Koude motor en klepspeling

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2010 13:21 #1078413 door V700 register
Koude motor en klepspeling is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,
Gisteren heb ik de klepspeling gecontroleerd van de motor (B230FK lpi) van mijn 940. Nu weet ik dat bij koude motor die speling tussen de 0,35 en 0,40 cm dient te zijn. Mij viel op dat haast alle kleppen behoorlijk ruim stonden, dw.z. > 0,45/0,50. Nu is de koude motor bij dit weer ook écht een koude motor. Zou dit o.a. kunnen worden verklaard vanwege de vrieskou (metaal krimpt)? Voor de zekerheid heb ik alle kleppen in ieder gevan ruimer dan 0,40 gesteld (mede in aanmerking genomen dat ik op lpg rijd). Nu de uitzetting c.q. krimpen van het metaal naar mijn idee recht evenredig is met de temperatuurtoe- of afname lijkt het mij dat dit niet het geval kan zijn nu bij warme motor een speling van 0,40-0,45 moet worden aangehouden. Ten opzichte van kamertemperatuur is de temperatuursstijging van een warme motor groter dan de daling i.g.v. vrieskou van - 10. Graag verneem ik jullie mening!
Gr.
Derk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2010 21:27 #1260121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleppen
Hallo
Ik had ze gewoon laten staan zoals ze waren.
Op Lpg geeen probleem.

groet Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2010 16:26 #1260199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bij warme motor is de klepspeling groter en niet kleiner.
Ik dacht ook dat dat het andersom was maar dat is niet zo. Vroeger was dat wel zo toen de nokkenas er nog niet bovenop lag en de kleppen met van die stangen bewogen werden.
Er is een discussie geweest of het dan wel nodig is om de kleppen op lpg ruimer te zetten. De meningen zijn daarover verdeeld. Mijn voorzichtige conclusie is dat dat niet hoeft mits je maar vaak stelt.
Een lpg kop wordt heter en de kleppen staan dan (nog) ruimer. Dat is geen reden om ruimer te stellen.
De klepslijtage is groter op lpg dat zou nog een reden kunnen zijn om ruimer te stellen dan duurt het langer voor dat je door de speling heen bent maar dat kan je ondervangen door vaak en regelmatig = elke 10.000 km even te controleren en evt te stellen.
Maar als gezegd, de meningen zijn verdeeld.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 11:34 #1260288 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere formulering
Heren bedankt voor jullie reacties. Het antwoord waarop ik hoopte is nog niet gegeven. Wat ik bedoel is het volgende:

Metaal zal krimpen of uitzetten als gevolg van respectievelijk een temperatuursdaling dan wel -stijging. Momenteel is het erg koud. Ik neem aan alle motoronderdeel als gevolg daarvan miniem zullen krimpen, echter er wordt gebruik gemaakt van verschillende metalen en legeringen. Het is goed mogelijk dat hierdoor de klepspeling wordt beïnvloed. Anders gezegd: gelden de Volvo-specificaties klepspeling koude motor enkel en alleen igv kamertemperatuur. Met andere woorden: je woont in Siberië en je stelt zelf je kleppen bij koude motor in de vrieskou buiten op straat. Van welke specs kun je dan uitgaan.

Gr.

Derk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 11:52 #1260291 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic   Dag Derk,   Hier wat
<div> </div><div>Dag Derk,</div><div> </div><div>Hier wat overwegingen:  </div><div> </div><div>- De specs bij koude motor gelden ook voor  Scandinavië, dus ik zou niet direct aanleiding zien om nu anders te gaan stellen.</div><div> </div><div>- Bovendien: de voorgeschreven klepspeling is nagenoeg gelijk over een groot temperatuurbereik. Het is zeer onwaarschijnlijk dat er drastisch moet worden bijgesteld nu 'koud' misschien tien graden kouder is dan normaal.</div><div> </div><div>En tenslotte: je kunt altijd nog de klepspeling meten bij warme motor...</div><div> </div><div> </div><div>Groeten,</div><div> </div><div>Arthur </div><div>  </div><div> </div><div> </div><div></div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 13:04 #1260309 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog een poging
Weten doe ik het niet maar je zou inderdaad met een warme motor kunnen stellen en dan nog eens meten, 's nachts zo rond een uur of 4 :-) Dan weten we het.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 20:13 #1260378 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plausibele opmerkingen
Goedenavond,

Bedankt voor de antwoorden. Arthur: je opmerking snijdt m.i. hout. Rob: ik zou het graag doen, maar 't is me toch iets te koud. Bovendien heb ik de vorige keer net wat sealing aangebracht op de klepdekselpakking in de hoek bij de uitlaatzijde/stroomverdeler. Er lekte daar olie weg en nu niet meer. Heb geen zin om bij -5 weer te gaan krabben en prutsen. Als het weer boven 0 is zal ik de speling nog een keer checken. Zal dan hierover berichten.
Gr.
Derk

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 20:34 #1260382 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Weetje
Ik reken altijd bij krimpverbindingen in staal; 0,1 mm per 100 mm per 100 graden C.
Dus ik zou me geen zorgen maken in deze, paar graden vorst, periode.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 23:11 #1260417 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepspeling
meten ze in de garage bij een temperatuur van +- een graad of 18.Ook in zweden.Ik neem tenminste aan dat ze in zweden ook de kachel aan hebben in de Volvo garage .Maar goed nu even serieus.Het maakt voor de maten allemaal niet zo veel uit of je motor bevroren is of warm of heet.Voor je vingers wel dus ik stel mijn kleppen niet bij een bevroren motor en ook niet als hij heet is .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2010 10:14 #1260447 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch

Jerry schreef : Het maakt voor de maten allemaal niet zo veel uit of je motor bevroren is of warm of heet.

Toch geven ze toch bij koude of warme motor verschillende waarden op ?

Moderators: Jerry Stam