vering

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 13:36 #1075390 door V700 register
vering is gemaakt door V700 register
beste Volvo liefhebber,

Ik heb een Vovo 960 die ietwat laag op de achterwielen hangt. Ligt dat aan de schokdempers of kan er wat anders aan de hand zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 13:52 #1242359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb je een estate of een
Heb je een estate of een sedan? En hangt hij achterover als hij geparkeerd staat, of ook tijdens het rijden? De kans is groot dat jouw auto is uitgerust met nivomats. Dat zijn schokbrekers die het nivo regelen. Deze zorgen er ook deels voor dat de achterkant omhoog gehouden wordt. Als de nivomats slecht zijn, dan kunnen ze dat niet meer en gaat de achterkant door hangen. Als het in geparkeerde stand alleen gebeurd, dan valt het mee. Dat schijnt vaker zo te zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 14:05 #1242360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hang-ouderen
Het helpt als je even laat weten welk type je hebt en uit welk jaar.
De 965-II (ik ga er even vanuit dat je een estate hebt want bij een sedan heb ik dit op de 780 na nog niet gezien) heeft een kunststof bladveer. Deze wordt naar verloop van tijd lam. Met goede nivomats (de achterschokbrekers die de boel waterpas houden tijdens het rijden) heb je hiervan geen last tijdens het rijden maar na een paar uur of dagen kan het zijn dat de auto inzakt op je parkeerplekje. Dit is niet zo erg (de vering is dan nog goed), wel irritant (als je op een stoep geparkeerd staat of met een caravan een hobbelige camping wilt afrijden). Een nieuwe bladveer en het monteren ervan kost een vermogen.
Als de auto na een ritje niet waterpas staat, kan het ook betekenen dat de nivomats vervangen moeten worden.
Zoek binnen dit forum op 'inzakken' en je krijgt nog veel meer info.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 14:07 #1242361 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Kan ook bladveer zijn
Nog even in aanvulling op het antwoord van Richard:
Bij de 960 Estate (1995-1997) komt het ook vaak voor dat de kunststof bladveer van de achteras iets te slap is geworden. De nivomats vangen dit wel op tijdens het rijden, maar bij stilstand kunnen ze inzakken (ook als ze nog goed zijn).
Deze bladveer is niet eenvoudig en slechts tegen hoge kosten bij de importeur te vervangen.
[edit] sorry, tegelijk met Martijn geantwoord

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 15:08 #1242363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vering
Ik heb een 960 3.0 Sedan waarvan bij de aankoop (afgelopen week) de schokdempers in de APK keuring goed waren. Bij zowel parkeren als rijden ligt hij laag. Hij heeft 160kkm gereden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 15:12 #1242364 door V700 register
hang ouderen

Mooie reactie met die titel!!
Ik heb een 960 Sedan 3 liter met 160kkm uit 1995. Bij de APK van vorige week (toen ik hem kocht) waren de  schokdempers "goed" getest. Zijn nivomats duur? Ik heb ook een  Bovag garantie gekregen. Zou dat onder de garantie vallen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 15:39 #1242366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bovraag

jwbaan schreef : hang ouderen

Mooie reactie met die titel!!
Zou dat onder de garantie vallen?

Dan zou je de BOVAG voorwaarden moeten doornemen, geen idee of dit soort dingen daar ook binnenvalt.
Dan lijkt 't de Nivomats te zijn (als je die hebt!) incl montage bij een dealer is al snel meer dan 700,= dus als je het nog geregeld krijgt in de garantie, zou ik dat zeker aanraden. 
Heb je een platte neus of de busruitkoplampen? Is hij verlaagd rondom?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 16:09 #1242368 door V700 register
Martijn,
verlaging alleen aan achterkant met platte neus (smalle koplampen als je dat bedoelt)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 20:07 #1242383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plat
dan heb je een serie 2 en als hij nog niet recht staat na een ritje dan heb je vermoedelijk nivomats die niet goed meer zijn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 20:38 #1242386 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nivomats zijn redelijk
Nivomats zijn redelijk prijzig. Kijk hier eens op de site, wytze broerze kan ze doorgaans tegen veel aantrekkelijkere prijzen leveren dan de dealer.

Moderators: Jerry Stam