk bij voorkeur op of rond omgevingsdruk moet liggen. 1. Is dat correct?
Ik neem ook aan, dat wanneer men spreekt van overmatige carterdruk, dat daar een maatstaf voor is.2. Welke druk begint zorgwekkend te worden?
Ik meet vooralsnog 0,05, met MBC wellicht 0,1.3. Is dat teveel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, dus?Die peilstokbuis eingd toch boven in de carterpan?Als ik wil weten of er zich daar druk opbouwd, kan ik dat in theorie toch aan de peilstok-opening meten?De turbo-drukmeter loopt van -1 via 0 naar +1, lijkt me dan toch, dat ik iets moet meten, niet?solexpaul schreef : Zo kan je de carterdruk niet meten want je hebt immers positieve carterventilatie!
Waar maak ik dan welke denkfout, Paul?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Men begint te tellen vanaf de distributie, dus precies andersom dan je nu gedaan hebt.
Is geen antwoord op je vragen, maar misschien handig om in de toekomst misverstanden te voorkomen.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Aangepast.Ik had enkel de notitie gemaakt, zodat ik zelf zou weten wat er met welke cilinder aan de hand was, niet op 'de regels' lettend.Maar je hebt gelijk en ik heb het aangepastMathy schreef : Men begint te tellen vanaf de distributie, dus precies andersom dan je nu gedaan hebt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geen grote overdrukken geeft mi wel aan het systeem niet verstopt zit.solexpaul schreef : Zo kan je de carterdruk niet meten want je hebt immers positieve carterventilatie!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef : Dat lijkt me voor bijna 5 ton meer dan netjes.
Is dat 5 ton met dezelfde kop? Dan is het inderdaad netjes...
Aubergine Volvo 940 2.3i LPT@0,7bar - Prins VSi LPG G3- Automaat AW71 - B230FK - 1996 - 260d km - lidnr 1055
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De kop zit er 140000 km op, ongeveer, maar het ging me ook niet om lekke kleppen, maar om lekkage langs de zuigers. wat dus niet het geval is, als ik het goed interpreteer.jblokzijl schreef : dan is volgens mij de uitstekende druk niet ONDANKS de 5 ton...want een lekkende klep na '5 ton' oud zit er dus niet meer in...m.a.w. je kleppen zijn geen 5 ton oud.
Dan vind ik de opmerking, ondanks de 5 ton, (verwijzend naar het onderblok) niet zo heel vreemd, toch?