Mijn 740 valt helemaal stil tijdens het rijden!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2009 15:55 #1077535 door V700 register
Mijn 740 valt helemaal stil tijdens het rijden!! is gemaakt door V700 register
Beste mede liefhebbers,
Ik rij al enige tijd met veel plezier in een grijze 740 estate uit 91 op benzine (2.3)
Helaas is het plezier in de afgelopen maand behoorlijk op de proef gesteld omdat de motor tijdens het rijden soms helemaal stil valt. Het maakt niet uit of de motor warm of koud is, hij stopt er gewoon mee.
Je ziet het al aankomen, je "voelt" het overigens niet aankomen, geen gestotter of wat dan ook, nee in ons geval zie je alle meters alle kanten opzwiepen, ruitenwissers gaan trager, toerenteller zwiept nerveus heen en weer, terwijl op dat moment de motor nog netjes loopt, dan heb je nog ongeveer 30 seconden om een goed plekje op de vluchtstrook of waar dan ook te vinden want daarna slaat ie dood.
direct starten heeft geen zin, hij draait zelfs de startmotor niet rond. In bijna alle gevallen starte de motor na verloop van tijd (met veel pijn en moeite) weer, circa 10 minuten gewacht. Helaas heb ik de laatste keer minder geluk gehad want hij doet op dit moment echt niks meer.
Ik ben niet echt een technisch wonder maar het heeft er wel alle schijn van dat het iets electrisch moet zijn, weet alleen niet waar ik het zoeken moet. Accu is net nieuw en heb ik laatst ook even door laten meten.
Zijn er mensen die dit euvel ook al een keer hebben meegemaakt?
Alvast bedankt,
 Jeroen 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2009 16:03 #1254179 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambdalampje
Zie je het lambdalampje ook aangaan ?
Je kunt foutcodes uitlezen. Wis ze eerst, rijd een stuk totdat de storing weer optreedt en lees de foutcodes opnieuw uit. Door eerst te wissen ben je zeker dat je de codes van de recent opgetreden storing uitleest. Er kunnen namelijk maximaal 3 foutcodes in staan. Hoe je de codes kunt uitlezen staat hier wel op de site. Je kunt het witte relais achter de asbak ook controleren. Verwijderen, openmaken en soldeerverbindingen controleren.Dat zijn een aantal zaken weer je mee kunt beginnen om de storing gestructureerd aan te pakken. 

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-11-2009 16:58 #1254192 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dynamo/Alternator
lijkt er naar mijn mening op dat je Dynamo/Alternator aan zin einde is, als je ruitenwissers ineens tragers gaan, alles heen en weer gaat zwiepen, en de startmotor niet wilt gaan ronddraaien EN je hebt een nieuwe accu...

dan denk ik dacht dat je dynamo/alternator aan zn eind is
Gr,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2009 17:25 #1254195 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In
In dat geval de dynamospanning meten bij stationair lopen en ca. 2000 rpm ? Spanningsregelaar verwijderen en koolborstels controleren op slijtage ?Op zich een beetje vreemd dat de storing soms optreedt. Als ik het goed begrijp kom je op een gegeven moment stil te staan maar kun je daarna wel weer (moeizaam starten) en ook een flinke afstand verder rijden ?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-11-2009 17:45 #1254198 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Jup

henk 940LPT schreef : In dat geval de dynamospanning meten bij stationair lopen en ca. 2000 rpm ? Spanningsregelaar verwijderen en koolborstels controleren op slijtage ?Op zich een beetje vreemd dat de storing soms optreedt. Als ik het goed begrijp kom je op een gegeven moment stil te staan maar kun je daarna wel weer (moeizaam starten) en ook een flinke afstand verder rijden ?

Jup correcte procedure..

moet zo rond de 14 volt liggen, rond/onder de 12.5 is ie zowiezo dood

is inderdaad wel vreemd, maar ik denk het des te meer omdat hij ook zegt "Helaas heb ik de laatste keer minder geluk gehad want hij doet op dit moment echt niks meer."

even met een hamer op de dynamo slaan wil soms ook wel helpen [in de situatie van "ik moet snel verder"] maar is geen longterm solution.

ik zou zowiezo even niet ermee gaan rijden, best grote kans dat je je nieuwe accu aan zn te vroege einde helpt, en als de wagen nu echt helemaal niks meer doet zou ik er even een acculadertje aan hangen.
Gr,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2009 17:47 #1254199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diep
Diep ontladen door m leeg te rijden en dan na 10 minuten nog eens starten (nog dieper ontladen) en daarna weer verder rijden met wellicht een te lage laadstroom lijkt me inderdaad niet bevorderlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2009 23:53 #1254250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste mensen, Alvast
Beste mensen,
Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken. De volvo heb ik vanavond naar Arend (professioneel Volvoklusser ) in Alphen aan den Rijn gesleept, nog best spannend in het donker maar hoefde niet echt ver gelukkig.
Hij vermoede op het eerste gezicht ook dat de dynamo de geest had gegeven maar maandag gaat ie echt onder het mes en dan weten we het zeker.
Maar alvast bedankt voor deze reacties en ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
 Jeroen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2009 08:58 #1254258 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Terugmelden

Say schreef : Maar alvast bedankt voor deze reacties en ik hou jullie op de hoogte.

We houden ons aanbevolen. Altijd leuk om te horen dat een storing opgelost is en interessant voor iemand die nog eens eenzelfde storing krijgt.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
21-11-2009 11:40 #1254273 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic Say schreef:Beste mede

Say schreef : Beste mede liefhebbers,
Ik rij al enige tijd met veel plezier in een grijze 740 estate uit 91 op benzine (2.3)
Helaas is het plezier in de afgelopen maand behoorlijk op de proef gesteld omdat de motor tijdens het rijden soms helemaal stil valt. Het maakt niet uit of de motor warm of koud is, hij stopt er gewoon mee.
Je ziet het al aankomen, je "voelt" het overigens niet aankomen, geen gestotter of wat dan ook, nee in ons geval zie je alle meters alle kanten opzwiepen, ruitenwissers gaan trager, toerenteller zwiept nerveus heen en weer, terwijl op dat moment de motor nog netjes loopt, dan heb je nog ongeveer 30 seconden om een goed plekje op de vluchtstrook of waar dan ook te vinden want daarna slaat ie dood.
direct starten heeft geen zin, hij draait zelfs de startmotor niet rond. In bijna alle gevallen starte de motor na verloop van tijd (met veel pijn en moeite) weer, circa 10 minuten gewacht. Helaas heb ik de laatste keer minder geluk gehad want hij doet op dit moment echt niks meer.
Ik ben niet echt een technisch wonder maar het heeft er wel alle schijn van dat het iets electrisch moet zijn, weet alleen niet waar ik het zoeken moet. Accu is net nieuw en heb ik laatst ook even door laten meten.
Zijn er mensen die dit euvel ook al een keer hebben meegemaakt?
Alvast bedankt,
 Jeroen 

MASSAKABEL
Leg maar een goede masse van de accu naar de motor
dit probleem kan komen door de slechte verbinding van de aardverbinding onderaan het blok
even een goede (tijdelijke)aarddraad van accu naar luchtinlaat geeft snel uitsluitsel
dit probleem is overigens vaker behandeld

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2009 13:12 #1254290 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Electrotechniek

asatter schreef : Even een goede (tijdelijke) aarddraad van accu naar luchtinlaat geeft snel uitsluitsel.
Dit probleem is overigens vaker behandeld.

De bedoeling zal wel goed zijn maar of dit werkt?
Is het niet beter om de draad aan het lichtmetalen spruitstuk vast te maken?

Moderators: Jerry Stam