geen ECC airco tijdens acceleratie

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2005 12:55 #1050430 door V700 register
geen ECC airco tijdens acceleratie is gemaakt door V700 register

Ook mijn 1995 940 lpt sedan (185000km) heeft nu het probleem gekregen dat de aircoventilatie stopt tijdens het optrekken.
Dit onderwerp heeft onlangs enige aandacht gehad, maar kan het niet terugvinden.
Wie kan de oorzaak technisch duidelijk maken en wie heeft er een oplossing voor ?
Alvast bedankt,
<p />
John
<p />

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2005 18:37 #1116226 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen ECC

<font face="arial,helvetica,sans-serif">Nou John,</font>
Ik ben toch benieuwd wat de airco precies niet doet tijdens acceleratie. Stopt hij met koelen of stopt de ventilator of .... ?
Gebeurt dat alleen bij acceleren vanuit stilstand of juist bij versnellen (om iemand te passeren) ? Kun je een preciese omschrijving geven van wat er wel en niet gebeurd op welk moment ?
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif">
</font>
Mark I
<p />
The needs of the many outvie the needs of the few !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2005 19:26 #1116230 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals inderdaad reeds

<p />
Zoals inderdaad reeds eerder aangehaald worden de grootverbruikers zoals de airco tijdelijk getemperd als er vermogen wordt gevraagd. Niks aan te doen, is verder niets bijzonders. Genieten van de momenten dat ie het wel doet zou ik zeggen ;-)
________________________________________________________________
Als je tot aan je nek in de shit zit kan je het koppie beter niet laten hangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2005 21:00 #1116235 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen ECC II

<font face="arial,helvetica,sans-serif">Niet mee eens Jaco.</font>
Deze ervaring heb ik absoluut niet met mijn aan-uit airco.
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif">
</font>
Mark I
<p />
The needs of the many outvie the needs of the few !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2005 23:41 #1116243 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij gaat bij vollast

Bij mij gaat bij vollast zowel de koelventilator als de aircopomp uit. (960 '91 met ecc). Bij de 940 ('97 lpt B230 fk) van me vader is dit ook zo. Het is een normaal verschijnsel, en wordt inderdaad gedaan om de motor te ontlasten bij vollast. Dit is ook meteen een veiligheid voor de compressor, want de tdi motoren (s70, 850 v70 etc) hebben dit dus niet. Als dan bij 4 - 5000 toeren de airco inkomt krijgt de koppeling een vlinke opdonder. Daarom worden deze compressoren ook met enige regelmaat vervangen bij mij op me werk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2005 12:32 #1116258 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn airco (ECC) heeft

Mijn airco (ECC) heeft jarenlang goedgewerkt en doet dat nog.
Ook de ventilator heeft altijd onder vollast gewerkt.
Het is de ventilator die het laat afweten bij het optrekken, Deze wordt via vacuum bediend . Er is waarschijnlijk een vacuumlekje ergens.
Wie weet meer ?
<p />
Vr.groet,
John

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2005 22:53 #1116275 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: geen ECC II

MSuidgeest schreef : <font face="arial,helvetica,sans-serif">Niet mee eens Jaco.</font>
Deze ervaring heb ik absoluut niet met mijn aan-uit airco.
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif">


</font>
Mark I
<p />
The needs of the many outvie the needs of the few !

Da's logisch, bij een handbediende Airco schakel je zelf de compressor in en uit.
De ECC doet dit op basis van de temperatuur, dus als de motor veel toeren maakt tijdens accelereren wordt de koppeling gespaard.
Daarnaast worden "grootverbruikers" qua vermogen afgeknepen om de motor zoveel mogelijk vermogen te laten houden.
Mijn ("oude") 940 had dit ook, bij optrekken schakelde de airco af, en bij het bereiken van een constante snelheid (bij het orijden van een rijksweg) kwam de airco met aanjager weer bij.
Waarschijnlijk wordt de aanjager teruggeschakeld om niet te veel "warme" lucht door het nog koude airco blok heen te sturen.
Zoals eerder geschreven doet mijn V70 TDi dit niet en je merkt met echte warme dagen (boven de 25 graden) met de ECC op 21 ingesteld echt wel een vermogensverlies, het optrekken gaat allemaal net iets minder vlot.
Kortom, het gedrag van de airco is normaal en volgens mij niets om je druk over te maken.
Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2005 12:43 #1116296 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Eerder bericht
Hallo John,

Hierbij het eerdere item waaraan je refereerde

www.volvo700vereniging.nl/drupal/index.p...comments_per_page=10

Gr Marco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2005 13:03 #1116298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmmm

Heb ik nooit gemerkt bij mijn 960 uit '95. Blijft gewoon doorblazen, zowel de motor als de ventilatie. Denk toch dat het niet normaal is.
Kijk hier eens: www.brickboard.com/FAQ/700-900/HeatingAi...kingUponAcceleration

Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2005 09:08 #1116365 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jij praat over een 960 en

<p />
Jij praat over een 960 en het zogenaamde probleem gaat over een 940 misschien zit daar de kneep. Ik kan mij zo voorstellen dat de 960 veel meer vermogen heeft......
________________________________________________________________
Als je tot aan je nek in de shit zit kan je het koppie beter niet laten hangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD