Mijn airco doet gek!

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2005 18:10 #1050440 door Timen Smit
Mijn airco doet gek! is gemaakt door Timen Smit

Oproep aan de aircospecialisten.
Van de airco (climacontrol) slaat de compressor steeds ong. 5 sec aan en dan weer uit dan weer aan. De compressor koelt wel! Ook op handbediening speelt het zelfde zich af.
De spanning op de compressor valt dan weg (gemeten aan de compressor) na ong. 5 sec. komt de spanning weer terug.
Wie weet waar dat aan kan liggen en hoe dat op is te lossen. ~vraagteken )
Groet Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2005 21:03 #1116268 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Bijvullen!

Laat eens bijvullen, er is te weinig in.
<p />
Hedwig :)
Hedwig Lambrechts - 112
780 1988 B280E &amp; 1991 B230FT+
There is no substitute for driving a 780</str< />

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2005 22:24 #1116272 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic compressor

Adrian 740 91 D24 480k
Timen, zo hoort de compressor te werken, de compressor schakelt uit of nadat een maximun druk is bereikt of nadat de tempvoeler bij de verdamper beneden de 5 graden komt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2005 23:16 #1116276 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Aanvulling compressor doet gek!

De beide oranje ledjes branden op het dashboard, gaan na ong. 30 sec. uit, dus dat is een storingsmelding.
De installatie is drie weken geleden nog gecontroleerd, er hoefde niet bijgevuld te worden.
Wie weet meer?
Groet Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2005 10:51 #1116291 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Airco

<p />
Storingscodes verschillen per model van de ECC, dus als je kunt posten in wat voor auto hij zit, met welk modeljaar? Uit je opmerking over lampjes leid ik al af dat het niet om een ACC (model 1982-1989) gaat.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 413.000 km
User error. Hit any user to continue.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2005 11:53 #1116294 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oplossing:

<div class="content">
Timen,
Waarschijnlijk zit er toch te weinig gas in. Een airco schakelt op druk, het is de bedoeling dat er aan de hoge drukzijde vloeibaar gas zit. De pomp bouwt de druk op aan de hoge druk zijde (15/25 bar scheelt per systeem) totdat er op de lagedruk zijde minder dan 2/2.5 bar staat, schakelt dan uit. Als de druk weer stijgt aan de lagedruk zijde schakelt hij weer aan (verdampingsdruk gas is 6 bar). Als je er te weinig gas in hebt zitten staat hij dus de hele tijd te "pendelen".Dit komt omdat je niet genoeg vloeibaar gas erin hebt zitten en dus ook aan de hoge druk zijde veel gas hebt. En hij probeert hem steeds aan de lage druk zijde continu te houden. Let wel op!! Je pomp wordt gekoeld met het gas wat er passeert. Dus als je er te weinig in hebt zitten kan het zijn dat je pomp vastloopt. Dus als hij snel schakeld,â�¦ uitzetten!!! Ik heb zelf het probleem ook gehad en heb het opgelost. Door een pompinstallatie te maken en een gasfles aan te schaffen. Ik kan hem voor je vullen zodat hij het weer doet. Voor een kleine vergoeding mits je auto een systeem (R12) voor '94 heeft vul ik hem dan met een vervanger van R12. Ik rij zelf alweer twee jaar gekoeld rond. (Dit geld natuurlijk ook voor andere ge�¯nteresseerden.)
Groet Richard
</div>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2005 12:52 #1116297 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Eerst maar eens (bij) vullen.

Bedankt voor alle reacties.
Eerst maar eens vullen.
Het koudemiddel dat er in hoort is R134A. De auto is van 1996.
Kun jij dat ook bijvullen Richard?
Groet Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2005 14:47 #1116303 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Koudemiddel

<p />
Als het origineel R134a is, is er niets bijzonders aan de hand (bij 1996 twijfel ik een beetje). Bij een ombouw schijnt de hoeveelheid koudemiddel bij R134a anders te luiggen dan bij een R12, en de installatie het ook niet goed te doen bij teveel koudemiddel. Wat ik heb gelezen luistert de hoeveelheid erg nauw bij het vullen van een omgebouwd systeem.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 413.000 km
User error. Hit any user to continue.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2005 16:01 #1116304 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Welk koudemiddel?

Op het type plaatje staat dat het koudemiddel R134A moet zijn.
Richard bedankt ,voor je aanbod om te vullen met een vervanger voor R12. Helaas
Misschien zijn er wel leden die dankbaar gebruik van je aanbod willen maken.
Ik ga mijn systeem in ieder geheel eerst laten (bij)vullen met R134.
Ik hou jullie op de hoogte of het probleem dan opgelost is.
Is er ook iemand die voor een zacht prijsje vult met R134A?
Groet Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2005 16:19 #1116306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen ombouw nodig R12!

Willem,

Ik weet niet wie je wijs heeft gemaakt dat je een systeem zou moeten ombouwen maar het is onzin! de enigste die er beter van worden zijn de bedrijven die de systemen ombouwen. Je kunt een "oud" systeem gewoon vullen met een vervanger voor R12. En de auto's voor '94 zijn meestal voorzien van die systemen. In '94 is namelijk de wetgeving veranderd zodat er alleen maar r134a gebruikt kon worden. Dat de hoeveelheid veel zou uitmaken is ook een "verkooptrucje" zodat je het wel uit je hoofd laat om erover na te denken.

Je raakt bij een aircosysteem zo'n 100 gram aan gas kwijt per jaar (door de rubber leidingen en keerringen in het systeem). Als je weet dat je maar 700 gram in je systeem hebt zitten kan je zelf uitrekenen dat er na een aantal jaar minder inzit. Je pomp wordt er door gekoeld enz enz,,.... En al zou er 800 gram inzitten dan maakt het nog niets uit want het systeem bestaat uit een gasvormig en een vloeistof deel. En toevallig zit de condensor in het gedeelte waar vloeistof kan zitten En wat denk je wat voor invloed de temp op het systeem heeft. Ga maar eens in het zuiden een berg op met 35 graden.

Als je erover nadenkt om je oude systeem weer aan de gang te krijgen dan mail maar een keer. 60 Euro en hij doet het weer.
Gr Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD