Nieuwe Volvo 740 met vragen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 20:18 #1060681 door V700 register
Nieuwe Volvo 740 met vragen! is gemaakt door V700 register
Hoi,
Ik ben nieuw lid van jullie vereniging en heb zojuist een Volvo 740 Estate 2.3 uit 1990 aangeschaft. De auto rijdt op LPG en heeft 360.000 km gelopen. Rijdt nog uitstekend.
Er zijn echter een paar kleine problemen:* Af en toe brandt het lampje van de lambda-sonde. Wat heeft dit te betekenen. Is het APK-gevoelig? Heb nog nooit een auto gehad met zo'n sonde dusseh....please tell me more.
* De cruise control werkt niet. Waar zitten de gebruikelijke storingen in dit systeem? Is de electronica de eerst waarschijnlijke of de mechanische aansturing op het gas?
* Naar mijn smaak veert de auto wat stug en lomp op de achteras. Hij deint echter niet zoals je wel vaak ziet met oudere gasauto's. Duidt dit op andere vering ivm de LPG-installatie of is het gewoon 740-eigen? Ik heb regelmatig in een 940 gereden en die had dat beduidend minder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 21:17 #1170686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoek
Type eens een en ander in de zoekfunktie links boven in.
En je zult snel veel info vinden.
Daar kom je dan o.a. dit tegen <a href="/?q=node/5171&amp;highlight=lambda%2Csonde" target="_blank">Lamda Sonde</a>

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 21:45 #1170700 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Antwoorden
Bij een LPG-auto wil het lambda-lampje nog weleens in de war gebracht zijn door de ingebouwde installatie. Loopt hij goed op benzine, dan zou ik er niet mee zitten. Lopt nhij matig op benzine, dan die sonde eens doormeten.

Cruise control: werkt op vacuum, test eerst eens of je geen lekkende slangetjes of balgje hebt (zuigen aan de slangetjes). Tweede verdachte is de afstelling van de onderbrekers bij de pedalen, 1 mm speling hoort het te zijn, en die is zo weg. Opnieuw afstellen, een duimnagel dikte is goed.

Vering: mogel;ijk heb je verzwaarde achterveren, dat veert voor geen meter maar is wel handig met zware belading.Is ook heel makkelijk terug te wisselen, en we hebben hier voldoende normale veren liggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 21:58 #1170707 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic - Lambda lampje is een
- Lambda lampje is een grijs gebied denk ik, kon het zo gauw niet expliciet in de APK-regels vinden. Er staat de algemene regel dat een aanwezig emissiebestrijdingssysteem goed moet werken (het lampje betekent dat het dat niet doet!), maar bij de &#39;wijze van keuren&#39; staat het lampje niet vermeld. Dat zal de ene keurmeester waarschijnlijk anders uitleggen dan de andere. Oftewel, liever wel oplossen dus.
- Over het stugge veren: het zou natuurlijk kunnen dat een vorige eigenaar hulpveren of verzwaarde achterveren heeft gemonteerd. Die zijn goed verkrijgbaar voor de 740, dus grote kans.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 06:32 #1170765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm, de auto loopt helemaal
Hmm, de auto loopt helemaal niet op benzine eerlijk gezegd. Dat matched dus wel met het probleem dat de lambda aangeeft. Ook weet ik dat ie wat valse lucht trekt op de rubbers onder de injectoren. Zou dit ook te maken kunnen hebben met de cruise control?
By the way, de afstellers onder de pedalen, hoe stel ik die af? Je suggereert dat de speling misschien weg is, zodat de cruise control zichzelf afzet. Er gaat trouwens ook geen lampje branden als ik de cruise control op "on" zet. Misschien toch de elektra defect of is dit te voorbarig?
Alvast bedankt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 08:10 #1170768 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic benzine
Valse lucht kan niet met een niet-werkende cruise te maken hebben, dat zou hooguit alsnog een onrustig rijden veroorzaken, niet dat hij het helemaal niet doet.
Zodra je die afstellers ziet, weet je wel hoe ze te stellen: is geen high-tech met een simpele moer.Je moet overigens even de onderplaat onder de stuurkolom weghalen, daar zitten ze achter.

Heb jij een lampje in de CC dan? Ik weet van geen lampje... nee, meest waarschijnlijke is vacuum, dan afstelling. Daarna zien we verder, maar dan wordt het misschien handig om eens langs te komen: volledig doormeten is een behoorlijke procedure die ik niet hier ga uitleggen (misschien wel eens scannen en beschikbaar stellen).

BTW: 3-serie vind ik ook een echte Volvo, alleen op kleiner formaat. Als het nou 4-serie was geweest....

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 08:49 #1170772 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 300 serie!
De 3 of 300 serie is voor mij ook een echte Volvo. Zeker de 360! Ik mis hem nog steeds! (Dat was ook wel een van de mooiste en beste 360&#39;s van NL...)
Zijn de problemen met je 300 die op het V3C forum staan opgelost of heb je het opgegeven en een 740 gekocht?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 16:36 #1170835 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Meer DAF dan Volvo
Hallo 300-liefhebbers
Het ontwerp voor de 300 lag al op de plank, toen Volvo DAF overnam.  Is dus eerder een DAF dan een Volvo.
Ik was ooit bij een computerclub waarbij ook twee medewerkers van Nedcar waren.  Toen ik een keer tegen een van de twee zei dat de 300 wel erg lang in productie was, zei deze: "Maar de kinderziektes zijn er nu wel uit".  Waarmee hij bedoelde dat er toch wel redelijk wat kinderziektes waren geweest bij de 300.
Groetjes
Mathy 

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 16:47 #1170839 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat waren ze al rap hoor
Een DAF... heb je de verschillen tussen het DAF ontwerp en de latare 340 weleens gezien? In de vroege 343 kan je nog heel wat DAF-trekjes terugvinden, al was ook dat ontwerp al danig aangepast door Volvo. Met andere stoelen, ander dashboard, andere neus en andere portieren was het vanaf 1981 echt wel een andere auto geworden.
Kinderziektes waren er feitelijk zo rond 1981 wel volledig uit, vanaf die bouwjaren hebben ze ook de kwaliteit die een Volvo waardig is.  Overigens, ook de 240 had behoorlijk wat kinderziektes, en ook die is pas vanaf zo rond 1980 echt verbeterd. De oudere modellen roesten bijvoorbeeld nog een stuk makkelijker...

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 16:49 #1170840 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 343-340-360
Klopt, de 343 tot 1982 is meer Daf als Volvo. De eerste modellen in 1976 en 1977 zijn geloof ik zelfs bijna allemaal teruggeroepen door Volvo en ingewisseld voor nieuwere auto&#39;s vanwege flinke productiemissers...
Na 1982 kregen de auto&#39;s echt een Volvo gezicht en Volvo betrouwbaarheid. Zeker de 343/345DLS en GLS met de B19A (uit de 240) en de 360&#39;s met de B200 motoren...
Ook de 1.4 Renault motoren kunnen met een beetje goed onderhoud eigenlijk prima 300.000km aan...

Moderators: Jerry Stam