Passen 940 remklauwen op een 740?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2008 16:05 #1063509 door V700 register
Passen 940 remklauwen op een 740? is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Daar kom ik weer: ik zie een leuke/leerzame opdracht voor <a href=" www.albeda.nl/deelnemer/opleidingengids_...g=33&studie=1040 " target="_blank" title="Link naar de pagina over de opleiding in new window.">de leerlingen.
Aangezien er binnenkort een <a href="/node/15000" target="_blank" title="Draadje over Margraten II opent voor de overzichtelijkheid ook in een new window.">1995'er 940 gesloopt gaat worden</a> in het dorp naast Hoek van Holland, lijkt dit een uitgelezen kans om aan 80% van de materialen voor een lesdag over het anti-blokkeersysteem te komen. Alleen heb ik jullie deskundigheid even nodig, omdat ik zeker wil weten dat het een bolt-on job is.
Enige tijd geleden heb ik <a href="/node/14424" target="_blank" title="De pagina over het abs opent voor de overzichtelijkheid in een new window.">een ballonnetje</a> opgelaten over welke onderdelen een abs vormen. Toen zijn we er samen uitgekomen dat het abs zo ongeveer bestaat uit sensoren, bedrading, de computer, en de pomp. David Koiter heeft zijn 940 aangeschaft voor o.a. de achteras, maar naar ik aanneem zullen de remklauwen vóór, de bedrading, de abs-computer, en de pomp blijven zitten. Rob stelt in zijn commentaar op mijn vraag welke onderdelen een abs vormen, dat het systeem vanaf 92/93 minder storingsgevoelig is. Mocht ik het bedrag bij elkaar krijgen, en de boel kan zonder veel moeite worden overgezet, dan hebben de leerlingen een geweldig leuke les.
Mijn vragen:
  1. Passen de remklauwen van een 940 zonder rare aanpassingen op een 740 uit 1989 (oude neus)?Ik heb begrepen dat de schokdempers niet verwisselbaar zijn, dus de hele veerpoten overzetten is waarschijnlijk niet mogelijk.
  2. Is het mogelijk de bedrading te verwijderen zonder dat de boel gelijk aan betrouwbaarheid (draadbreuk) inboet?
  3. Als ik een vriend meeneem, zijn de onderdelen dan gemakkelijk te demonteren in een dag? Naar ik aanneem lopen er daar nog meer mensen die graag het e.e.a. van het toekomstige wrak verwijderen.
  4. Is het mogelijk om de computer aan te sluiten op de differentieel sensor(en) van een 765 achteras van vóór 1988? De reden dat ik dit vraag, is omdat ik ook nog graag een thema sperdifferentieel wil organiseren.
Hopelijk vergeven jullie mij mijn opmerking, maar off-topic opmerkingen hier liever niet plaatsen, omdat ik een link naar dit draadje wil opnemen in mijn nog te realiseren dagboek. Ik wil graag dat deze pagina een bijdrage kan leveren voor de rest van de berijders van de 700-serie. (Ik heb het idee dat het type in Nederland nu ras uit het dagbeeld verdwijnt)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2008 19:56 #1188816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tuurlijk
alles past!
Ik weet alleen niet welke aanpassingen je moet doen..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2008 20:51 #1188841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bendix versus Girling.
Ik zag dat voor de 700 serie zonder ABS een Bendix klauw gemonteerd kan zijn.Als dat zo is, dan zou ik goed opletten, want op de 900 serie zit een Girling klauw, als ik het goed heb.De vraag is dus of die twee uitwisselbaar zijn, maar ja, dat was dus ook jouw vraag.daarnaast heb je ze met geventileerde schijf en met dichte schijf.Kijk even onder jouw 740 wat er onder zit, en check als het kan, bij Koiter wat er onder die 940 zit (geventileerd of niet en welk type)Volgens mij heb je bij een 940 een Girling of ATE, en dan moet ik het laten afweten.
Op de site van Nordicar, kun je de de remklauwen van de 700 en 900 opzoeken.Als je beide plaatjes naast elkaar ze, kun je de verschillen zien. Ik denk, als ik het zo bekijk, dat het dan dus niet gaat lukken.
Bedrading zal niet zo'n punt zijn, die is uit een 95-er volgens mij van prima kwaliteit dus als je dat met beleid doet, komt het welgoed.Mochthet niet lukken, heb ik wel de schema's voor dat jaar, kun je de draadboom na (laten) maken.
Als je zelf voldoende gereedschap meeneemt, moet het volgens mij wel lukken, soms is het wachten tot de benodigde onderdelen bereikbaar zijn, zoals de achteras-sensor.Zorg ook voor een opvangbak, voor de remolie.Zoek van te voren de beschrijving op, in Haynes/VADIS, over het vervangen van een remklauw met ABS, dan weet je hoe je te werk kunt gaan. Vergeet de leidingen en klemmetjes niet mee te nemen, waar de leiding in zit.Neem een stukje vacuunslang mee, zodat je die op de remleiding kan schuiven en de leiding kan leegblazen.LET ER OP, dat remolie funest is voor metallic (blanke) lak, zoals bij mijn spatscherm gebeurd is. Goed schoonmaken en droogmaken van de onderdelen voor montage is dus raadzaam.
Ik weet niet of je ook de computer nodig hebt, omdat je de ABS storingscodes moet kunnen uitlezen en er een lampjes ter controle moet branden. Ik heb geen idee waar dat signaal vandaan komt, kan natuurlijk ook alleen uit de ABS-computer komen. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2008 23:54 #1188868 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Veerpoten
Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik denk eigenlijk, dat je de hele veerpoten kunt overzetten. Daarmee verander je misschien een fractie aan de rijhoogte voor, maar dat is niet echt een probleem. Je kan dan wel de schokdempers van het jongere type monteren, en dus zijn er bijvoorbeeld ineens rode koni's leverbaar (voor de oude veerpoot zijn die op).
Alternatief kan je de hele remklauw (en dus uiteraard remschijf) over zetten, maar of dat past? Geen idee, en is behalve uit ervaring, ook niet zo makkelijk achter te komen.
De bedrading moet je met beleid verwijderen (ABS-sensor van de voorpoten kan je in de motorruimte loskoppelen en makkelijk naar buiten werken), en dat betekent waarschijnlijk een flinke klus: de bedrading verdwijnt door het schutbord naar binnen, verwacht ik. Als je geluk hebt, loopt ze onder de wagenbodem en is het een aparte kabelboom. Neem in ieder geval een uur of twee in gedachten om de bedrading goed te verwijderen, dan wordt dat niet een haastklus.
Geen idee wat de computer-aansluitingen zijn, maar de ABS-sensoren zullen niet een heel ander signaal afgeven (Bas, klopt dat?). Dus een hybride systeem moet dan mogelijk zijn, al moet je misschien andere stekkers aan je draadboom knopen. Wat de wijzigingen van 1992-93 ABS systemen zijn weet ik niet, maar je hebt grote kans dat je een deel betrouwbaarheid inlevert...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2008 08:12 #1188883 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed nieuws.
Ik heb het schema er even bij gepakt (en tevens als bijlage aan de eerste posting toegevoegd) waarin je kunt zien dat je naast de hydraulische unit uit de motorruimte, ook de ABS-computer nodig hebt (locaties staan erbij) en dat de diagnose steker uit de ABS computer komt.
Mooi dus, want als ik het schema bekijk, is het een apart systeem dus, wat je werkend uit de ene auto in een andere kan lepelen, los van het feit of alle sensors werken en passen, net als de remklauw. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2008 10:37 #1188901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heel de veerpoten

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik denk eigenlijk, dat je de hele veerpoten kunt overzetten.

Heeft het monteren van de 940 veerpoten nog andere concequenties, voor bijvoorbeeld de stabilisatorstang?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2008 11:10 #1188905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bas, Ik denk alleen dat je
Bas,
Ik denk alleen dat je zit te <a href="mailto:kl@#$$ten">kl@#$$ten met het achterassignaal, of de kilometerteller krijgt een verkeerd signaal, of de ABS, ze zitten op hetzelfde draadje aangesloten, dus je zult ook de kilometerteller moeten overzetten, en dus de achterassensor van de ABS auto, anders heb je geen goed signaal, de sensors zijn nl verschillend, heb ik al ontdekt.
Succes, Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2008 22:43 #1189325 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog enthousiastelingen om aan te moedigen morgen (19-1-2008)?
Ik ben echt bang dat ik morgen onderdelen vergeet.
Mocht er morgen iemand in de buurt van Maasdijk rijden, dan hoop ik dat hij even komt zwaaien! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2008 06:49 #1189337 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Velgmaat
Let ook op de maat van de remklauw, een 14"velg past niet echt lekker om een remklauw heen die voor 15"velgen geschikt is.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2008 09:20 #1189338 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geen probleem
Edo heeft goede 15 inch wielen, dus dat is in dit geval geen issue. In het algemeen natuurlijk wel!

Moderators: Jerry Stam