welke velgen passen er onder mijn volvo 740
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2008 15:35 #1071235
door V700 register
welke velgen passen er onder mijn volvo 740 is gemaakt door V700 register
Onder mijn oude 740 uit 1987 had ik 14 inch velgen zitten, nu vraag ik mij af of deze ook nog onder mijn huidige 740 uit 1990 passen, omdat mijn winterbanden op deze velgen moeten. Wie weet hierop het antwoord. Verder ben ik wel benieuwd welke ET maten er allemaal op de 740 kunnen in het geval ik toch nog andere velgen moet hebben. Huidige velg is 6Jx15xET25. Kan hier dan ook 6jx15xET45 op een waar ligt de grens
Met vriendelijke groet,
Arthur Schenk
Met vriendelijke groet,
Arthur Schenk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2008 15:42 #1220671
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Arthur,
Dat hangt af
Dag Arthur,
Dat hangt af van welke soort remklauw op je 740 zit. Vanwege het feit dat je al 15" onder je huidige 740 hebt zitten denk ik dat het niet past." (Toevallig ABS ?...dan past 14" zeker niet....)
Groet,
Pieter
Dat hangt af van welke soort remklauw op je 740 zit. Vanwege het feit dat je al 15" onder je huidige 740 hebt zitten denk ik dat het niet past." (Toevallig ABS ?...dan past 14" zeker niet....)
Groet,
Pieter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2008 15:56 #1220674
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor zover ik weet geen ABS
Voor zover ik weet geen ABS maar ik heb me nog niet echt in de auto verdiept eigenlijk, is het in het geval van problemen met de remklauwen misschien wel mogelijk om achter 14 inch en voor 15 inch te plaatsen of is dit slecht voor de wegligging.
Gr. Arthur
Gr. Arthur
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2008 21:28 #1220705
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter zouden de 14" in
Achter zouden de 14" in principe altijd wel passen, maar afhankelijk van de juiste hoogte/breedte verhouding van de banden kan er dan wel een tellerafwijking ontstaan. Op internet zijn er genoeg bandenhandel sites waar voorbeeldberekeningen staan om een omrekening van tussen bandenmaten te kunnen maken.
Maar of dit bij vervanging van de banden nou aantrekkelijk zal zijn ? Je moet dan immers 2 x een verschillend paar ipv 1 gelijke set banden hebben........zal een lagere korting geven.....plus dat je donders goet moet opletten welke velg waar op de auto hoort te zitten (ivm draairichting bij radiaal banden)
Groet,
Pieter
Maar of dit bij vervanging van de banden nou aantrekkelijk zal zijn ? Je moet dan immers 2 x een verschillend paar ipv 1 gelijke set banden hebben........zal een lagere korting geven.....plus dat je donders goet moet opletten welke velg waar op de auto hoort te zitten (ivm draairichting bij radiaal banden)
Groet,
Pieter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2008 22:34 #1221264
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tot zover bedankt, ik kan
Tot zover bedankt, ik kan dus mijn oude stel winterbanden achter gewoon gebruiken, nu zag ik op pas op internet pas banden op velg staan. Zelf even een mailtje gestuurd met de vraag welk type aanduiding de velgen hebben. Als ik het goed begrijp is de 6J belangrijk de 15 natuurlijk inch maat maar hoe zit het nu met de ET waarde.

Groet,

Arthur

Groet,

Arthur
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2008 01:34 #1221276
door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic ET waarde
Bij mijn 740, model 91 is de voorgeschreven ET 25. Had per ongeluk ET 43 gekocht, via marktplaats, winterbanden op stalen velg, past op zich wel, maar heb het risico niet genomen. Dit ivm met het bochtenwerk. Bij een ET van 43 komt je wiel namelijk verder naar binnen dan bij een 25.
Ik heb toen verder gezocht en uiteindelijk het setje van rudiger overgenomen, te weten setje ET 25.
Groet
Ik heb toen verder gezocht en uiteindelijk het setje van rudiger overgenomen, te weten setje ET 25.
Groet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2008 12:28 #1221304
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ET waarde
Er staat nu op internet een set met et 37. Niet doen dus?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2008 21:08 #1221350
door V700 register
Dag Arthur,
De ET-waarde geeft het aansluitpunt van het wiel weer en bepaalt of een wiel bol of hol is, hoe hoger de ET-waarde des te verder het aansluitpunt naar buiten ligt, het wiel zal dus verder in de wielkast komen, een lage ET-waarde betekent dus dat de velg meer naar buiten komt. Bij ET37 waarde vallen de velgen dus 12 mm meer in het koetswerk dan wanneer je wielen monteert met een ET van 25.
Zie ook:
www.allevelgenvan.nl/maat.php#et
Dit zou je kunnen compenseren door de geen 6j maar een 5,5j velg te monteren (= 0,5 inch smaller), maar dan moet je ook weer smallere banden monteren (met bijhorend hogere hoogte/breedte verhouding).
Het makkelijkste zal dus zijn om bij de ET37 velgen +/- 12mm spoorverbreders te gebruiken, dan moet het probleemloos passen. (als draadeinden op de assen lang genoeg zijn tenminste)Groet,
Pieter
De ET-waarde geeft het aansluitpunt van het wiel weer en bepaalt of een wiel bol of hol is, hoe hoger de ET-waarde des te verder het aansluitpunt naar buiten ligt, het wiel zal dus verder in de wielkast komen, een lage ET-waarde betekent dus dat de velg meer naar buiten komt. Bij ET37 waarde vallen de velgen dus 12 mm meer in het koetswerk dan wanneer je wielen monteert met een ET van 25.
Zie ook:
www.allevelgenvan.nl/maat.php#et
Dit zou je kunnen compenseren door de geen 6j maar een 5,5j velg te monteren (= 0,5 inch smaller), maar dan moet je ook weer smallere banden monteren (met bijhorend hogere hoogte/breedte verhouding).
Het makkelijkste zal dus zijn om bij de ET37 velgen +/- 12mm spoorverbreders te gebruiken, dan moet het probleemloos passen. (als draadeinden op de assen lang genoeg zijn tenminste)Groet,
Pieter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2008 22:19 #1221354
door V700 register
Hoi Pieter,
Bedankt voor je reactie, aangezien ik de winterbanden voor aankomende vrijdag nodig heb, kies ik er maar voor gewoon de banden te wisselen, en vervolgens op mijn gemak te zoeken naar goede extra velgen voor mijn 740. Weet nu in ieder geval een stuk beter waar ik op moet letten.

Groet,

Arthur
Bedankt voor je reactie, aangezien ik de winterbanden voor aankomende vrijdag nodig heb, kies ik er maar voor gewoon de banden te wisselen, en vervolgens op mijn gemak te zoeken naar goede extra velgen voor mijn 740. Weet nu in ieder geval een stuk beter waar ik op moet letten.

Groet,

Arthur
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2008 23:49 #1221362
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ut zal zo zijn
Ik heb een set gekocht op stalen velgen.
Die zouden passeen op 740/940/960 en S90
En die passen op mijn 940 van 1994, en de opvolger is een S90 3.0 i, ik hoop dat ze daar ook op passen.
Mijn velgmaat is 4 1/2 J x 15 x 25 (of de laatste twee omgekeerd)
Maar moet met de 940 eerst nog naar Winterberg voor een weekje.
Die zouden passeen op 740/940/960 en S90
En die passen op mijn 940 van 1994, en de opvolger is een S90 3.0 i, ik hoop dat ze daar ook op passen.
Mijn velgmaat is 4 1/2 J x 15 x 25 (of de laatste twee omgekeerd)
Maar moet met de 940 eerst nog naar Winterberg voor een weekje.
Moderators: Jerry Stam