alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

voortrein 340/360

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2009 21:57 #629449 door V300 register
voortrein 340/360 is gemaakt door V300 register
de b200 motor uit een 360 past niet zomaar in een 340....dat komt als ik het goed begrijp door de voortrein van de 340....die is gewoon anders.
maar 'wat' is er precies anders....de hele carosserie anders of is het een kwestie van enkel de voortrein overzetten?
ik bedoel, kan een 360 voortrein (dus incl motorblok) overgeschroeft worden op een 340?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2009 22:21 #796023 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic voortrein 340/360
laten we beginnen met de voorkant: en laten we een vergelijking maken tussen een 360 type 3 (ivm b200) en een 340 type 3

anders:
- stabilisatorstang en veerpoten; geen probleem om 340 delen te behouden qua pasvorm maar de veren en schokdempers zijn wel anders.
- voorste motorbalk; hieraan zit bij 340 en 360 de stabilisatorstang ook bevestigd bij de 340 rust hier ook de motor op aan de voorzijde
- motorsteunen; 340 heeft dus die balk en aan de achterzijde een tweetal steunen die bij het koppelingshuis steunen, de 360 heeft 2 centrale motorsteunen

dan komt het leuke; de achterzijde:
de 360 heeft 2 motorsteunen; met enkel deze 2 steunen is de aandrijflijn echter hopeloos. achterin hangt de versnellingsbak ook in 2 ophangrubbers en de verbinding tussen koppelingshuis en versnellingsbak is star. dit houd dus in dat de motor zowel voor als achterin ondersteund wordt en hetzelfde verhaal voor de versnellingsbak.

de 340 heeft de motor en versnellingsbak onafhankelijk van elkaar afgesteund op voor elk 4 montagepunten; onderling is de motor met de versnellingsbak verbonden door een aandrijfas welke berekend is op torsie van de motor en zo in zekere mate een misuitlijning tussen beiden op kan vangen.

het grote verschil is dus het principe van elk, de carosserie heeft afhankelijk van 340 of 360 voorzieningen voor beide types maar nooit tezamen.

ik geloof echter zeker dat je een 340 om kunt bouwen naar 360 aandrijflijn; als je de complete aandrijflijn van de 360 hebt en je kunt in een 360 carosserie de maten opmeten dan kun je zelf aan de gang met een slijptol en lasapparaat (moeren in chassisbalk lassen tbv motorsteunen) neemt niet weg dat het een behoorlijk nauwkeurig klusje is en dat vooral de achterzijde nogal voor hoofdbrekens kan zorgen..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2009 22:34 #796025 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic voortrein 340/360
de bewegelijkheid van de aandrijflijn van een 340 is vooral bedoeld om de bewegingen van de motor tijdens het rijden (hobbels en kuilen in de weg) op te vangen.

bij het recht vooruit rijden op gladde weg moet de aandrijflijn wel goed uitgelijnd staan, anders worden de rubber koppelingen overbelast en gaan ze snel stuk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2009 22:50 #796028 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic voortrein 340/360
oke...nog niet 100% duidelijk.
euhm...stel ik heb en 360 donor auto...helemaal compleet.
kan ik dan zonder lassen, slijpen, boren, frezen de gehele aandrijflijn van die 360 overschroeven op de 340?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2009 22:57 #796029 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic voortrein 340/360

lucass;119003 schreef : ...stel ik heb en 360 donor auto...helemaal compleet.

??
(strikvraag)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2009 23:04 #796032 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic voortrein 340/360

lucass;119003 schreef : oke...nog niet 100% duidelijk.
euhm...stel ik heb en 360 donor auto...helemaal compleet.
kan ik dan zonder lassen, slijpen, boren, frezen de gehele aandrijflijn van die 360 overschroeven op de 340?


nee duh.

de punten waar je de motorsteunen op moet schroeven, moeten aan de carrossierie gemaakt worden. dit zijn volgens mij beugels die aan de auto gelast zitten.

Ook is de bodem aan de achterkant anders, omdat de versnellingsbak steunen op een andere plek zitten.

volgens mij zitten er op een 360 koets w?l plaatsen waar eventueel de ophangrubbers van de 340-versnellingsbak gemaakt kunnen worden (o.a. voor de Diesel versie) maar andersom niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-09-2009 08:51 #796049 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic voortrein 340/360
Als het een carburateurversie van de 2-liter is, maak je misschien nog kans.
Om geen varianten te kweken, bevatten alle voorste langsdragers misschien
de montagegaten EN lasmoeren om de motorsteunen voor een 2-liter te
bevestigen, misschien ook achter. Die hydraulische motorsteunen moet je
dus ook overzetten.

Maar met injectie?
-electrische brandstofpomp i.v.m. opvoerdruk injectiesysteem?
-ECU achter dashboard op middenconsole?
-kabelboom?
-laat je het reservewiel thuis of neem je zo'n tube mee?
-past de nodige grotere radiateur?
-de pookconstructie moet je ook mee overzetten vanwege de
gaffel die op het koppelingshuis zit.

Heb onlangs een 360 gekocht met de standaard veren en dempers.
Ik vond dat erg zompig rijden. Met de standaard veren en dempers
van een 340 met een zwaardere 2-liter motor in het vooronder,
zal het rijgedrag er niet op vooruit gaan.
Kun je niet beter op zoek gaan naar een mooie 360?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2009 09:38 #796051 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic voortrein 340/360

Fran?ois;119024 schreef : bevatten alle voorste langsdragers misschien
de montagegaten EN lasmoeren om de motorsteunen voor een 2-liter te
bevestigen, misschien ook achter. Die hydraulische motorsteunen moet je
dus ook overzetten.


nope; zitten er niet in.

Fran?ois;119024 schreef : -electrische brandstofpomp i.v.m. opvoerdruk injectiesysteem?


geen probleem met aftermarket pomp; kan de 340 brandstoftank ook gelijk blijven zitten.

Fran?ois;119024 schreef : -ECU achter dashboard op middenconsole?
-kabelboom?

bedrading spreekt voor zich en is zo in 340 elektra te integreren, is wel het minste waar ik me druk om zou maken bij zo'n ombouw.

Fran?ois;119024 schreef : -past de nodige grotere radiateur?

type 3 radiateur is zelfde voor 1400 en 2 liter; vreemd genoeg heeft enkel de 1700 een afwijkende radiateur (dunner).

Fran?ois;119024 schreef : Kun je niet beter op zoek gaan naar een mooie 360?

volledig mee eens, of je moet er gelijk een b230fb in gooien; dan wordt zo'n ombouw wat meer de moeite waard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-09-2009 09:59 #796054 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic voortrein 340/360
Het is natuurlijk wel een relevante vraag, omdat de 360's bijna op zijn en er nog best harde 340's zijn te vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-09-2009 10:36 #796060 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic voortrein 340/360
En dan de misschien wel meest relevante vraag?
De vermogensstijging met meer dan 30%?
Je gaat immers van 69pk naar 112-118pk, meer dan 50% zelfs.
Opnieuw naar de RDW voor een herkeuring?
Nieuwe papieren?
Volgens mij is dit niet in een weekendje te doen,
anders waren al tientallen leden je voor geweest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD