Olietemperatuur 960 loopt heel traag op
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2010 20:56 #1080619
door V700 register
Olietemperatuur 960 loopt heel traag op is gemaakt door V700 register
De olietemperatuur, de meter, loopt heel langzaam op en op de snelweg komt deze zelfs niet helemaal in het midden. In de stad wel, maar as ik dan op de snelweg rijdt, loopt de meter weer naar beneden, ongeveer naar een kwart. Kan het de thermostaat zijn? of een sensor? I het zelf e vervangen? ben net echt handig! en wat koste het gemiddeld in de garage? Is er in de buurt va Nootdorp (Zuid Holland) een goede garage om mijn Volvo 960 in onderhoud te geven?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2010 20:59 #1274010
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De standaard ?
Bedoel je de standaard meter in het dashboard, rechts van de toerenteller ? Dat is de temperatuurmeter van het koelwater. Die hoort toch wel binnen een paar km in het midden te staan en te blijven. Het koelwater is veel sneller warm dan de olie overigens, dat duurt toch wel 20-30km. Standaard is daar geen meter voor. Gezien de opmerking dat de meter bij hogere snelheid weer zakt denk ik dat er teveel gekoeld wordt. Of doordat de thermostaat inderdaad stuk is (blijft open staan). Of hoor je ook de elektrische fan continu aan staan ?
De thermostaat vervangen bij een 960 heb ik nog nooit gedaan, maar ik gok dat het niet zo moelijk is. Zal iets van 2 tientjes kosten bij de dealer. Even koelwater aftappen (hoeft niet helemaal leeg tot de laatste druppel), met doekje bij de hand tegen het restje koelvloeistof dat altijd achterblijft het huis waar de thermostaat in zit loshalen, thermostaat wisselen en weer terugschroeven. Het koelwater dat je af hebt getapt rustig teruggieten. Bij de eerste keer warm worden de meter goed in de gaten houden of de boel niet oververhit raakt voor een eventueel achtergebleven luchtbel. Langzaam weer vullen verkleint de kans op luchtbellen. Of het bij een 6 cilinder ook opgaat weet ik niet, maar bij de 940 (ander motorblok) moet je even goed op de rubber ring letten. Je krijgt een nieuwe ring bij de nieuwe thermostaat. Aan de binnenzijde van de ring zit een gleuf, de buitenrand van de thermostaat moet in die gleuf vallen. Als de ring goed zit, heb je dus aan beide zijden van de thermostaat een rubber lip die voor afdichting zorgt. Bij mijn thermostaat zat de hele ring aan één kant, en ik had het montage van de nieuwe ring zelf ook niet goed gedaan. Scheelt wel in hoe snel de thermostaat open gaat en is denk ik ook noodzakelijk voor een waterdichte afdichting. Als je weet dat je daar op moet letten wijst het zich vanzelf wel. Aan goede adressen in jouw regio kan ik je helaas niet helpen.
De thermostaat vervangen bij een 960 heb ik nog nooit gedaan, maar ik gok dat het niet zo moelijk is. Zal iets van 2 tientjes kosten bij de dealer. Even koelwater aftappen (hoeft niet helemaal leeg tot de laatste druppel), met doekje bij de hand tegen het restje koelvloeistof dat altijd achterblijft het huis waar de thermostaat in zit loshalen, thermostaat wisselen en weer terugschroeven. Het koelwater dat je af hebt getapt rustig teruggieten. Bij de eerste keer warm worden de meter goed in de gaten houden of de boel niet oververhit raakt voor een eventueel achtergebleven luchtbel. Langzaam weer vullen verkleint de kans op luchtbellen. Of het bij een 6 cilinder ook opgaat weet ik niet, maar bij de 940 (ander motorblok) moet je even goed op de rubber ring letten. Je krijgt een nieuwe ring bij de nieuwe thermostaat. Aan de binnenzijde van de ring zit een gleuf, de buitenrand van de thermostaat moet in die gleuf vallen. Als de ring goed zit, heb je dus aan beide zijden van de thermostaat een rubber lip die voor afdichting zorgt. Bij mijn thermostaat zat de hele ring aan één kant, en ik had het montage van de nieuwe ring zelf ook niet goed gedaan. Scheelt wel in hoe snel de thermostaat open gaat en is denk ik ook noodzakelijk voor een waterdichte afdichting. Als je weet dat je daar op moet letten wijst het zich vanzelf wel. Aan goede adressen in jouw regio kan ik je helaas niet helpen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2010 21:28 #1274018
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik ook
Bij mijn S90 heb ik dat ook wel een beetje. Zeker met wat kouder weer staat ie niet in het midden. In de stad staat ie bij mij ook strak in het midden, maar zodra er meer koeling is loopt het wat verder terug. Niet iets waar je zorgen over hoeft te maken denk ik. Hoe gewoon je meter en het vloeistofniveau van het tankje in de gaten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2010 21:34 #1274021
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beter
Het is niet heel schadelijk, maar op lange termijn heb je wel wat meer slijtage en natuurlijk een hoger verbruik. Voor een relatief simpele handeling als een thermostaat vervangen zou ik het wel oplossen. Als ik de verhalen van de 960 rijders mag geloven (heb er zelf geen ervaring mee) kan hij na 1 km al (bijna) recht in het midden staan.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2010 21:41 #1274025
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic V90
Bij mijn V90 na 1-2 km temp-meter in het midden, en warme lucht uit de verwarming. Toen dat ie dat een paar keer niet deed; nieuwe thermostaat en presto hij stond weer na enkele km goed. Is volgens mij een kenmerk van een volvo.
Groet Martin
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2010 21:44 #1274027
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik snap het eigenlijk niet
Ik snap het eigenlijk niet zo
Is het niet gunstig dat de meter dichter naar de koelere kant wijst? Je zou denken dat de radiator in dit geval meer dissipatie vermogen verzorgt. Ik zou mij eerder zorgen maken als de meter voorbij het midden richting het rode gebied gaat... Dan slaat de fan aan als het goed is
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2010 21:47 #1274024
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Zwak punt.
De thermostaat van de S/V 90 is een zwak punt. Reken er op dat die elke 5 jaar vervangen moeten worden. Was bij mij in ieder geval wel zo. Niet op besparen. Zo'n thermostaat kost hooguit 20 euro en montage is een fluitje van een cent. En met een te koude motor rijden geeft juist heel veel extra slijtage. ( en extra brandstofverbruik) In de winter moet ie na ca 5 minuten maximaal netjes in het midden staan en komt er alwarme lucht uit het verwarmingssysteem.
Wat de olietemperatuur betreft: ik heb er eens een tijdelijke olietemperatuurmeter op geschroefd om te weten hoe lang de smeerolie nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen. Dat duurt in de winter dus gewoon 25 km voordat de smeerolie rond de 90 graden is. En is het warmer en rijdt je een beetje door dan wordt die temperatuur rond de 100 graden. Is overigens normaal. Bij mijn 480 GT-Turbo zit in het info centre ook de olietemperatuur. Die geeft eerst COLD aan en boven de 50 graden is de temperatuur af te lezen. Omdat dit blokje een stuk minder massief is, is de olie daar binnen 15 km op temperatuur.
Dus voor de grote 6 cilinder lijnmotoren is het belangrijk om de eerste 20 a 25 km rustig te rijden en de toeren niet boven de 3000 uit te laten komen.
Groeten, Jan.
Wat de olietemperatuur betreft: ik heb er eens een tijdelijke olietemperatuurmeter op geschroefd om te weten hoe lang de smeerolie nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen. Dat duurt in de winter dus gewoon 25 km voordat de smeerolie rond de 90 graden is. En is het warmer en rijdt je een beetje door dan wordt die temperatuur rond de 100 graden. Is overigens normaal. Bij mijn 480 GT-Turbo zit in het info centre ook de olietemperatuur. Die geeft eerst COLD aan en boven de 50 graden is de temperatuur af te lezen. Omdat dit blokje een stuk minder massief is, is de olie daar binnen 15 km op temperatuur.
Dus voor de grote 6 cilinder lijnmotoren is het belangrijk om de eerste 20 a 25 km rustig te rijden en de toeren niet boven de 3000 uit te laten komen.
Groeten, Jan.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2010 21:58 #1274028
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Temperatuur.
Als een motor te koud blijft , komt ook de smeerolie niet goed op temperatuur waardoor deze niet optimaal smeert. En dat veroorzaakt dus extra slijtage. Door meer wrijving en slechtere verbranding gebruikt ie dan ook meer brandstof. Je motor kan beter 5 graden te warm zijn onder normaal verbruik dan te koud. Als je motor echt substantieel te koud blijft is de slijtage meer dan een factor 2 groter dan bij een motor op bedrijfstemperatuur. Daarom draaien motoren in taxi's en andere voertuigen waarvan de motoren bijna nooit koud worden ook van die fabelachtige kilometerstanden voordat de motor versleten is. Een standkachel is eigenlijk een fantastische optie voor de motor. Nooit meer koude starts.
Op mijn schip ( een MWM motor van 1300pk) staat een warmtewisselaar en zomer en winter blijft deze motor op bedrijfstemperatuur, ook als ie stilstaat. Deze motor is uit 1974 en heeft inmiddels reeds meer dan 120000 draaiuren. Staat gelijk aan ongeveer 7,2 miljoen autokilometers. Deze motor heb ik in 2004 voor de 1ste keer uitgebreid laten reviseren en daarna kon ie weer 60000 uur draaien voordat er naast het normale onderhoud weer grote revisies voor de deur staan. Dat is dus op zijn vroegst in 2020.
Groeten, Jan.
Op mijn schip ( een MWM motor van 1300pk) staat een warmtewisselaar en zomer en winter blijft deze motor op bedrijfstemperatuur, ook als ie stilstaat. Deze motor is uit 1974 en heeft inmiddels reeds meer dan 120000 draaiuren. Staat gelijk aan ongeveer 7,2 miljoen autokilometers. Deze motor heb ik in 2004 voor de 1ste keer uitgebreid laten reviseren en daarna kon ie weer 60000 uur draaien voordat er naast het normale onderhoud weer grote revisies voor de deur staan. Dat is dus op zijn vroegst in 2020.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2010 22:04 #1274031
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moet ik mij nu zorgen maken?
Bij wat kouder weer staat ie bij mij wat terug vanaf het midden (dus richting koele kant). Ik heb wel dat ie na enkele minuten al warme lucht begint te blazen.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2010 22:04 #1274033
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Nee.
Je hoeft je niet meteen grote zorgen te maken maar ik zou binnen afzienbare tijd er even een nieuwe thermostaat in ( laten) schroeven. Is beter voor je motor en je verbruik. Maar hij zal er niet direct op kapot lopen, hoor.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
Moderators: Jerry Stam