960 automaat in noodstand

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 09:36 #1064183 door Boris Duijndam (GAST)
960 automaat in noodstand is gemaakt door Boris Duijndam (GAST)
Ik heb al eerder dit probleem aangekaart van mijn volvo 960 uit 94' maar nooit de oorzaak kunnen vinden.
Vanochtend met een beetje haast naar school was het weer zover alle lampjes van de automaat knipper op hun beurt door de E S & W stand en op het dash knipper het pijltje steeds. de automaat gaat niet hoger dan 2000RPM dus niet vooruit te branden. meestal doe ik de auto aan uit aan uit en dan gaat het meestal wel weg, maar vanochtend dus niet. ik neem aan dat als ik zo weer naar huis ga hij het weer doet maar vervelend is het wel.
Heb bij nordicar al onder de wagen gegeken en de aansluitingen zijn totaal niet gecorrodeerd dus dat is het ook niet. alle tips zijn welkom !

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 10:00 #1193552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waardoor
kan de automaat "denken" dat hij in noodloop moet ? maw, waarop (sensoren) schiet hij in de nood ? olieniveau of druk ? of zou het meer bij motor liggen ? heb je foutcodes ?

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 12:08 #1193557 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic Noodloop
Ik dacht in eerste instantie dat het een ernstige fout moet zijn om in limp home mode te schieten, maar bij het vergelijken in Vadis van een 960-'94 en een V90 allebei met een AW30-43 bak lijkt het erop dat jouw auto maar 1 noodprogramma heeft terwijl een V90 4 noodprogamma's heeft afhankelijk van de ernst van de fout.
Dus foutcodes uitlezen. De boel resetten (soms moet je tot 10-15 keer auto op contact zetten of de garage). Wachten op de volgende keer noodloop. Weer foutcodes uitlezen ( hopelijk dezelfde). Dan pas gaan proberen te repareren. Ervan uitgaan dat je de algemene toestand van de bak al hebt beoordeeld (dwz mooie rode ATF niet al te veel slurrie in het carter).
Groet Martin

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 12:58 #1193561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PNP switch?
Of zit deze niet op een 960, trucje is haal hem eens een keer of 20 van vor naar achter door de vernellingen heen.
Bas

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 13:08 #1193563 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic PNP
Inderdaad is de PNP switch meestal de dader bij deze versnellingsbak. Is te vervangen, er zijn diverse draadjes op site hierover.
Kijk ook eens in de <a href="/node/507" target="_parent">Maintenance FAQ</a> van Stephen Ringlee en <a href="/node/10397" target="_blank" title="PNP vervangen">hier </a>in de vraagbaak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 14:07 #1193566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mr.Borrie schreef: meestal

Mr.Borrie schreef : meestal doe ik de auto aan uit aan uit en dan gaat het meestal wel weg,

Na aan en uit is het weg? Zelf heb ik er geen snars verstand van, echter volgens mij heb ik hier vaker gelezen dat een versleten contactslot bij een 960...1) nog wel eens voorkomt.   2) dan vervolgens allerlei ogenschijnlijk onverklaarbare storingen veroorzaakt...
Er is een verbinding tussen contactslot en de stand van de automaat, als ie niet in P staat start ie niet. Als de auto dus niet op contact staat vind ie, teneinde aan te willen gaan dat ie in de stand P moet.
Al speculerende dacht ik; misschien is het zo dat je auto even van contact gaat echter onvoldoende om af te slaan of op te merken, ondertussen gaat de hierboven omschreven functie in werking etc......

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 15:08 #1193569 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic resetten
Volgens mij kun je de TCM "resetten" door een paar keer op contact te zetten. Staat ook in de manual dacht ik. Foutmelding wordt wel opgeslagen. Foutcode 3-1-3 (PNP switch), evt gecombineerd met 1-4-3 (te warme ATF:ontstaat waarschijnlijk door wat langer te rijden in LIMP MODE, koppelomvormer wordt continu gebruikt geen lock-up).
Als je steeds andere foutcodes krijgt zou ik gaan kijken naar contactslot of loszittende stekkers
Groet Martin

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 18:15 #1193576 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foutcodes eerst uitlezen
Daar zou ik mee beginnen, en EERST de foutcodes resetten! Dat kan alleen als je alle foutcodes hebt uitgelezen. Staat vast wel ergens op deze site beschreven, anders hierna nogmaals:

Steek het stekkertje in eerste pin (pen 1, van stekker "A"). Zet contact op start stand en druk 1 maal op de knop. Schrijf code op en druk nogmaals op de knop totdat alle codes zijn langsgekomen.
Wissen: druk minstens vijf seconden op de rode knop. Ik tel meestal tot zeven. Wacht dan 3 seconden en de led licht op. Daarna weer minsten 5 seconden knop indrukken. Druk nu de knop 1 maal in en je foutcode is : 1-1-1, geen foutcode, alles is gewist. Gewoon met de auto rijden totdat pijltje weer gaat knipperen op dashbord en foutcode uitlezen.
Succes,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 18:36 #1193580 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Informatiepagina

robertm schreef : Daar zou ik mee beginnen, en EERST de foutcodes resetten! Dat kan alleen als je alle foutcodes hebt uitgelezen. Staat vast wel ergens op deze site beschreven

Inderdaad, in de vraagbaak, onder storingscodes, <a href="/node/13810" target="_blank">zie hier. </a>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2008 20:55 #1193597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meestal, is het een
Meestal, is het een probleem wat je kunt uitlezen, mijne gaf aan dat de solenoid nr 1 kapot was, was ook zo, maar daar moet je wel de pan voor onder de bak uithalen, verder was bij mij de stekker naast de bak zo gaar als boter, heb ik schoongemaakt en in de WD40 gezet, daarna heb ik de stekkers met flink veel ty-wraps aan elkaar getrokken, hierna was de bak probleemvrij, de rest van de elektronica, heb  ik ook allemaal nagezien en het enige wat ik nu nog heb is de ventilatorschakelaar die alleen hoge snelheid kent, ook in de testmode pakt ie die niet mee, maar als tie in de winterstand blijft hangen zoals bij deze, kun je het beste even het contact afzetten en de auto opnieuw starten, meestal is het probleem dan (tijdelijk) weg.
Groeten, Co.
&#160;
Overigens loopt mijn 960 3,0 24V automaat van 1991 ruim 1 op 10, wel rustig gereden. 
&#160;

Moderators: Jerry Stam