Verzwaarde veren monteren

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2007 21:53 #1059617 door Eric Bakker (GAST)
Verzwaarde veren monteren is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Ik heb via Wytze een paar verzwaarde veren besteld,
deze wil ik gaan monteren. Echter moet je beide zijden gelijktijdig op bokken zetten of kan je het per kant vervangen??
groet Ron

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2007 22:14 #1163555 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Per kant is geen probleem.
Per kant is geen probleem. Maar uiteraard niet met 2 verschillende veren even tussendoor gaan rijden...
werk rustig en veilig, gebruik assteunen onder de as en een goeie stabiele hydraulische krik onder het krikpunt.
Gebruik indien nodig goeie veerspanners om de veren uit de onderste draagarm te krijgen (laat vol gewicht op de assteunen en as rusten, plaats veerspanners en zet ze handstrak, maak de demperbout onder los, krik de body op zodat de as op de steun blijft liggen maar de body omhoog komt, de veer zal gecontroleerd uit de draagarm worden getrokken, schroef van onder door het midden van de veer de bovenste bevestigingsmoer los. (lange dop en 1 lange en een kort verlengstuk nodig op de ratel) Neem de veerweg. haal aan de bovenkant van de veer het ringwerk en rubber eraf en zet dat over op de nieuwe veer.
Als bij het loshalen van de veer aan de bovenkant het tapeind er met de moer tegelijk mee uit is gekomen ga dan niet prutsen maar maak in de werkbank even de moer los van het tapeindje, maak e.e.a even roestvrij, smeer de schroefdraad en zet deze terug in de body ( even 2 dunne moeren tegen elkaar vastdraaien op het tapeind, dan kan je'm in de body schroeven, moeren weer t.o.v. elkaar lossen en eraf halen) nu kan je de nieuwe veer heel gemakkelijk terugplaatsen.
tip: gebruik 2 of 3 tywraps om het onderste rubber even van te voren aan de veer vast te maken, smeer het rubber even in met wat vaseline, op die manier zorg je ervoor dat de veer perfact op het rubber zal steunen en dat ook het rubber perfect op z'n plaats terug kan glijden in de draagarm. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2007 13:24 #1163584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan je veren monteren zonder veerspanner?
Goeie Tip!! en veilig werken is inderdaad wel een goed idee...Bedankt   
Ik heb alleen geen veerspanners!!
Maar als ik de schokbreker los heb kan de draagarm dan niet zover naar beneden zodat de veer eruit te halen is?? of is hiervoor dan nog te weinig ruimte...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2007 14:56 #1163588 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zonder veerspanners
zonder veerspanners heb ik het onlangs ook gedaan. Gaat prima. Let er alleen op dat je je remslangen niet overbelast.
Emo (745GLT)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2007 17:10 #1163597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad met een 2e krik
Inderdaad met een 2e krik langzaam de as laten zakken, remklauw loshalen dan blijft de leiding intact. Je kan dan de veren er zo uit pakken. Vorige week op straat met een 2e krik dit gedaan. Is nu 5 cm omhoog gekomen en perfecte wegligging met de nieuwe Monroe Reflex gasdempers incl verzwaarde veren.
Eric

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2007 20:12 #1163607 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic met beleid
met beleid, zonder tweede krik en zonder de remklauwen los te halen heb ik het gedaan. Ik had ergens gelezen dat je voor de bovenste bout van de veer een hoge dop nodig had, maar die kon ik ook in de gereedschapbak laten liggen. Welheb je een paar verlengstukken op je ratel nodig. De moer komt meestal los samen met het draadeindje dat in de kokerbalk zit. Als je in een bankschroef de moer van het draadeindje haalt en bij montage eerst het draadeindje in dekokerbalk schroeft, gaat het een stuk eenvoudiger 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2007 21:18 #1163618 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor het advies Emo en Eric
Emo en Eric bedankt voor je tip.
Toevallig ga ik ook de remschijven vervangen dus de boel moet toch los...samen met het Haynes boek en deze tips moet het lukken..
Of heb je daar toevallig ook nog een tip voor?
Groet ron

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2007 21:32 #1163621 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja, hang de losse
ja, hang de losse remklauwen even ergens aan op (met een forse tywrap of een ijzerdraadje) in de wielkast o.i.d. zodat ze niet in de weg zitten maar ook niet los aan de remslangen bungelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2007 21:41 #1163623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke maat verhoogde dopmoer veer
Welke maat dopmoer heb je nodig om de veer los te maken?
ik moet nl. nog e.e.a. aan gereedschap aanschaffen...
en ik koop liever goed gereedschap wat nodig is dan een berg schroot.. 
groet Ron 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2007 21:51 #1163624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik meen mij te herinneren
Ik meen mij te herinneren dat het dop 15 was.

Eric

Moderators: Jerry Stam