Stuur schommelt bij langzaam rijden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 19:58 #1079500 door V700 register
Stuur schommelt bij langzaam rijden is gemaakt door V700 register
Hallo groep,
mijn Volvo 940 LPT heeft de laatste tijd een gekke neiging bijgekregen. Als ik rustig rijdt, rond de 30-60 km/uur en ik laat het stuur los dan zie ik het stuur een beetje op en neer schommelen. Deze schommeling lijkt een beetje snelheidsafhankelijk. Daarna is er tot 120 niets aan de hand en rijdt alles prima. Als ik (mag niet maar toch) lekker doortrek merk ik vanaf 160  dat het stuur en de auto echt gaat trillen. Nu, dat laatste geloof ik wel, vind ik ook niet zo erg maar dat schommelen bij lage snelheid vind ik maar niets. Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen ?? Bij remmen is er niets aan de hand, je voelt dan geen trillingen in het stuur, de remschijven en blokken voor zijn 20.000 km geleden vervangen door mezelf en toen heb ik ook de remklauwen gangbaar gemaakt, de pennen waar de klauw op kan schuiven zaten vast.
Ik weet het even niet meer,
groet,

Benno van Ham
Volvo 940 Estate LPT 2.3 LPG G-3
1996, 346.500 km

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 20:03 #1267610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoogteslag of karkasbreuk
Lijkt in mijn ogen een beetje op hoogteslag (er zit een bult in het loopvlak), karkasbreuk (een plat stuk in het loopvlak). Niets aan de banden te zien ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 20:10 #1267612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Banden wisselen
De achterbanden (met velg) even naar voren wisselen en kijken of het weg is.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 20:18 #1267614 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook hetzelfde gehad
En inderdaad wat H Dalhuisen al schreef even wielen wisselen achter naar voor en bij was het probleem weg, was ook alleen bij mij merkbaar bij lage snelheid 30-40 km en met de 940 sedan.
Bleek wel dat de voorbanden iets scheef waren afgesleten en moet waarschijnllijk nog wel een keer uitgelijnds worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 22:34 #1267642 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij
was het probleem een behoorlijke hoogte slag in 1 van de achterbanden. Ik heb eens iets geschreven hierover op het forum met mijn ervaringen over zware trillingen in het stuur op de snelweg en had ook last van schommeling bij langzaam rijden in het stuur. Bleek hoogteslag in 1 van de banden achter. Ik heb de link niet meer voorhanden, sorry. Je beschrijving van je probleem komt me bekend over.
Robert
De hoogteslag betrof in mijn geval Goodyear banden. Ik weet nog heel goed dat ik dat merk nooit meer zal aanschaffen. Het was 1 grote ramp van het gegin af aan met die banden. Verschillende malen terug af geweest naar de bandenzaak voor balanceren en probleem opsporen. Geen resultaat, problemen en gezijk bleven aanhouden totdat ik na uiterste wanhoop, want het was verschrikkelijk, een jaar later het zo zat was en de zaak zelf had ontdekt: auto oprikken, transmissie in versnelling zetten en kijken of er een onbalans was te bespeuren... Het was toen direct te zien, een GIGANTISCHE hoogteslag in de Goodyears achter.. Dat was niet normaal. Ik ben geen banden expert en had na uiteindelijk zoeken op het internet gelezen over hoogteslag... Tja.. Je kunt niet alles weten. In die posting schreef ik ook dat ik nooit meer Goodyears zal aanschaffen. Zoek even op de site, misschien tref je in die posting nog tips om hoogteslag te herkennen in jouw geval.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 22:54 #1267645 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Budo
Budo had ook hoogteslag en heeft zijn ervaringen volgens mij ook op de site gezet. Weet het merk zo niet meer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 22:58 #1267646 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoogte verschil in banden
Vanwege mijn kart ervaringen (races/NK) merk ik altijd alles aan mijn auto. Heb zelf Michelin en ook een voorband met achter verwisseld vanwege een hoogte verschil. Elke onbalans merk je direct in het stuur welke dit ook is. Een banden bedrijf moet dit soort dingen wel zien. Auto op de krik en draaien met het wiel geeft direct uitsluitsel.
Ter ondersteuning,
Jeen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2010 21:48 #1267711 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heren, bedankt voor jullie
Heren, bedankt voor jullie input. Ik ga dit weekeinde eerst maar eens mijn versleten achterbanden vervangen door verse exemplaren en dan kan ik meteen de andere wielen ook eens even de revue laten passeren, jullie uitleg klinkt logisch in oren.

groet,

Benno

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2010 22:02 #1267714 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep!

henk 940LPT schreef : Budo had ook hoogteslag en heeft zijn ervaringen volgens mij ook op de site gezet. Weet het merk zo niet meer.

Is ook Goodyear. Ze liggen er nog onder. Op dit moment is het redelijk goed, maar niet 100% Met name alsalles koud is, heb ik het gevoel dat de wielen niet rond zijn. Na verloop van tijd verdwijnt het wel, maar dwe volgende banden zijn zeker geen Goodyear meer. Terwijl het toch een A-merk is!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2010 20:57 #1267973 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slinger in stuur

HI BENNO,

OOK IK HEB EEN SLINGER IN MIJN STUUR BIJ BEPAALDE SNELHEDEN, HARDER OF ZACHTER GEEN PROBLEEM.

UITEINDELIJK VOOR- EN ACHTERWIELEN OMGEWISSELD.
DIT LEEK TE HELPEN, NU WORDT SLINGER TOCH WEER STERKER...
 LAATST IN RECHTERRIJBAAN MET VEEL SPOREN RAAKTE DE HELE 940 IN EEN SOORT RESONANTIE, NIET PRETTIG!
VOLGENS MIJ HEB IK GEWOON EEN NARE DEUK IN EEN VELG.

SUCCES,
IMAR

Moderators: Jerry Stam