740 16-klepper

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2007 14:11 #1059310 door V700 register
740 16-klepper is gemaakt door V700 register
Ha Volvofans,
Na een paar dagen in mijn 16-klepper (1989-2,3;inj;kat) gereden te hebben, vindt ik toch dat de auto wel wat zuiniger met de brandstof om zou kunnen gaan.
Wat zijn de voordehand liggende dingen om te controleren of te vervangen, om een lager benzineverbruik te bewerkstelligen?
Ik noem er enkele:
Bougies van het juiste type (NGKBPR6ES......?); schoon luchtfilter; schone en goede ontsteking (verdeler en rotor), stevige vonk, dus ook goede bougiekabels; geen luchtlekken; juiste ontstekingstijdstip/distributieriem op de juiste merken; zeker weten dsat je geen brandstoflekkage hebt...
Vergeet ik nog iets, wie weer er nog een paar oorzaken.
Bij voorbaat mijn dank,
Groet,
Hans van Oostveen, lidnr 54

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2007 14:38 #1162211 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Wat verbruikt  hij?
Wat verbruikt  hij?Wat zou hij volgens jou moeten verbruiken?
Mijn verbruik:
Woon/Werk 50%stadsverkeer en 50% 80km wegen 1:8 - 1:9
Snelweg 120 km/h: 1:10 - 1:11
Snelweg met aanhanger 90km/h 1:10
Mijn rijstijl is gematigd sportief. Als ik inhaal geef ik meestal volgas, als ik op de snelweg invoeg meestal volgas, optrekken bij stoplichten doe ik meestal vlot maar zeker niet volgas.Verder rij ik vrij anticiperend, ik laat optijd mijn gas los bij vertragen, geef niet meteen vol gas als de auto voor mij harder gaat rijden, etc...
Misschien dat dit je wat inzicht geeft in wat er mogelijk is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2007 14:44 #1162212 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 16
Tsja, een algemeen bekend verschijnsel van 'zestienkleppers' is dat ze pas bij hogere toerentallen goed presteren (trekkracht, vermogen), waardoor je waarschijnlijk automatisch een minder zuinige rijstijl ontwikkeld dan bij een 8-klepper. Maar ook dan: veel zuiniger dan de waardes van Bodejodel zal het niet gaan worden hoor!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2007 14:46 #1162213 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic ohjah...
Ik rij trouwens zonder balansassen, met een open luchtfilter.Ik ga het originele filter wel weer terugplaatsen, hij maakt me teveel herrie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2007 00:25 #1162290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 740 16-klepper.....
Ha bodejodel,
Om te beginnen moet ik zeggen dat er een automaat in mijn 16-klepper zit. Verder heb ik de tank nog nooit volledig gevuld, daar ik een tankinhoud heb van ca.80 ltr. Dat vind ik een beetje te gortig in één keer. Schattend kom ik toch niet veel zuiniger uit dan 1:9 en dat is meer snelweg, dan stadsverkeer. En rustig en anticiperend rijdend, zelden over de 100. Maar ik geef toe een enkele keer kan ik me ook niet beheersen en trap ik het gas in.
Vernieuwen van de zaken die ik boven noemde kan natuurlijk nooit kwaad.
Groet,

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2007 09:12 #1162301 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Foutomaat...
Een automaat schijnt ook al te schelen ja. 1:9 zou me niet verbazen met een automaat.
Je hoeft je tank niet leeg te rijden om het te berekenen. Je dagteller resetten en de volgende keer even in de gaten houden hoeveel je er in gooit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2007 09:27 #1162302 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic prima toch?
Met mijn vorige740 8-klepper automaat haalde ik nooit beter dan 1:7, op lpg dan weliswaar. Ik vind 1:9 een net verbruik voor een 740 automaat hoor!

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2007 11:58 #1162315 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic controles
Hans,
In de wintermaanden wordt het brandstof gebruik vooral door de motortemperatuur beinvloed. Wat aandachtspuntjes:
bandenspanning rondom 2.3geen korte ritjestermostaat werking ok? (bij een rustige rijstijl komt het koelwater niet altijd goed op temperatuur, en een oude termostaat blijft vaak teveel open staan) luchtfilter schoon?bougies vernieuwen?schakelt je bak in doorkoppeling(lockup)? foutcodes controleren?ect waardes controleren(tempsensor), waardes voor 230F: (het verloop moet navenant zijn). 32F (0C)-- about 6000 ohms within a range of +/- 10% 68F(20C) -- about 2300 ohms " 104F(40C) -- about 1300 ohms " 140F(60C) -- about 600 ohms " 176F(80C) -- about 300 ohms " 212F -- about 190 ohms " pingel sensor: ok?
reset en inregelen brandstof comp

ter vergelijk: in jan-feb-maart heeft mijn lpt-aut slechts 3 tanks leeg gereden. geen lange afstanden dus en veel koude starts. verbruik 1 op 9. Afgelopen week wat meer gereden verbruik 1 op 10,5.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2007 18:00 #1162358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 740 16-klepper.....
Ha bodejodel,
Je hebt helemaal gelijk, maar dan moet je hem wel eerst tot de nok toe volgooien en dat is ca. € 110 euro. dat doet wel een beetje pijn, liever het leed maar een beetje spreiden.
Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2007 18:11 #1162359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic controles 740 16-klepper....
Ha Adrian,
Ik zal de komende dagen eens aan het lijstje beginnen en kijken of ik iets kan verbeteren. Moeilijk na te gaan natuurlijk nu het ook zo langzamerhand lente begint te worden.
Bijv. luchtfilter is wel vuil, heb ik gezien en ik weet niet hoe lang de bougies er al in zitten, dus die zijn ook een onderzoek waard. Ik geloof wel dat de motor goed op temperatuur komt, want de kachel geeft goed warmte.
Banden zijn goed op spanning, achter zelfs nog iets harder. De bak komt ook in de lockup.
Blijven de foutcodes en de temp en pingelsensor. Ik heb zelf ook het idee, dat inspectie van verdeler en rotor wel nuttig is. De motor loopt niet helemaal mooi stationair en de toerentellernaald beweegt wat.
Goed ik houd jullie op de hoogte.
groet, Hans van Oostveen, lidnr 54 

Moderators: Jerry Stam