schokdempers en veren achter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vlak voor de vakantie heeft mijn lokale garage de versleten nivomats onder mijn 940 estate uit 1998 gehaald en er nieuwe schokdempers onder gezet.
Maar dat bleken dus gewone Monroes te zijn, zonder steunveren of verzwaarde veren. Maar met mijn sullige hoofd had ik niks in de gaten.
Totdat de wagen volgeladen was en de trekhaak haast over het asfalt schuurde. Tussen de achterbanden en spatborden zat minder dan een vinger ruimte.
Met angst en beven toch naar zuid frakrijk gereden, maar daar hebben we wel wat probleempjes gehad met steile weggetjes, bruggen etc...de trekhaak trok groeven in het asfalt.
Nu geeft mijn garage toe dat ze inderdaad steunveren bij hadden moeten zetten, of mij de keus had moeten geven om dure nivomats te plaatsen.
De garage wil nu steunveren bijzetten, zonder arbeidskosten te rekeken.
Maar ik twijfel nog of ik niet beter voor duurdere nivomats moet gaan. Wat zijn bijvoorbeeld, los van kosten, de effecten voor wegligging, veiligheid, belastbaarheid etc....
En dan twijfel ik nog of steunveren wel voldoende zijn naast de gemonteerde Monroe's of dat ik verzwaarde veren moet bijzetten.
Kortom, ik hoop dat jullie kenners mij een beetje advies kunnen geven, voordat ik weer met mijn nul-komma-nul verstand van auto's naar de garage ga en me met de verkeerde troep naar huis laat sturen......
Oja, kan het zijn dat mijn auto na 3000 km met enkel monroes inmiddels, voor mij onzichtbare, schade heeft opgelopen aan rubbers, banden of ophanging of zoiets, waarvoor ik de garage verantwoordelijk kan stellen....
We zaten namelijk behoorlijk in de rats in Frankrijk met onze 2 kleine kids achterin........blij dat we heelhuids thuis zijn gekomen
Alvast bedankt,
André
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar misschien heb ik het verkeerd. Er is vast wel iemand die een keer nieuwe een set heeft besteld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jaren geleden, voordat ik dit forum kende, dezelfde vergissing begaan door zelf Nivomats te vervangen door Koni's Load-Adjusters. In mijn toenmalige onwetenheid ook niet de hoofdveren vervangen. Nou hielpen de hulpveren om de Load-Adjusters zitten wel wat mee, maar pas als de auto verder inveert. Was niet prettig bij drempels en zo, zeker niet met een gastank+trekhaak, samen toch algauw 80 kg.
Pas na een paar maanden begreep ik uit de catalogus van W+G dat er ook andere veren bestonden en dat je die moest gebruiken als je overgaat op normale dempers. Ik meen dat er zelfs drie smaken zijn, normaal, verzwaard en extra verzwaard (eigenlijk 4: ook extra licht icm Nivomaten). Ik heb de 1x verzwaarde veren gekozen. Samen met de Load-Adjuster veren wel wat aan de stugge kant, maar van ver inzakken heb ik absoluut geen last meer. Ooit was het plan de hulpveren om de Load-Adjusters weg te halen, maar daar is het nooit van gekomen.
Veren zijn overigens niet duur (Wytze levert ze ook) en montage is een eitje, teminste, als alle bouten/moeren gangbaar zijn.
Iemand trouwens nog een tip hoe de onderste schokdemper-bout los is te krijgen? De moer gaat er wel af, maar ik krijg de bout niet uit de bus van de demper geschoven.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, de krik eronder.Ik heb de hele achterkant op as-steunen gezet (LET OP!!: blokken om de voorwielenspannen, want achterwielaandrijving!) en vervolgens beide wielen eraf en met de hydraulische krik de boel net op "ontspannen" gezet, de bout valt er bijna letyterlijk uit.Rversteeg schreef : Iemand trouwens nog een tip hoe de onderste schokdemper-bout los is te krijgen? De moer gaat er wel af, maar ik krijg de bout niet uit de bus van de demper geschoven.
Trouwens ook een prima tip bij het weer in elkaar zetten, maar dit terzijde. Je kunt prima 'sturen' met die krik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat kosten dan die zwaarste veren en "normale" schokdempers maar ook, wat zijn de kosten per jaar en kilometer.
Ben nu wel aan nieuwe nivomaten toe, maar ze liggen er al zo'n 6 jaar onder, dus al gauw 250.000 kilometer. En ze waren gebruikt!
Ben benieuwd!
JohnPeter
- V700 register
- Nieuw lid
-
En ja de auto op twee bokjes gezet en met de krik de hoogte bepalen van de as, hierdoor kan je er makkelijk de bouten eruit haeln.
Qua wegligging een hele verbetering ten opzichte van de oude weke nivomats, ben ook van de "kloink" af die achterin zat als ik over een reed.
Ben weer blij en ga van de week voor de APK.
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben benieuwdJohnPeter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rond de 190 euro.
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
In de demper zit een pomp en die 'pompt' de auto weer op het juiste nivo.
Je auto staat dus altijd 'recht' wat de wegligging ten goede komt.

gr.