volvo 740 gle benzine probleem + backfire
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mijn volvo 740 GLE heb ik al enige tijd last van backfire's (LPG). Op advies van de wegenwacht heb ik de auto bij een lpg- inbouwstation gebracht. Zij kwamen met de mededeling dat het moeilijk onderzoeken is als de auto op niet ook op benzine loopt en dat er ergens een defect zit in de G-tronic? In ieder geval het inlaatsysteem van benzine bij de motor zelf. Zelf kwamen ze hier ook niet uit omdat het een volledig mechanisch systeem is.
Wie heeft hier verstand van en wil een a-technisch persoon hierbij helpen?
Ik woon in Zeeland (Bruinisse) auto staat momenteel in Spijkenisse bij lpg-station.
Aangezien de lpg man heeft aangeraden eerst naar benzine te kijken maar het probleem ook te maken heeft met lpg staat de topic bij algemeen techniek
Wat ik mij langzaamaan wel afvraag is of het wel verstandig is om een 740 met een b230E motor op lpg te kopen. Ik lees toch wel veel verhalen over backfire. En helaas ook vaak dingen als zet de slangklemmen niet te vast. OK het voorkomt verdere schade maar een auto hoort dit gewoon niet te doen toch?

Mvrgr Arthur Schenk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is wel een eind uit de buurt, Bruinisse, vanaf Den Bosch
Een paar suggesties dan.
- Is de brandstofpomp nog wel aangesloten
- zo ja, goed? (ik bedoel, + en - kun je omdraaien)
- hoor je de pomp zoemen als de auto op contact gezet wordt
- Brandstofpomprelais zou stuk kunnen zijn, of losse contacten.
- Heb je op het blok brandstofdruk? (als je niet weet hoe je dat kunt checken, is vooraf enige uitleg zeker op zijn plek, maar dat komt dan wel)
- Uit welk jaar is die 740?
- En welke type blok hangt erin?
- G-Tronic? Die zitten alleen in de Volvo's van grofweg, na 2000. Jij hebt waarschjijnlijk een EZ-116K ontstekingscomputer en een LH2.4 Brandstofinjectie.
- Als hij op benzine niets doet (en op gas wel) zou ik eens de laatste verdenken.
- Kijk ook eens op onze documentatie database, je vindt daar<a href="/node/12449" target="_blank"> deze pagina
</a>Als je inderdaad een Pigtail-kastje hebt, probeer dan eens mode 3 test uit te voeren, dan hoor je in ieder geval of alle injectors het nog doen, <a href="/node/376" target="_blank">zie hier voor de uitleg.</a>
Als blijkt dat jouw 740 een carburateur heeft trouwens, is de helft van bovenstaande vragen al beantwoord........namelijk niet van toepassing.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi ik heb even gezocht in een eerdere vraag van mij en het blijkt een B230E motor te zijn, het kenmerk van deze motor is een K-Jetronic injectiesysteem. Lijkt op G-tronic toch? qua naam dan. Tot zover dus mijn technische kennis. Den Bosch is geen eens zover weg pakweg een uur rijden.
De pomp is in ieder geval net vervangen die doet het ook.
De auto is uit 1987 dus er was nog geen sprake van een computer (volgens LPG inbouwstation)
in ieder geval alvast bedankt voor jou antwoord.
Arthur
- V700 register
- Nieuw lid
-
Arthur Schenk schreef : De auto is uit 1987 dus er was nog geen sprake van een computer (volgens LPG inbouwstation)
Gemakshalve wordt een electronisch component wat zonder menselijk handelen dingen uitvoerd in een auto, een computer genoemd.
Niet geheel correct dus.
Jij hebt een Bosch EZ118K ontstekingsmodule en een Bosch K-jetronic brandstofsysteem (die volgens mij alleen op de G-tronic lijkt, qua spelling)
Ik vond <a href=" www.porsche924-944.nl/924/KJetronic.pdf " target="_blank">dit documentje, waar je op pagina 12 (naast alle andere zxinvolle informatie over het systeem uberhaupt werkt) een schema vindt met mogelijke oorzaken van koud niet starten, waar ik vanuit gegaan ben.
Voor de zekerheid: Hij start niet op benzine?
Of start ie wel, maar slaat weer af.
Start ie warm wel? Als ie op gas op temperatuur is, en je zet hem om, blijft ie dan wel lopen.
Als ik me het goed herinner, qua voorvallen hier op het forum, is de meest waarschijnlijke oorzaak: Brandstofpomprelais (zie documentje), Hall-gever, op de distributiekap, en als ie koud wel, maar warm niet start, de temperatuursensor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
op het moment dat ik de auto kocht liep hij helemaal niet op benzine, nadat hij een andere brandstofpomp had startte hij niet op benzine maar overschakelen ging wel alleen liep de auto heel schokkerig. Daarna heeft hij een aantal keer goed gelopen op benzine -starten ging nog steeds niet. Inmiddels zijn we weer terug bij af en loopt hij helemaal niet op benzine. Nog even geïnformeerd bij de gasinbouw -de pomp onder de auto loopt wel alleen de inspuiting in het blok doet het niet-.
gr Arthur
ps bij computer denk ik tegenwoordig aan alle hitech auto's waar letterlijk computers inzitten. Wist niet dat in zo'n geval als dit ook al van computer gesproken werd. Leuk om te weten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu nog het verschil of hij met warm blok wel te starten is?
Komt de benzine wel aan bij de injectors? Ik bedoel, je start en er komt dan onverbrande benzinestank uit de uitlaatbuis?
Als er wel peut op het blok terecht komt en dus (als je vorige antwoord ja is) ook in de cilinders, mis je de vonk. Echter, op gas loopt hij wel, dus moet hij (als hij vonkt) op benzine ook lopen.
Ander puntje, zoals al aangegeven, kan de Hall-gever zijn. Maar ook hier geldt, dat hij dan naar mijn mening ook niet op gas moet lopen, en dat doet hij wel.
Blijft er over, dat er geen prik staat op de injectors.
Zekeringen nagelopen?
Ik ben er even niet zeker van of en zo ja welk relais voor de injectors bedoeld is, maar de persoon die dat wel kan vertellen, zal zich wel melden neem ik aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er is binnenkort een sleuteldag, alwaar je natuurlijk aanwezig kan zijn om eens te kijken hoe het er op zo'n dag aan toe gaan.
Je mag zelf verder niet aan je auto sleutelen, omdat je formeel gezien geen lid bent, maar wegwijs maken onder de kap, kan ik allicht proberen.
Op mijn planning staat vooralsnog alleen Gerrit-Jan zijn radio-verlichting en als het ervan komt, kleppen stellen bij mijn eigen 940.
Dus.........
Mocht het toch van sleutelen komen, kun je aldaar lid worden, maar brugtijd is wel al vergeven.
Wil je je nog even inlezen over het lidmaatschap, kun je daar <a href="/node/2" target="_blank">hier</a> meer over lezen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij een K-jetronic is het onmogelijk om de benzine toevoer af te sluiten, omdat er geen spanning op de injectoren staat, de enige manier is de pomp onder de auto uit zetten, als deze draait krijgen je injectoren benzine, tenzij iemand daar afsluiters tussen heeft gezet, als je ze afsluit gaat de benzine gewoon terug de tank in. alleen zou ik het zo niet doen, er staat naar de injectoren 3 Bar op en volgens mij vindt zo'n afsluitertje dat niet fijn en gaat lekken. als dat het geval is heb je het probleem ook gevonden.
Een auto met K-jetronic heeft overigens geen computer, want het is een mechanische injectie, een luchtweger bedient een drukventiel en die regelt de druk naar je injectoren, de K van K-jetronic staat overigens voor Kontinu (maar dan in het Duits).
Groeten,Co.

- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Als "inmiddels" ook betekent, dat het systeem langzaam slechter wordt, dan verdenk ik op dit moment het brandstoffilter van verstopt zitten.
Een en ander klinkt een beetje, alsof je een gasauto hebt gekocht waarvan de vorige eigenaren niet op benzine reden. Bij zo'n auto zit vaak een kliekje benzine al jaren in de tank, starten lukt er nog weleens mee, maar rijden niet echt. Omdat er in de loop van de jaren veel condens-vocht in de benzine belandt, geeft je pomp het op een gegeven moment op: die wordt niet voldoende gesmeerd.
Remedie: brandstoftank leegzuigen, spoelen, verse benzine en filter erin, en hopen dat de brandstofleidingen van neit-roestend materiaal zijn (bij Volvo dacht ik wel).
Bij een BX hebben we al meegemaakt, dat alle brandstofleidingen van achter tot voor van binnenuit verroest waren: het brandstoffilter zat vol roestschilfers! Bij die auto is ook het totale leidingensysteem opnieuw gelegd, verse brandstofpomp en injectoren (sloop) erin, nieuw filter, en hij rijdt weer.
Een en ander kan je controleren door eht brandstoffilter eens open te trekken, en te kijken wat je daarin aantreft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In ieder geval bedankt voor het meedenken. De auto gaat morgen naar een garage die bekend is met het K-Jetronix systeem. Dus zal hem ook gelijk de andere punten voorleggen.
De oorzaak van het Backfire probleem is hoogstwaarschijnlijk wel opgelost de bougiekabels blijken enorm door te slaan. Als je bij een lopende motor maar een klein beetje water op de kabels spuit dan slaat hij onmiddelijk af. Dus morgen even een setje halen en voor de zekerheid ook even de verdelerkap nalopen. (Dit zijn dingen die zelfs deze a-technische persoon nog kan) Ik heb alleen wel begrepen dat er olie in de verdelerkap kan zitten omdat er vaak een lekke pakking bij de verdelerkap in de buurt -is dit een bekend euvel.
Mocht de auto weer doen wat hij moet doen laat ik het nog even weten.

arthur