Licht in de Volvo en iets "geks" in de stuurkolom

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 20:00 #1053737 door V700 register

Hallo,
ik rijd sinds een paar dagen een Volvo 740 Sedan, uit 1986. Bij een ritje rond de Ringvaart en een tussenstop bij de landingsbaan van Schiphol, stapte ik weer eens uit om de wagen te bewonderen. Bij het uitstappen, zag ik 20cm, onder het, in de stuurkolom een gleuf zitten, met een opening van ca. 1,5cm. Aan beide zijden zit ook een verstelwieltje. Heb ik het bij het goede eind, dat dit ook een luchtinlaat is? Ik vond het nogal op een gekke plaats zitten, want het enige wat ik ermee verkoel of verwarm is m'n mannelijkheid en tijdens het rijden is het niet erg toegankelijk om aan die wieltjes te draaien. Weet iemand wat dit is?
's Avonds laat weer terug, weer wat opvallends. Als ik achter het stuur zit, doet de verlichting van het instrumentarium het, en als de asbak open staat schijnt daar een klein groen licht. Verder is daar waar ik kijk IN de auto alles donker. Bij moderne gereden auto, waren er eigenlijk overal wel lichtbronnetjes. Weet iemand of dit zo hoort? (Ik moet de nieuwe radio/CD speler nog installeren, die geeft ook meestal wat schijnsel.)
Met vriendelijke groet,
Arthur Eveleens

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 21:09 #1134122 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik rijd nu twee maanden

Ik rijd nu twee maanden Volvo 740, en ik moest ook even wennen aan de weinige hoeveelheid licht in de auto. Mijn vorige auto, een Subaru Legacy, gaf beduidend meer licht vanaf het instrumentarium, maar vooral ook vanaf de middenconsole waardoor het geheel een stuk minder donker aandeed dan de Volvo doet.
Ach, het went. Mijn Aca-dyane die ik enige jaren terug reed was pas donker 's nachts. Slechts �©�©n zwak lampje achter de snelheidsmeter...

Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 2.3 GL, 1989, automaat, B230F, lpg

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 21:15 #1134124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Licht in de Volvo en iets "geks" in de stuurkolom

Arthur E schreef : Bij het uitstappen, zag ik 20cm, onder het, in de stuurkolom een gleuf zitten, met een opening van ca. 1,5cm. Aan beide zijden zit ook een verstelwieltje. Heb ik het bij het goede eind, dat dit ook een luchtinlaat is? Ik vond het nogal op een gekke plaats zitten, want het enige wat ik ermee verkoel of verwarm is m'n mannelijkheid en tijdens het rijden is het niet erg toegankelijk om aan die wieltjes te draaien. Weet iemand wat dit is?

Je hebt het helemaal goed. Met name met leer voorkomt dit enigszins het zweterige gevoel.

Arthur E schreef : 's Avonds laat weer terug, weer wat opvallends. Als ik achter het stuur zit, doet de verlichting van het instrumentarium het, en als de asbak open staat schijnt daar een klein groen licht. Verder is daar waar ik kijk IN de auto alles donker. Bij moderne gereden auto, waren er eigenlijk overal wel lichtbronnetjes. Weet iemand of dit zo hoort? (Ik moet de nieuwe radio/CD speler nog installeren, die geeft ook meestal wat schijnsel.)

Licht komt uit de klokkenwinkel, de kachelbediening, de schakelaars op het dashboeard moeten verlicht zijn (ook die van de stoelverwarming) de keuzeschaal van een eventuele automaat moet verlicht zijn en de asbakken zowel voor als achter.

Het is inderdaad best wel een donkere auto, maar wel zo prettig.
Weinig strooilicht vanuit de auto, en dat merk je als je bril niet 100% schoon is.

Maarten

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 22:46 #1134141 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Koud
Hallo Arthur

Als je airconditioning hebt, zou ik die niet te koud zetten als het klepje open staat.

In een grote Volvo wil nog wel eens een lampje doorgebrand zijn, niet alles gaat zo lang mee als een grote Volvo. In mijn auto heb ik al de verlichting van de voorste asbak en van de knoppen links en rechts van het stuur vervangen (aan beide kanten �©�©n lampje). De asbak en de verlichting van de schakelaar voor de stoelverwarming gebruikt trouwens een zelfde soort lampje en fitting. Eric Bakker heeft al eens een foto geplaatst van zijn auto nadat hij de nodige lampjes vervangen had.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 22:53 #1134143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In de schakelaars

Moeten dus ook lampjes zitten? Dus niet alleen de lampjes van wanneer ze aanstaan (zoals oranje lichtjes in de stoelverwarming, groen lichtje van de mistlampen voor en rood/oranje voor achter) maar ook als ze uit staan? En de lichtschakelaar (die je draait)?
Zijn de lampjes easy te vervangen?
Groeten, Michael
Volvo 940 Se

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 23:52 #1134156 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Lampjes vervangen

Wouter1973 schreef : Ik rijd nu twee maanden Volvo 740, en ik moest ook even wennen aan de weinige hoeveelheid licht in de auto. Mijn vorige auto, een Subaru Legacy, gaf beduidend meer licht vanaf het instrumentarium, maar vooral ook vanaf de middenconsole waardoor het geheel een stuk minder donker aandeed dan de Volvo doet.

Wouter, ik heb bijna alle lampjes vervangen in dashboard en schakelaars, en nu is alles aanzienlijk beter verlicht. Bij de oude lampjes bleek het glas een beetje zwart/grauw geworden.
- Eric

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 23:56 #1134157 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Ook in de schakelaars

Cojones schreef :
Moeten dus ook lampjes zitten? Dus niet alleen de lampjes van wanneer ze aanstaan (zoals oranje lichtjes in de stoelverwarming, groen lichtje van de mistlampen voor en rood/oranje voor achter) maar ook als ze uit staan? En de lichtschakelaar (die je draait)? Zijn de lampjes easy te vervangen?

Michael, ook de stoelverwarmingsschakelaars zijn groen verlicht. Er zit �©�©n lampje dat via een prismatisch buisje beide schakelaars verlicht. Het is even pielen om erbij te kunnen, maar het kan. Bij de schakelaars links en rechts van het stuur is dat ook zo (1 lampje links, en 1 lampje rechts). En mijn lichtschakelaar is ook verlicht (960). Je kan het op mijn foto zien, maar op de <a href="index.php?q=node/4528">foto </a>deden de stoelverwarmingschakelaarverlichtingen (5x woordwaarde) het nog niet.
- Eric

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2006 23:57 #1134158 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Foto van verlichting

Mathy schreef : Eric Bakker heeft al eens een foto geplaatst van zijn auto nadat hij de nodige lampjes vervangen had.

Klopt, dat was <a href="index.php?q=node/4528">hier</a>.
- Eric

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2006 00:16 #1134160 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Erbij of niet erbij
Hallo Michael

Als je de plaat boven de voeten van de bestuurder eraf schroeft, kun je vanaf de achterkant het stuk plastik waar de schakelaars in zitten naar v�³�³r drukken. Daarna kun je vanaf de voorkant bij deze plaatjes (�©�©ntje links van het stuur en �©�©ntje rechts). Vooral opletten op beugeltjes die aan die stukken plastik zitten. De fittingen met lampjes trek je er zo uit. Bij de rechter plaat even opletten dat je hem niet in twee�«n breekt.

De plaat waar de schakelaars voor de stoelverwarming in zitten krijg je eruit door de twee torx-schroeven los te draaien en de asbak even te verwijderen.

Voor de verlichting van de voorste asbak, zul je de aansteker eruit moeten halen. Om de aansteker zit een plaatje. Hierachter zitten twee schroeven. Als die eruit zijn kun je de aansteker plus het bakje ernaast eruit halen en het blauwe lampje vervangen.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2006 10:29 #1134172 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dimmer verlichting

Misschien erg simpel maar er zit een dimmer op de dashbordverlichting dus misschien staat die gewoon erg donker nu?
mvg Jerry.

Moderators: Jerry Stam