Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap
- V300 register
- Verbannen
-
Een nette verdelerkap, toch? Niets mis mee:
[ATTACH]1091[/ATTACH]
Zeker weten? Check eens beter:
[ATTACH]1092[/ATTACH]
Let vooral op het puntje in het midden en de contaktjes langs de rand waar al lekkere inbrand-plekjes op zitten. Dit is al nadat Anjo er als een woeste met reinigingsspul op los was geweest! Daarvoor zag het er duidelijk erger uit.
Het rotortje, eveneens na schoonmaakbeurt. Mooie ingebrande gaatjes in het midden.
[ATTACH]1093[/ATTACH]
Ter referentie: Zo ziet een nieuwe kap er uit. Mooi koperen uitstekend pinnetje dat meeveert en meedraait in het midden zodat hier geen vonkboog ontstaat...
[ATTACH]1094[/ATTACH]
De les hier: een visuele inspectie van buitenaf is niet betrouwbaar; bij twijfel altijd ff losschroeven en de internals bestuderen.
Zo, voor zover de lessen van Diede en Master Anjo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;75769 schreef : maar contact is toch contact?
Maar goed contact en slecht contact zit wel veel verschil in. Al wat de vonk moet overslaan in de rotorkap gaat weer ten koste van de vonksterkte in de bougie. En een slechte vonk wil zeggen: slechtere/langzamere ontbranding wat weer kan resulteren in een lager rendement.
Daarbij krijg je last van vonk-erosie. Omdat de vonk over moet slaan gaat de stroom al door een heel klein oppervlak. Bij elke vonk wordt er een stukje materiaal weggeslagen (althans, in de rotorkap) hierdoor verslijt deze sneller.
- V300 register
- Verbannen
-
het grootste probleem van de oude verdelerkap was duidelijk het middenstiftje. Dat hoort een koolstof punt te zijn die tijdens het draaien een 100% vonkvrij contact maakt. Het enige spanningsverlies wat je dan nog hebt is de overgang van rotor naar de 4 zijcontacten.
Zo te zien is die stift weggesleten, en is op die plaats een 2e vonkbrug gaan vormen.
Het spanningsverlies van 1 vonkbrug in de verdeler is berekend in de vonksterkte vanuit de bobine. Als het er 2 worden (of 3, bij losse stekker op bougie) gaat de vonk hard achteruit voor die in de verbrandingskamer aankomt.
- V300 register
- Verbannen
-
Na het wederom vernieuwen van de verdelerkap heb ik het een tijdje regelmatig gecontroleerd en zijn gang laten gaan om te kijken hoe dit nou komt.
Eerst slaat het koolstiftje vast, deze hoort te kunnen draaien en in/uit veren met een veertje erachter
Vervolgens slijt hij iets maar hij zit vast dus wordt niet meer tegen de rotor aangeduwd.
Hierdoor ontstaat op een gegeven moment ruimte tussen koolstiftje en rotor
En dan gaat het hard met het stiftje, binnen 2000 km is hij dan weg denk ik.
Ik moet wel zeggen dat ik er nog een tijdje mee gereden heb zonder echt veel te voelen of meer te verbruiken. Toch gek dat dat bij deze motoren zo snel gebeurt, met andere auto's heb ik tot wel 5x zo lang gedaan met de verdelerkappen.
Misschien kan je ook alleen de stiftjes vervangen?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
komt door de trillingen die overgebracht worden door het blok tov de draairichting, bij een verticaal op de motor geplaatste verdelerkap (1400) zijn de trillingen veeeeeel minder schadelijk als bij een horizotaal(1700) op de motor geplaatste verdelerkapApplejack;77321 schreef : Toch gek dat dat bij deze motoren zo snel gebeurt, met andere auto's heb ik tot wel 5x zo lang gedaan met de verdelerkappen.
zodra de koolstift heen is krijg je een 2tal vonkenbogen binnen de verdelerkap, wat voor een extra "warme" vonk zorgt en de 4 contactpunten binnen de verdelerkap veeeel sneller aan laat tasten.
je kunt een 60+er elke maand naar de plastische chirurgie sturen om er uit te blijven zien als een 25 jarig topmodel, maar ergens moet je de grens trekken.
persoonlijk neem ik de complete ontsteking mee met 10.000km onderhoud, en ik heb er dan ook nooit gekut mee
- V300 register
- Verbannen
-
doe je dan ook alle bougies en kabels.
Die moeten toch 50.000 km mee kunnen.