Achterophanging 960 Estate
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mij bestaat onduidelijkheid over de toegepaste wielophanging bij mijn 960 Estate uit 1991; is dit nu een starre achteras of een onafhankelijke wielophanging. Ik zie in de rubriek "Geschiedenis" wat verwarring over dit onderwerp en ook uit oude autoboeken krijg ik geen eenduidig beeld. Als de eerste versie van de 960 Estate een starre achteras heeft, heeft de tweede versie (1994) dan wel een onafhankelijke multilink ophanging?
Ben benieuwd alvast bedankt voor de reactie

Met name Baseman, dank voo je reaktie: dit vermoedde ik dus al; dat de onafhankelijke multilink ophanging alleen is weggelegd voor de laatste modelseries van de 960/V90 in de Estate versie. Wat betreft mijn forumnaam; oliedom dit was dus een typo! Ik heb inderdaad alleen een 960 uit 1991. Kan ik mijn forumnaam nog ergens veranderen?
Groet, 960 Estate 1991

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als er tussen beide achterwielen een starre pijp loopt van links naar rechts met een diff ertussen, heb je een starre achteras.
Of denk ik nu te simpel?
In de <a href="/node/13355" target="_blank">aankoopgids</a>, staat dit:
Achterwielophanging. De Volvo 700/900/90 serie is geleverd met drie verschillende soorten achterwielophanging die ieder hun voor- en nadelen hebben. De starre achteras is eenvoudiger van constructie dan de Multilink achteras en kan iets meer gewicht dragen. De starre as is gebruikt onder 740/940 en vroege 760 en 780, alsmede alle 760/960 stations tot 1995.De Multilink (type I), die onder 740 B204GT, 760 sedan vanaf 1988, 960 sedan t/m 1994, en 780 vanaf 1988 geleverd werd, heeft schroefveren en dure nivomaten waarvoor geen alternatief bestaat.Multilink-II, die onder 960 en S/V90 vanaf 1995 zijn geleverd zijn uitgevoerd met dwarse bladveer die ook veroudert. Ook deze ophanging is voorzien van Nivomaten, maar kan eventueel worden voorzien van de goedkopere, normale dempers. De Multilink achteras is wat onderhoudsgevoeliger dan de starre as, maar zorgt voor een duidelijke comfortverhoging. De nivomatschokdempers (zie Veren en Schokdempers) voor de Multilink achteras en de dwarsgeplaatste bladveer zijn iets moeilijker te vinden, indien vervanging noodzakelijk is.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Halllo 960 Estate 1995,960 Estate 1995 schreef : Bij mij bestaat onduidelijkheid over de toegepaste wielophanging bij mijn 960 Estate uit 1991; is dit nu een starre achteras of een onafhankelijke wielophanging.
Welkom op het forum.
Je hebt een starre as onder je 960 Estate van 1991, zoals Bas hierboven al geciteerd heeft.
Nu ben ik overigens wel nieuwsgierig geworden naar je forumnaam. Heb je ook nog een 960 uit 1995?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik het goed lees zitten er dus nivomaten onder mn '95 964???
Mvg Ben
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zal er van de week eens onder duiken, kan je het nog ergens aan zien?
Mvg Ben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dankjewellll
Ben
- V700 register
- Nieuw lid
-