banden maximaal
- V700 register
- Nieuw lid
-
achter zal 225/55/16 gaan maar voor zit je met een veerpoot..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En waarschijnlijk gaat hij ook zeggen dat de banden niet mogen uitsteken ten opzichte van de wielkuip.
Overigens moet je niet te breed gaan, want je grip neemt af (gewicht per 4kante centimeter) en voor je het weet glij je van de weg af.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De Hydra velg is iets smaller dan de meeste ander velgen van Volvo... Neem de kap los en kijk maar eens naar de velgenmaat. Laat zoals gezegd een SERIEUZE bandenboer het bepalen. 205 en 215 gaan, maar misschien is 225 te breed... Trouwens 215/60/R16 staan heel goed onder je Volvo... Zoek het niet in de breedte zou ik zeggen, een 215/60/R16 heeft ongeveer de 195/65 verhouding en de wagen ridt hier prima op. Gebruik hem zelf ook op de cabrio (215/60R16). Mooie "looks", comfortabel, niet te breed en schrapen voor niet aan de stangen.
Heb ooit eens 225/60R15 gehad onder mijn 760, of het was 225/65R15, maar meen de eerste maat. Staat mooi, dat wel maar daar was alles mee gezegd. Wegligging was niet OK en sterke neiging om in de ingesleten veuren te rijden op de snelweg. Niet comfortabel en de wagen had "trek" neigingen om in ingesleten goten te rijden. Moest de bandspanning behoorlijk vergroten om het effect zo veel mogelijk te verminderen tot 2.8bar. Bovendien raakte de band de dwarsstang bij volle uitslag. 225 is te breed, 215/60/R16 rijdt prima.
Succes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sinds vorige week bleek een Hydra met twee verschillende ET waarden geleverd te zijn.
Let op dus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
DUS: Uit mijn ervaring rijdt 205/60R16 prima, 215/60R16 kan ik niet beoordelen, maar nu ik het even heb nagerekend, is een heel grote band voor onze Volvo.'s en denk niet dat het past...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat komt hoofdzakelijk door de breedte.
Als ik van mijn zomerbanden op de V70 (225/45/17) overstap naar de winterbanden (205/55(of 65)/16) merk ik dat meteen in de spoorvorming (in positieve zin)

Oooit een collega gehad met een MB e-klasse, achterlijk bredesloffen, iets van 265 of zo, toen hij was teruggegaan naar 225 was het zoekerige veel minder. Het lijkt erop dat hoe breder hoe gevoeliger voor spoorvorming.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik hoop van niet, want dan heb je de verkeerde bandenboer uitgekozen. De banden mogen 3 cm buiten de wielkasten uitsteken.MSuidgeest schreef : En waarschijnlijk gaat hij ook zeggen dat de banden niet mogen uitsteken ten opzichte van de wielkuip.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat zijn de gevolgen als je langs een fietser schraapt met die 3 extra centimeter ? Dat wil je toch niet ? Maar nou is 3 centimeter wel erg dichtbij, toch blijft het raar dat bewegende delen uitmogen steken bij auto's en bij vrachtauto's daar een scherm omheen moet.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Bij "Blik op de weg" hadden ze ooit iemand met een Frontera die door de politie op de bon geslingerd werd wegens banden die uitsteken. De eigenaar van die Frontera was het daar niet mee eens en heeft gelijk gekregen.
BTW als je zo dicht op een auto rijdt dat je binnen 3 cm van de wielkasten komt, is de kans groot, dat je een tik van één van de buitenspiegels krijgt of net gehad hebt. En misschien ook nog wel van de deurklinken.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je hier je originele maat omrekend naar een andere maat en zodicht mogelijk bij de originele omtrek van je originele band blijft zitten zul je de minste problemen krijgen. Je km teller zal dan nog redelijk nauwkeuring zijn en ze lopen nergens tegen.
ik heb 215 / 45 / 17 op een 940 liggen en lopen helemaal nergens tegen aan. ET waarde is 20 en de velg is 7J breed.
Hydra's zijn 6,5J breed en hebben een et van 25 (vallen dus 5 mm meer naar binnen) originele maat hiervoor was 205 /55 / 16 dus reken maar om.
www.alloywheels.com/tyrecalc.asp
Blijt natuurlijk : hoe breder en platter hoe oncomfortabeler het wordt....en inderdaad het zoeken in spoorvorming wordt erger.
groet, carlo