Airco uit, fan blaast door...
- V700 register
- Nieuw lid
-
En ja, daar is weer zo'n 'ik heb een nieuwe auto vraag'.
Als de Climate Control aanstaat, dan slaat af en toe de fan een paar seconden aan. Dat snap ik.
Als ik de Climate Control uitzet, dan begint de fan te blazen en houdt daar ook niet meer mee op. Dat snap ik niet.
Zet ik de boel weer aan, dan houdt de fan direct op. Ook als de boel goed warm is.
Heren, ik heb geen idee waarom de fan continu moet blazen als de airco uitstaat... Wie durft?
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
... is 't niet meer.
Vanochtend 16 graden op de buitentemperatuurmeter. A/C uitgeschakeld, temperatuurknop op 24 graden.
En de fan aan de radiateur blaast, en blaast, en blaast... Koelwatermeter blijft ook iets links van het midden staan.
Volgens mij werkt de fan niet goed.
En dat verklaart denk ik ook het hoge brandstofverbruik. Toch?
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
tempmeter moet een enkele miliimeter rechts van het midden staan. Je termostaat is dus niet in orde en zorgt ook voor een verhoogd brandstof gebruik. De sensor van de tempmeter kan ook stuk zijn maar dan doet de tempmeter het meestal helemaal niet.
Heb je de airco uit en de luchtselectie niet op defrost(dan staat de airco nl ook aan), zet dan de blower op stand 1 of 2 anders gaat je blower staan razen om de binnenruimte op de gewenste temperatuur te krijgen. De airco is uit als het rode lampje brandt dat zie je het beste als je je lichtschakeleer op 0 zet, dan gaat het lampje nl feller branden dan bij de lichtschakelaar aan.
Controleer je radiator fan buiten, dan hoor je hem het beste. Er zijn ook twee standen een langzame en een snelle draai. Bij deze buiten temperatuur mag hij alleeen aanslaan in de file of bij stilstand na een snelle rit. Anders is of fan verkeerd geschakeld(aangelsoten), of een van de sensoren deugt niet of de zeldenkende electronica van de fan is stuk. De sturing gaat met een signaal van tempsensor motor, snelheids signaal, druksensor airco. Met de gegevens van deze drie wordt bepaald of uit of langzaam of snel draaien. Waar de logica zit weet ik niet of in de ecu of in de fan. Aan de fan zitten maar drie draden, dat maakt het onwaarschijnlijk dat het in de fan zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Adrian schreef :
tempmeter moet een enkele miliimeter rechts van het midden staan. Je termostaat is dus niet in orde en zorgt ook voor een verhoogd brandstof gebruik. De sensor van de tempmeter kan ook stuk zijn maar dan doet de tempmeter het meestal helemaal niet.
Kan iemand dit bevestigen? Ik niet namelijk. Bij mijn vorige 740 stond de tempmeter op het oog exact in het midden, bij mijn huidige 740 staat ie een fractie naar links. Los van het feit dat bij mijn huidige en vorige 740 de thermostaat vernieuwd was (de sensor van de tempmeter bij mijn vorige 740 ook trouwens), geloof ik nooit zo in 100% nauwkeurige meters. M.a.w., de meter zal vast om en nabij het midden moeten aanwijzen, maar of dat een fractie links of rechts van het midden is wijst toch niet meteen op een defecte sensor of thermostaat?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wouter1973 schreef :
Adrian schreef :
Kan iemand dit bevestigen? Ik niet namelijk. Bij mijn vorige 740 stond de tempmeter op het oog exact in het midden, bij mijn huidige 740 staat ie een fractie naar links. Los van het feit dat bij mijn huidige en vorige 740 de thermostaat vernieuwd was (de sensor van de tempmeter bij mijn vorige 740 ook trouwens), geloof ik nooit zo in 100% nauwkeurige meters. M.a.w., de meter zal vast om en nabij het midden moeten aanwijzen, maar of dat een fractie links of rechts van het midden is wijst toch niet meteen op een defecte sensor of thermostaat?
Kan je vrij eenvoudig zelf controleren door de thermostaat in een pannetje water op het fornuis te zetten en met een thermometer kijken bij welke temperatuur de thermostaat begint te openen en bij welke temperatuur deze geheel geopend is. De graden staan op de thermostaat vermeld.