hydra velgen en bandenspanning

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2009 19:41 #1072449 door bouke maas (GAST)
hydra velgen en bandenspanning is gemaakt door bouke maas (GAST)
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag bij wijze van proef eens hydravelgen onder mijn estate geschroefd. Het valt me op dat de auto iets stoterig is dan met mijn nova's of adhara's. (logisch want het zijn 16" velgen). Ik vraag me alleen af of ik dezelfde bandenspanning aan moet houden als bij de 15"velgen. Normaal gesproken doe ik er voor 2.1 bar in en achter 2.3.
Is dat voor deze maat ook handig?

Verder weet ik nog niet of ze er onder blijven zitten. Ik denk dat het toch weer de nova's of de adhara's worden, maar daar kan ik nog even over dubben.

Groetjes Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2009 20:56 #1227697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weinag
Ik zou er lekker 2.5 in doen. 2.1 en 2.3 is echt te laag voor moderne banden. Begrijp ik van iedereen die er verstand van zou horen te hebben.
In mijn 225/50/16 zit ook 2.5 bar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 07:43 #1227747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik doe in mijn banden
Ik doe in mijn banden (16"Hydra) inderdaad ook 2,5 bar.
Ik kan alleen niet vergelijken o dat stoterig rijdt omdat ik niet de luxe heb -tig setjes velgen te hebben liggen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 09:38 #1227762 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoog
ik heb  ze ook op 2.5 bar.
Wat je er ook bij moet vermelden is dat het ook afhankelijk is van het soort (winter/zomer) en merk banden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 11:38 #1227775 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bandenspanning.
Iedere band vereist een andere bandenspanning en in bandenland is er nu eenmaal al flink wat ge-evolueerd sinds de ontwikkeling van onze bakstenen.
Om een goed idee te hebben van de optimale bandenspanning, moet je eigenlijk weten hoeveel gewicht er op de voor-as en hoeveel gewicht er op de achteras drukt. Om het precies te weten moet je dit dus even (laten) wegen.
Als je het gewicht dat op de vooras staat en het gewicht dat op de achteras staat, deel je deze getallen door 2, zodat je weet hoeveel gewicht er op een voorband en op een achterband staat.
Vervolgens bereken je de verhouding tussen het gewicht dat effectief op de band staat tegenover het laadvermogen van de band. Deze verhouding vermenigvuldig je met de maximale bandendruk die toegelaten is voor die band. Dit doe je dus een keer voor de vooras, en een keer voor de achteras.
Nu bekom je een richtlijn die theoretisch optimaal zou moeten zijn voor uw banden onder uw wagen. Deze bandendruk meet je uiteraard koud.
In praktijk kun je dan nog wat testen met een lichtjes hogere en lichtjes lagere bandendruk, want de ene persoon rijdt nu eenmaal liever met iets harder opgepompte banden en een ander heeft liever dat zijn banden wat 'mee geven', maar in principe zou je er niet te ver naast mogen uitkomen.
PS.: Ik denk dat het voor de meesten hier wel duidelijk is dat je nooit een optimale prestatie van een band kunt verwachten als de ophanging niet tip top in orde staat, waarmee ik bedoel: gezonde schokdempers die links en rechts per as niet te verschillend ingesleten zijn, een zo goed mogelijke uitlijning (hiermee kan je wat spelen, sommige mensen wijken graag wat af van de voorgeschreven sporing/camber/caster, maar het moet natuurlijk wel netjes symmetrisch blijven), stabilisatorstangen en veerpoten die stevig in hun rubbers zitten, scharnieren en gewrichten die geen ontoelaatbare slijtage vertonen...
Ik weet niet hoe in NL de 'ophangingstest' uitgevoerd wordt, maar hier in België wordt dit dus gedaan door de wagen op trilplaten te zetten. Geen erg slechte methode, maar toch niet optimaal (zware wagens met hoge banden raken er met redelijk versleten schokdempers nog vlot door, terwijl een lichte wagen met laagprofielbanden zelfs met nieuwe schokdempers problemen kan hebben).Die trilplaten zijn goed om het verschil tussen links en rechts te bekijken, maar om te testen of de dempers nog goed zijn, gaat er nog altijd niets boven de goeie ouderwetse en simpele anderhalf regel: met uw volle gewicht de wagen flink aan het wiebelen brengen en van zodra je de wagen loslaat mag deze nog 1 keer omhoog komen, terug wat inveren en vervolgens op zijn normale positie komen, blijft hij langer nadeinen, mag je eens denken aan nieuwe dempers.
groetjes,Isabelle

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 12:30 #1227786 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Dank je
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Ik zal eens aan het rekenen gaan met de door jouw gegeven methode. Ik moet echter nog wel een aantal parameters verzamelen voordat ik je methode toe kan passen. Hoe kom je trouwens aan deze methode? Is het je vak?

groetjes bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 12:51 #1227794 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Methode
Mijn beroep heeft helemaal niets met auto's te maken, maar de techniek interesseert me nu eenmaal meer dan bij de gemiddelde vrouw.
Die methode heb ik 2 keer vernomen van bronnen die met elkaar niets te maken hebben, namelijk van een kennis van mij die van velgen en banden wisselt als ik van schoenen, en ooit eens via google gevonden op een of ander camperforum/site.
Proefondervindelijk heb ik ervaren dat deze methode in normale omstandigheden (dus niet als je extreem lage banden trekt op velgen die te breed zijn voor de banden, zoals tegenwoordig de mode is in tuningland) een hoop testen (en banden en schade!) bespaart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 12:56 #1227795 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alleen sporing

Candisa schreef : PS.: Ik denk dat het voor de meesten hier wel duidelijk is dat je nooit een optimale prestatie van een band kunt verwachten als de ophanging niet tip top in orde staat, waarmee ik bedoel: gezonde schokdempers die links en rechts per as niet te verschillend ingesleten zijn, een zo goed mogelijke uitlijning (hiermee kan je wat spelen, sommige mensen wijken graag wat af van de voorgeschreven sporing/camber/caster, maar het moet natuurlijk wel netjes symmetrisch blijven), stabilisatorstangen en veerpoten die stevig in hun rubbers zitten, scharnieren en gewrichten die geen ontoelaatbare slijtage vertonen...

Het enige wat je redelijk makkelijk in kunt stellen bij de v700 is toch de sporing ? In ieder geval dan zonder onderdelen te vervangen door speciale onderdelen. Dat maakt het al weer makkelijker :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 17:57 #1227854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Isabelle, een kleine aanvulling............
ik ken deze formule. Jouw uitkomst moet je alleen nog tot de macht 1.25 verheffen.
De formule tot de macht.......1,25 A=B x (C/D) A= De bandenspanning die u wilt berekenen B= De maximale bandenspanning vermeld op de band C= Het gewicht wat op de band drukt D= Het maximale gewicht wat op de band mag drukken Dit rond je af op 0,1 bar (10 kPa) naar boven. Altijd minimaal 150kPa ofwel 1,5 bar.

Probleem vind ik wel dat wanneer je e.e.a. uitrekend (met een paar aannames) je rondrijdt met een bandenspanning voor van 1.4 bar en achter 1.9 bar, afgerond naar boven.
Gaat niet goed zeg ik dan.
In de caravan en camper "wereld" zijn hier al hele boeken over geschreven. Zie ook onderstaande link.
www.renault-saviem.nl/Bandenspanning.xls

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 18:21 #1227858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Enkel te verhouding dan?
Wist ik niet (meer), te lang geleden dat ik nog die formule gebruikt heb, mijn excuses voor de foute info.
Voor de duidelijkheid: het is dan enkel de verhouding (dus C/D) die je tot die macht moet verheffen?Als je de volledige formule tot die macht verheft, kom je uit dat wanneer C=D (en C/D=1 dus), A = B tot de macht 1.25, wat dus niet klopt, want dit is dan hoger dan de maximale bandenspanning die toegestaan is.Als je enkel de verhouding (C/D) tot die macht verheft, dan kom je wel A=B uit wanneer C=D, zoals het dus zou moeten zijn (bandenspanning bij maximale belading banden = maximale bandenspanning)
Dus A = Bx((C/D)^1.25), niet A = (Bx(C/D))^1.25
groetjes,Isabelle

Moderators: Jerry Stam