nivomat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 17:28 #1071295 door V700 register
nivomat is gemaakt door V700 register
Wat is het verschil tussen Nivomat en Sachs en welke is de beste dank u

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 17:40 #1220987 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic wereld van verschil
Een nivomat is een type schokdemper, Sachs is een merk. (welke ook door volvo gebruikt wordt, maar dan met eigen logo, als ik het me goed herrinner)
Sachs maakt beide, normale en nivomat schokdempers. De nivomaten brengen je wagen, ongeacht de lading, tijdens het rijden op de gewenste hoogte. Deze dragen deels de body. (lees lichtere veren) De normale demper heeft altijd dezelfde hoogte, tot je er lading in mikt.(zwaardere vere, welke het gehele gewicht dragen)
Stap je van het 1e type over naar de andere dan zullen de veren mee moeten.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 17:49 #1220991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank u
dank u wel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 21:59 #1221015 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lam

jhuijsmans schreef : Een nivomat is een type schokdemper, Sachs is een merk. (welke ook door volvo gebruikt wordt, maar dan met eigen logo, als ik het me goed herrinner)
Sachs maakt beide, normale en nivomat schokdempers. De nivomaten brengen je wagen, ongeacht de lading, tijdens het rijden op de gewenste hoogte. Deze dragen deels de body. (lees lichtere veren)

Ik probeer het nog maar weer eens: bestaan er ook nivomats (van welk merk dan ook) die zwaardere veren in zich hebben? Dit omdat ik met goed fatsoen menig erf niet afkom door mijn lamme bladbveer.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 22:05 #1221017 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sachs
Ik zou Sachs eens vragen of die nivomats met hoger draagvermogen hebben (geleverd). Of een andere fabrikant.....Misschien gaat het wel ten koste van comfort omdat de sterker/stugger zijn. En zwaardere hebben misschien eveneel of nog wel meer afstand nodig om zich correct op te richten. Andere optie is je bladveer vervangen, hoewel andere nivomats misschien goedkoper is.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-12-2008 09:30 #1221020 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Zwaardere Bladveer
Hoi Martijn
Onlangs hoorde ik dat er zwaardere bladveren beschikbaar waren die in combinatie met gewone schokdempers onder een 960 gemonteerd konden worden.
Omdat ik niet verwachte dat daar vraag naar was heb ik verder geen onderzoek gedaan of gereageerd.
Nu ik jouw zo hoor zal ik er toch eens achteraan gaan. Het is dus volvo nummer 9140471.
Is een nieuwe bladveer dan zo duur bij de dealer? Of is het erg veel werk een andere te monteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2008 09:42 #1221050 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moeilijke operatie
Mijn 960 zakt ook door. De chef werkplaats bij Volvo van Kuijk hier in Alkmaar heeft zich ooit eens laten ontvallen dat je er duur speciaal gereedschap voor nodig hebt en dat hij hem naar de importeur zou moeten brengen om de bladveer te vervangen. Geen idee hoeveel uren erin gaan, maar het is een operatie waar hij geen zin in had. Iets gezamelijks met meerdere 960/V90 rijders is misschien rendabel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2008 12:19 #1221059 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bijna niet te doen
"bijna niet te doen" was de letterlijke tekst van Jarko van Volvo Vos Gorinchem...
(veer zelf is ook niet goedkoop) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2008 21:04 #1221117 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nordicar
In Heerhugowaard is van horen zeggen een speciale "bladveervervanger" die nog nieuw in de doos zit. Ik dacht tevens te horen dat Bart Sn interesse had om dat ding te kopen.

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2008 21:35 #1221121 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Valt mij mee
De prijzen vallen mij alleszins mee.De verschillende typen bladveren kosten rond de 170,- Euro excl. p/s en het compressie gereedschap, welke door het leven gaat onder Partnr 9995577, zit op bijna 400,- Euro excl. Als je bedenkt dat de stalen Volvo nivomat veren ongeveer 70,- per stuk kosten, is dit voor de bladveer niet echt overdreven veel geld. De prijs van de tool is misschien fors voor een particulier. Als bedrijf zijn dit echter niet echt verontrustende bedragen. De dealer zal ook nog aangepaste prijzen kunnen hanteren voor het eigen gebruik van gereedschap.Volgens mij zijn er drie type bladveren uitgebracht. Herkenbaar aan de kleur. Geloof dat het als volgt in elkaar stak: groen is stug voor normale schokbrekers, blauw is slapper voor nivomats en bruin was bedoeld voor het monteren in combinatie met de verlagingset waar ook kortere nivomats bij horen. Onder mijn 960 sedan zit een groene stuggere variant. Origineel was deze wagen geleverd met gewone schokbrekers. Zitten nu nivomats onder en deze combo levert een recht staande wagen op.

Moderators: Jerry Stam