vervangen van olie in automaat / 960 estate 3.0 / 1996
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de vorige gebruiker regelmatig met een aanhanger heeft gereden of de olie is verkleurd van roze-rood naar bruin-rood, dan zou ik het zeker doen.
Maar kies dan voor de optie om de olie daadwerkelijk te vervangen. Daar bedoel ik mee dat je alle olie eruit laat spuiten bij de koelradiator (wel opvangen) en dan weer vullen. Herhaal dat 2 keer en de automaat is dan ongeveer volledig gespoeld.
Bij alleen de vuldop los en weer bijvaullen tot maximaal, ververs je maar de helft van de totale inhoud.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Duidelijk, dank voor de info, een klus voor de sleuteldag?MSuidgeest schreef : Het kan zeker geen kwaad om de olie eens te vervangen.
Als de vorige gebruiker regelmatig met een aanhanger heeft gereden of de olie is verkleurd van roze-rood naar bruin-rood, dan zou ik het zeker doen.
Maar kies dan voor de optie om de olie daadwerkelijk te vervangen. Daar bedoel ik mee dat je alle olie eruit laat spuiten bij de koelradiator (wel opvangen) en dan weer vullen. Herhaal dat 2 keer en de automaat is dan ongeveer volledig gespoeld.
Bij alleen de vuldop los en weer bijvullen tot maximaal, ververs je maar de helft van de totale inhoud.
Groetz,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die van mij had nog geen ton gelopen en de olie was niet echt verkleurd. Toch kan ik je melden dat er een behoorlijk merkbare vooruitgang in zat. Het schakelen ging daarna merkbaar soepeler.
- V700 register
- Nieuw lid
-
zoiets gelezen te hebben. Zal eens voorzichtig gaan informeren of een dergelijke klus aan te pakken is op de sleuteldag. Mijn NIVOMATS-project is inmiddels gedaan (stond op de rol voor de sleuteldag), en er moet toch nog iets te doen zijn?mbroeren schreef : Ik geloof zelfs dat het volgens Volvo helemaal nooit hoeft.
Die van mij had nog geen ton gelopen en de olie was niet echt verkleurd. Toch kan ik je melden dat er een behoorlijk merkbare vooruitgang in zat. Het schakelen ging daarna merkbaar soepeler.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zullen we elkaar op de hoogte houden? En als er nog goede tips zijn, laten we die dan hartelijk verwelkomen...JJager schreef :  
Hallo Tom,
Ik was ook van plan te gaan flushen op deze sleuteldag.
Er bestaan wat verschillende lezingen over hoe het beste te flushen.
Voor die tijd even uitvinden wat de beste is
Joost
Tom
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin

- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Ikzelf heb het ook laten doen bij mijn S90 (bij 125.000km) en het schakelt nu net even soepeler en bij deze auto was de olie nog niet eens echt smerig.
Bovendien voorkom je hiermee dat de oliekoeler e.d. vol vuil komen te zitten. Te warme olie is erg slecht voor de transmissie.
Kortom, spoelen van de automaat is zeker aan te raden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het belangrijkste is denk ik hoeveel olie we nodig hebben.
De een spoelt met een paar liter, de andere spoelt er 14 liter doorheen.
Het gaat er om wanneer de olie die er uit komt schoon is.
En het schijnt te helpen als je tijdens het spoelen de keuzehendel door de standen beweegt.
Het vervangen van gaasfilter hoort er idd ook bij. We komen er wel uit denk ik
Joost