Verwarming lek, te hoge druk in het koel systeem?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2008 12:29 #1069271 door V700 register
Str#nt aan de knikker!
tijdens een gezellig rondje cruisen begon de limo eigenaardig te ruiken en te roken, vlak bij huis dus rap daar naartoe gesneld.
sleutel uit contact maar de limo wilde graag nog even doorgaan en na het openen van de motorkap sloeg ie gelukkig na wat gekuch uit.
De hitte was het eerste wat opviel, de koelvloeistoflek daar waar de slang is aangesloten op de verwarming als 2de.
Op zich momenteel niet het weer om de verwarming aan te hebben dus dit uit het systeem gehaald.
Probleem opgelost? Neen, ik denk het niet.
Want, waarom is deze aansluiting gaan scheuren? Na het verwijderen van de verwarming en het vullen, heb ik even een proefrondje gedaan.
Uiteraard starte de limo direct en had er ie ook gelijk weer zin in maar toen ik bij terugkomst de klep opende viel mij direct die enorme slang op.
De slang die bovenop de radiator is aangesloten was zeker 2 keer zo dik geworden. Na het voorzichtig opendraaien van de dop van het reservoir kwam er onder deze dop erg veel lucht vandaan. Is dit gewoon standaard ontluchten nadat je bent drooggelopen en je je systeem hebt gevuld of is hier wellicht meer aan de hand.
De dag voor ik in de rook kwam te zitten was overigens de lpgpomp bevroren na 2 km rijden (in 30 graden!!)
even gewacht en vervolgens mijn rit kunnen voortzetten..
Nou zijn er meerdere opties mogelijk wat ik tot nu toe zo her en der heb opgevangen.
radiator verstopt, waterpomp defect (die net 2 jaar oud is), lpgpomp defect, of een lek in mijn cilinderkop waardoor er gas lekt in het koelsysteem.
Of was dit inderdaad eenmalig en is het gewoon ontluchten en doorkarren? Met het oog op een handvol contracten kan ik niet al teveel risico nemen. dusss
Wie o Wie heeft zoiets al eerder meegemaakt?
Over 2 weken moet de limo weer rijden,  is dit haalbaar?

Greetz Bennie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2008 12:46 #1209148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
In het ergste geval is je koppakking lek waardoor het koelwatersysteem onder druk komt te staan. Misschien heb je er een luchtbel ingekregen waardoor het koelwater niet meer stroomt. Misschien kan eea ook met elkaar samenhangen. Denk trouwens dat je lpg verdamper bevroren is ipv een lpg pomp. De verdamper gebruikt de warmte uit koelwater om het vloeibaar lpg van genoeg warmte te voorzien om te verdampen. Komt er geen warm koelwater voorbij, dan bevriest de verdamper. Die dubbeldikke slang duidt eigenlijk ook op overdruk (door lekke kopppakking) in je koelsysteem.
Wat je kunt doen is in je koelwaterreservoir kijken of je daar vettige smurrie in ziet en kijken of er wit/gelige "mayonaise" aan je oliepeilstok ziet. Beide gevallen wijzen toch wel richting een lekke koppakking. Wat meer gegevens over de motor (welk type) zouden behulpzaam zijn. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2008 12:58 #1209150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Type: geen idee Maar
Type: geen idee
Maar volgens de papieren een 4 cilinder automaat op lpg,
En voordat boonacker hem verlengde was het een 740 uit 88.
Dus een 2,3 liter?
Nog geen mayonaise gevonden overigens (gelukkig..)

Bennie

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2008 14:53 #1209157 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Eenvoudige check...
Om te kijken of er niet een lek geslagen is tussen een zuiger en het koel systeem moet je het bovenste slangetje van het koelvloetstofvaatje halen (de kleine) en die onder water duwen met draaiende motor. Zie je luchtbellen dan ben je inderdaad de pineut en mag je een kopakking vervangen. (ook meteen de kop latten checken om te kijken of vlakken noodzakelijk is)

Het niet hebben van mayonaise geeft namelijk alleen aan dat je geen lek tussen olie en koel kanalen hebt...

Is dat het niet, dan kan je ook gewoon een oude slang hebben gehad, er staat aardig wat druk op het koel systeem...

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2008 16:49 #1209172 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Harde slangen
Ik heb net ook zoiets gehad.Even een weekje naar frankrijk (Soulac sur Mer) geweest met de caravan en bij aankomst ook een harde koelwaterslang.Geen olie in het koelwater en andersom ook niet.Maar ook geen luchtbellen uit het kleine slangetje .Temperatuurmeter stond ook zoals altijd in het midden.Uitijndelijk de dop van het expantievat er af gehaald en onder de kraan even schoon gespoelt.De terug weg bleven de slangen weer normaal en verder ook geen problemen gehad.Ik had dus geen pech en koop morgen maar eens een verse dop.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2008 19:54 #1209190 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ander dopje
Ander dopje proberen..
kijk, makkelijke en goedkope oplossingen die zijn het leukst. :)
morgen ook gelijk maar even een ander dopje halen en als ik die er op zet gelijk de tip met de luchtbelletjes even uitproberen (das ook nog wel te doen ;) )
Even voor het geval dat: in hoeverre zijn gebruikte radiatoren nog betrouwbaar en aan wat voor prijs moet ik dan ongeveer denken?
defecte waterpomp is uitgesloten overigens? of nog niet?

Bennie
 ps.. linkje voor de liefhebbers: <a href=" www.patatjemetal.nl/index.php?option=com...id=261&Itemid=84 "> www.patatjemetal.nl/index.php?option=com...id=261&Itemid=84  
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2008 08:10 #1209231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontluchten
Nieuwe dop is inderdaad redelijk goedkoop te proberen. De goedkope vind ik zelf ook het leukste :) Het koelsysteem ontluchten zou ik eerst ook even proberen, dus aftappen (eerst op radiateur en dan op de motor zelf) en dan LANGZAAM weer volgieten. Door langzaam te gieten laat je de lucht eruit komen, als je te snel giet breng je nieuwe luchtbellen in het systeem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2008 10:12 #1209243 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leukste
Goedkoop ja en als de oude dop stuk is en geen druk meer aflaat dan heb je geluk net als ik.Een lekke koppakking kan altijd en dan helpt een ander dopje niet natuurlijk.De bellenblaastest werkt volgens mij pas bij een warme motor.Als hij nog koud is en er zit nog lucht in de slang dan komt dat er eerst uit als de koelvloeistof uitzet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2008 10:24 #1209247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verstoren
Bovendien staat bij koude motor je thermostaat niet open.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2008 16:25 #1209275 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan het ook nog aan de
kan het ook nog aan de thermostaat liggen dan?
nou heb ik eens verder gesurft dan mijn neus lang is en heb ik gelezen dat de B230FB uit een 940 ook past.
na nog verder surfen heb ik dan ook gezien dat die auto's relaties erg goedkoop in aanschaf zijn.
Motortje wisselen een moordklus of vrij makkelijk uitwisselbaar?
Ook kwam ik nog een witte 740 tegen in belgie voor 750 euro, altijd handig voor onderdelen?
Naja..straks eerst even wat testjes voor ik die motor er uit lepel terwijl het misschien helemaal niet nodig is
&#160;
&#160;

Moderators: Jerry Stam