alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2008 22:11 #628192 door V300 register
Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap is gemaakt door V300 register
Hoewel in dit geval voor een 1700 motor, even wat typische fotootjes van een verdelerkap; of hoe schijn bedriegt.

Een nette verdelerkap, toch? Niets mis mee:
[ATTACH]1091[/ATTACH]

Zeker weten? Check eens beter:
[ATTACH]1092[/ATTACH]
Let vooral op het puntje in het midden en de contaktjes langs de rand waar al lekkere inbrand-plekjes op zitten. Dit is al nadat Anjo er als een woeste met reinigingsspul op los was geweest! Daarvoor zag het er duidelijk erger uit.

Het rotortje, eveneens na schoonmaakbeurt. Mooie ingebrande gaatjes in het midden.
[ATTACH]1093[/ATTACH]

Ter referentie: Zo ziet een nieuwe kap er uit. Mooi koperen uitstekend pinnetje dat meeveert en meedraait in het midden zodat hier geen vonkboog ontstaat...
[ATTACH]1094[/ATTACH]

De les hier: een visuele inspectie van buitenaf is niet betrouwbaar; bij twijfel altijd ff losschroeven en de internals bestuderen.

Zo, voor zover de lessen van Diede en Master Anjo ;)







Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2008 23:28 #737453 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap
Wat heb jij toch mooi spul, Diede! :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2008 08:37 #737460 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap
Da's nou echt een verdelerkap met jaren '50-design ;) :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2008 09:43 #737465 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap
het is echt jammer dat we geen voor en na foto's hebben gemaakt diede, op het eerste gezicht ziet de rotor er heel niet verkeerd uit, en de contactjes binnen de verdelerkap zijn ook al veel beter dan dat ze waren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2008 10:17 #737466 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap
maar contact is toch contact?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2008 12:53 #737480 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap

Lucluc;75769 schreef : maar contact is toch contact?


Maar goed contact en slecht contact zit wel veel verschil in. Al wat de vonk moet overslaan in de rotorkap gaat weer ten koste van de vonksterkte in de bougie. En een slechte vonk wil zeggen: slechtere/langzamere ontbranding wat weer kan resulteren in een lager rendement.

Daarbij krijg je last van vonk-erosie. Omdat de vonk over moet slaan gaat de stroom al door een heel klein oppervlak. Bij elke vonk wordt er een stukje materiaal weggeslagen (althans, in de rotorkap) hierdoor verslijt deze sneller.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2008 12:54 #737769 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap
vonk-erosie is altijd een probleem bij verdelerkappen.

het grootste probleem van de oude verdelerkap was duidelijk het middenstiftje. Dat hoort een koolstof punt te zijn die tijdens het draaien een 100% vonkvrij contact maakt. Het enige spanningsverlies wat je dan nog hebt is de overgang van rotor naar de 4 zijcontacten.

Zo te zien is die stift weggesleten, en is op die plaats een 2e vonkbrug gaan vormen.

Het spanningsverlies van 1 vonkbrug in de verdeler is berekend in de vonksterkte vanuit de bobine. Als het er 2 worden (of 3, bij losse stekker op bougie) gaat de vonk hard achteruit voor die in de verbrandingskamer aankomt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 22:02 #738951 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap
Ik heb in met mijn 1700 zat van die verdelerkappen versleten, althans die koolstiftjes in het midden.
Na het wederom vernieuwen van de verdelerkap heb ik het een tijdje regelmatig gecontroleerd en zijn gang laten gaan om te kijken hoe dit nou komt.

Eerst slaat het koolstiftje vast, deze hoort te kunnen draaien en in/uit veren met een veertje erachter
Vervolgens slijt hij iets maar hij zit vast dus wordt niet meer tegen de rotor aangeduwd.
Hierdoor ontstaat op een gegeven moment ruimte tussen koolstiftje en rotor
En dan gaat het hard met het stiftje, binnen 2000 km is hij dan weg denk ik.

Ik moet wel zeggen dat ik er nog een tijdje mee gereden heb zonder echt veel te voelen of meer te verbruiken. Toch gek dat dat bij deze motoren zo snel gebeurt, met andere auto's heb ik tot wel 5x zo lang gedaan met de verdelerkappen.
Misschien kan je ook alleen de stiftjes vervangen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2008 22:09 #738956 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap

Applejack;77321 schreef : Toch gek dat dat bij deze motoren zo snel gebeurt, met andere auto's heb ik tot wel 5x zo lang gedaan met de verdelerkappen.

komt door de trillingen die overgebracht worden door het blok tov de draairichting, bij een verticaal op de motor geplaatste verdelerkap (1400) zijn de trillingen veeeeeel minder schadelijk als bij een horizotaal(1700) op de motor geplaatste verdelerkap



zodra de koolstift heen is krijg je een 2tal vonkenbogen binnen de verdelerkap, wat voor een extra "warme" vonk zorgt en de 4 contactpunten binnen de verdelerkap veeeel sneller aan laat tasten.

je kunt een 60+er elke maand naar de plastische chirurgie sturen om er uit te blijven zien als een 25 jarig topmodel, maar ergens moet je de grens trekken.

persoonlijk neem ik de complete ontsteking mee met 10.000km onderhoud, en ik heb er dan ook nooit gekut mee

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 22:26 #738960 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ter Lering Ende Vermaeck: Verdelerkap
Helder verhaal, logisch eigenlijk.
doe je dan ook alle bougies en kabels.
Die moeten toch 50.000 km mee kunnen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD