De Cis-klep
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2006 12:55 #1056919
door V700 register
De Cis-klep is gemaakt door V700 register
Ik heb al meerdere malen mijn CIS-klep schoongemaakt, maar ik merk dat het schommelen van het toerental na een paar weken weer begint. Maak ik hem niet goed schoon ? Hoe maak je hem dan wel goed schoon ? Waardoor vervuilt hij zo snel ?
Wie weet hier meer over ?
Groet,
Roger Kuypers
Wolvega
Wie weet hier meer over ?
Groet,
Roger Kuypers
Wolvega
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2006 13:21 #1147456
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probeer eens met de
Probeer eens met de diagnosedoos te testen: stekkertje in positie 2, drie keer kort achter elkaar knoppie induwen en dan begint ie een korte testmodus. (o.a. injectoren en CIS-klep). Je moet dan de CIS klep kunnen horen, en met je vinger op de CIS-klep kan je ook voelen of ie werkt.

Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 2.3 GL automaat
B230F - 1989 - LPG

Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 2.3 GL automaat
B230F - 1989 - LPG
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2006 15:09 #1147458
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Wouter,
goede optie,
Hallo Wouter,
goede optie, maar helaas heb ik geen diagnose-box in mijn Motronic systeem hangen. Wel een B200ET en verder alle optie's, maar die box ontbreekt.

Groet,
Roger Kuypers
Wolvega
Volvo 740 Turbo Intercooler 1989 Italie B200ET Black(line) Sedan 194.600
members.home.nl/rpakuypers

goede optie, maar helaas heb ik geen diagnose-box in mijn Motronic systeem hangen. Wel een B200ET en verder alle optie's, maar die box ontbreekt.

Groet,
Roger Kuypers
Wolvega

- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2006 20:37 #1147488
door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic CIS-klep checken
Ha Roger,<div></div><div></div><div>Je kunt de CIS-klep checken door hem eruit te halen en aan te sluiten op bijv. een 9Volts batterijtje, dan zie je hem wel bewegen. dus zit hij dan niet vast. Ik heb begrepen dat hij wel wat sneller vies zou kunnen worden via de carterontluchting, als die verstopt zit met olieresten maar dat lijkt me wel onwaarschijnlijk zo snel als jij beschrijft.</div><div></div><div>Maar meestal zit de oorzaak in valse lucht bij de luchtinlaat. Wanneer het stationair toerental schommelt is het systeem eigenlijk continu iets aan het bijregelen of compenseren wat niet in orde is. Alle componenten zijn dus verdacht, en moet je nalopen. </div><div></div><div>
<div>Ton-Herman</div><div></div><div>940 Estate 2.3 LPT 1996, 155.000 km</div></div>
<div>Ton-Herman</div><div></div><div>940 Estate 2.3 LPT 1996, 155.000 km</div></div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2006 23:36 #1147518
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Ton-Herman,
de truc
Hallo Ton-Herman,
de truc met de batterij zal ik eens uitproberen. Wat me op valt is dat je het over valse lucht hebt. Laat dat nou net een euvel zijn dat al speelt zolang als ik de auto heb. Echter is er na het schoonmaken van de CIS-klep minder sprake van schommelingen, maar wel van het even afsluiten van het systeem door de ECU. Dat wil zeggen dat als ik flink door trap en de turbo eens goed laat gieren, dan zet het systeem op een gegeven moment voor 1 seconde de brandstof- en de stroomtoevoer op non-actief. Balen als je net lekker aan het inhalen bent. Dat probleem komt vaker voor onder de naam Fuell Cut-off. Nou pruttelt mijn uitlaat (sinds ik die van een B23FT op mijn B200ET heb gelegd) best wel en komt er bij de gastest een veel te hoge zuurstofwaarde naar voren. Overige waarden zijn perfect. Er komt dus valse lucht in het systeem, maar waar ? Ik heb afgelopen zomer alles rond het inlaatspruitstuk, m.u.v. het gasklephuis gecheckt en een slangetje met een scheurtje vervangen, maar het probleem is er nog steeds. Ook het spuiten van Ether met draaiende motor levert geen resultaat.
Waar zou er, afgezien van het gasklephuis dat ik wellicht zaterdag a.s op de sleuteldag ga reinigen, lucht binnen kunnen komen ?
Groet,
Roger Kuypers
Wolvega
de truc met de batterij zal ik eens uitproberen. Wat me op valt is dat je het over valse lucht hebt. Laat dat nou net een euvel zijn dat al speelt zolang als ik de auto heb. Echter is er na het schoonmaken van de CIS-klep minder sprake van schommelingen, maar wel van het even afsluiten van het systeem door de ECU. Dat wil zeggen dat als ik flink door trap en de turbo eens goed laat gieren, dan zet het systeem op een gegeven moment voor 1 seconde de brandstof- en de stroomtoevoer op non-actief. Balen als je net lekker aan het inhalen bent. Dat probleem komt vaker voor onder de naam Fuell Cut-off. Nou pruttelt mijn uitlaat (sinds ik die van een B23FT op mijn B200ET heb gelegd) best wel en komt er bij de gastest een veel te hoge zuurstofwaarde naar voren. Overige waarden zijn perfect. Er komt dus valse lucht in het systeem, maar waar ? Ik heb afgelopen zomer alles rond het inlaatspruitstuk, m.u.v. het gasklephuis gecheckt en een slangetje met een scheurtje vervangen, maar het probleem is er nog steeds. Ook het spuiten van Ether met draaiende motor levert geen resultaat.
Waar zou er, afgezien van het gasklephuis dat ik wellicht zaterdag a.s op de sleuteldag ga reinigen, lucht binnen kunnen komen ?
Groet,
Roger Kuypers
Wolvega
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2006 09:04 #1147534
door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Ha Roger,
Volgens mij kan
Ha Roger,<div></div><div>Volgens mij kan de intercooler ook lekken, heb je die al gechecked? En trouwens met mijn 240 heb ik een keertje een lekke pakking gehad in mijn uitlaat (tussen het spruitstuk en de voorste pijp, dus voor de kathalysator, en dat beinvloedde de loop van de motor ook enorm, want de kat denkt dat de lucht best wel schoon is, door aangezogen buitenlucht. En misschien is het de kat zelf die niet meer goed meet, of had je die al omgewisseld? En bij de turbo kan er natuurlijk ook nog wel wat lekken...</div><div>Maar goed, ik ken de ins en outs van de 7/9 serie nog niet voldoende, mijn ervaring is gebaseerd op de 240, wel ben ik er ook zaterdag als alles goed gaat, dus kunnen we samen verder puzzelen met behulp van nog meer experts! Heb ik wel zin in...<div></div><div></div><div>
<div>Ton-Herman</div><div></div><div>940 Estate 2.3 LPT 1996, 155.000 km</div></div></div>
<div>Ton-Herman</div><div></div><div>940 Estate 2.3 LPT 1996, 155.000 km</div></div></div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2006 09:09 #1147535
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic fuel cut off
Met mijn b204ft had ik ook op een gegeven moment, dat bij vol acceleren rond 4000 toeren de brandstof o.i.d. werd afgesloten resulterend in een "stotende" auto. Na reiniging van gasklephuis, afstellen hiervan en de cisklep volspuiten met teflon spray is dit voorbij. By the way, ik heb ook direct de bougies vervangen.

Suc6!

Suc6!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2006 10:39 #1147543
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goedemorgen heren,
dank
Goedemorgen heren,
dank voor jullie reacties. Een kat heb ik niet (tenminste niet onder de auto) en daar heb ik dus geen last van. In mijn Italiaanse schone zit een B200FT zonder kat in een Motronic systeem en technisch gesproken zit er dus een B200ET in. De intercoller heb ik al eens getest op lekken, maar die zitten er niet in. Verder heb ik de rotor, verdeelkap, bougies en bougiekabels al vervangen maar ook dat zonder resultaat. De klepspeling heb ik gecheckt en die was prima. Op een enkel slangetje na zijn alle slangen goed en zou dat niet het probleem moeten zijn.
Wat mij wel opvalt is dat als ik goed hard doortrek de cut-off lang uitblijft, maar laat ik de motor langzaam op toeren komen (in zijn 5 het gaspedaal tot de bodemplaat trappen) dan heb ik heel gauw een cut-off. Ook laat mijn turbo al te snel druk wegvloeien en of dit komt door een lek of een slecht afgestelde wastegate weet ik zo niet.
Jouw aanbod om zaterdag eens meet te kijken staat, Ton-Herman. Als je een gidzwarte 740-ziet met enigzins getinte ruiten en een spoiler dan ben ik vast en zeker in de buurt.

Groet,
Roger Kuypers
Wolvega
Volvo 740 Turbo Intercooler 1989 Italie B200ET Black(line) Sedan 195.000

dank voor jullie reacties. Een kat heb ik niet (tenminste niet onder de auto) en daar heb ik dus geen last van. In mijn Italiaanse schone zit een B200FT zonder kat in een Motronic systeem en technisch gesproken zit er dus een B200ET in. De intercoller heb ik al eens getest op lekken, maar die zitten er niet in. Verder heb ik de rotor, verdeelkap, bougies en bougiekabels al vervangen maar ook dat zonder resultaat. De klepspeling heb ik gecheckt en die was prima. Op een enkel slangetje na zijn alle slangen goed en zou dat niet het probleem moeten zijn.
Wat mij wel opvalt is dat als ik goed hard doortrek de cut-off lang uitblijft, maar laat ik de motor langzaam op toeren komen (in zijn 5 het gaspedaal tot de bodemplaat trappen) dan heb ik heel gauw een cut-off. Ook laat mijn turbo al te snel druk wegvloeien en of dit komt door een lek of een slecht afgestelde wastegate weet ik zo niet.
Jouw aanbod om zaterdag eens meet te kijken staat, Ton-Herman. Als je een gidzwarte 740-ziet met enigzins getinte ruiten en een spoiler dan ben ik vast en zeker in de buurt.

Groet,
Roger Kuypers
Wolvega
Volvo 740 Turbo Intercooler 1989 Italie B200ET Black(line) Sedan 195.000

- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2006 11:14 #1147544
door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Volvo, daar zit muziek in!
He Roger,<div></div><div></div><div>Wat zie ik nou? Op je website lees ik dat je Conservatorium hebt gedaan, ik ook. In Utrecht. Leuk om te weten dat er nog meer muzikanten in Volvo's rijden!</div><div>Zie je zaterdag!</div><div></div><div></div><div></div><div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2006 11:31 #1147546
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Ton-Herman,
ik zat in
Hoi Ton-Herman,
ik zat in 1993 in Zwolle. Ik had als limburger meer op met Brassbandmuziek dan Harmonie/Fanfare en trok zodoende naar het Noorden. Na mijn studie nog bij defensie gespeeld, maar ik was blij dat ik er weg was. Teveel egotripperij. Ben daarna in het ict-onderwijs gegaan en dat bevalt me prima. Vaste baan, veel vakantie en een behoorlijk loon. Mijn vrouw werkt ook in het onderwijs na haar studie schoolmuziek en we hebben mekaar leren kennen via de Brassband en speelden beiden euphonium.

Groet,
Roger Kuypers
Wolvega

ik zat in 1993 in Zwolle. Ik had als limburger meer op met Brassbandmuziek dan Harmonie/Fanfare en trok zodoende naar het Noorden. Na mijn studie nog bij defensie gespeeld, maar ik was blij dat ik er weg was. Teveel egotripperij. Ben daarna in het ict-onderwijs gegaan en dat bevalt me prima. Vaste baan, veel vakantie en een behoorlijk loon. Mijn vrouw werkt ook in het onderwijs na haar studie schoolmuziek en we hebben mekaar leren kennen via de Brassband en speelden beiden euphonium.

Groet,
Roger Kuypers
Wolvega

Moderators: Jerry Stam