mag weg

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 11:10 #1075539 door V700 register
mag weg is gemaakt door V700 register
De Volvo 940 is inmiddels verkocht dus dit topic mag weg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 11:16 #1242904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druksensor
De compressor zou in- en uit moeten schakelen, met name het inschakelen (maar ook het uitschakelen) kun je voelen. Wellicht is een drukschakelaar niet OK waardoor hij niet uitslaat ? Ik weet niet of de systeemveiligheden en/of sensoren van het koelmiddelgedeelte alleen op druk of ook op temperatuur werken.
Overigens slaat hij bij mij ook aan en weer uit als de temperatuur op zich bereikt is (met alles op "auto" en na het afzwakken van de ventilatiesnelheid) en ik de airco nog aan heb staan. 
Hiermee door rijden lijkt me inderdaad niet verstandig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 11:21 #1242905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Climatecontrol
Ik denk dat de binnentempsensor een signaal af moet geven naar de magneetkoppeling dat de gewenste temperatuur bereikt is. Dit werkt blijkbaar niet. Hoop dat iemand dit probleem al vaker heeft meegemaakt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 11:30 #1242906 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vermoeden
Kan zijn dat de ECC unit die het geheel bestuurt niet meer lekker is. Zitten soms slechte soldeerpunten in. Je zou eens kunnen kijken of die de koppeling wel of niet aanstuurt. Dan kun je de koppeling uitsluiten. Je weet dan nog niet of het een slechte sensor of een slechte ECC unit is. De compressor wordt niet continu aangestuurd (ingeschakeld) als de airco aan staat. Volgens mij wordt dat niet alleen door de temperatuur bepaald maar ook door de druk in het systeem. Die moet namelijk niet te hoog oplopen. Vandaar mijn vermoenden dat er nog ergens een drukschakelaar is (die ik verdenk).

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 11:46 #1242910 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic pressostaat
Mijn vorige Volvo had eens een kapotte pressostaat (drukschakelaar). Gevolg: de boel bevroor. Leidingen onder de motorkap hadden een laagje ijs. Doordat het spul bevroor, werd het interieur juist niet meer gekoeld en alleen maar warmer. Even airco uitzetten en daarna weer aan: eerst koele lucht, maar na een paar minuten weer niet meer.
Herken je dit? 
De druk in het systeem hangt niet af van de temperatuursensor in het interieur. Is die kapot, dan blijft de ventilator maximaal loeien (net zoals je de ecc op de koudste stand zet), of iets dergelijks. Maar dan nog mag de boel onder de motorkap nooit bevriezen en slaat de compressor zo nu en dan uit en weer aan.
Die pressostaat is niet zo heel duur, alleen moet het systeem helaas weer leeg en na reparatie afgevuld worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 13:02 #1242923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij is het zo goed
Volgens mij is het zo goed, met een ECC.
Die warmt namelijk met de verwarming de te koude lucht weer op naar de gewenste temperatuur.
Het klinkt een beetje raar maar bij mijn V90 werkt ook het zo.
Haalt hij gelijk het vocht uit de lucht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 18:07 #1242950 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik dacht
eens gelezen te hebben dat het slangetje dat verantwoordelijk is voor de meting van de temperatuur via een gaatje in het binnenverlichtingarmatuur in het hemeltje aanzuigt. Kan dat verstopt zitten en tóch verantwoordelijk zijn voor het probleem. Misschien wordt de lcuhtstroomregeling anders geregeld, want mijn ECC is afgekoppeld, maar de automatische luchtstroomregeling werkt nog steeds?
Als de temperatuur bereikt is, en de ECC maakt het interieur kouder dan wat je hebt ingesteld, dan is het niet goed. Natuurlijk slaat nog steeds de pomp af en toe aan om de temp. te handhaven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 19:26 #1242959 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lucht
Die luchtstroming door het armatuur (en langs de temperatuursensor denk ik dan) wordt in stand gehouden door het motorvacuum in het inlaatspruitstuk meen ik ergens gelezen te hebben. Of die "vacuumbron" ook voor het vacuum voor het bedienen van de kleppen die de uitstroomopeningen openen dan wel sluiten zorgt weet ik niet. Volgens mij zit er maar één slang voor de ECC op het spruitstuk. Die je overgens best eens zou kunnen proberen. Is zo'n harde, zwarte slang die met een rubberen mofje op een messing thule op het spruitstuk hoort, met een na het gasklephuis. Bovenop en ik meende zelfs de voorste (als in het dichst bij de voorbumper) thule. Als je dat vacuumslangetje los hebt krijg je inderdaad vreemd gedrag van uitstromende lucht als de regeling daarvan (middelste draaischijf) op "auto" staat. In de andere standen ook trouwens, maar alleen in "auto" varieert de ECC unit ook nog waar die lucht er uit zou moeten komen, bij de andere standen is dat steeds dezelfde opening.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2009 00:01 #1243001 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlezen?

arthur.sala schreef : Zo ja wat zou de oplossing kunnen zijn?

Nou ja, een oplossing natuurlijk niet, maar uitlezen moet je hem wel kunnen.In de documentatie database staat een overzicht van stroringscodes, als het goed is.Uiteraard moeten beide lampjes van de druknoppen in de ECC unit wel werken, anders heb je er niets aan.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2009 10:30 #1243020 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic en meten
Vanaf de ECC gaat een rood/groene draad naar de hogedrukschakelaar bij de droger, hier behoort een plus op te staan totdat de gewenste temp bereikt is.
Meet deze 's ochtends of wanneer de binnentemp  in de auto onder de ingestelde temp is. Contact aan, airco aan, motor aan.
Dit geeft uitsluitsel over de werking van de ECC.
De hogedruk schakelaar behoort het contact te verbreken na een tiental seconden(20-30) wanneer de compressor ingeschakeld is. 
Dit blijkt niet het geval  te zijn, daarom resten er 2 mogelijkheden:
- het systeem bereikt nooit de hogedruk vanwege een klein lek, deze situatie komt vaak voor ook na vullen.
- de hogedruk schakelaar is kaduuk en verbreekt de plus niet
Geven bovenstaande metingen nog geen uitsluitsel laat dan de aircoman de druk in het systeem meten bij ingeschakelde airco.
Standaard routine bij airco controle.

Moderators: Jerry Stam