Begrenzingsklep perikelen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2010 20:35 #630256 door V300 register
Begrenzingsklep perikelen is gemaakt door V300 register
Het volgende probleem doet zich voor en ALLEEN wanneer de begrenzingsklep is aangesloten:

Wanneer ik vanuit N naar D schakel, begint de motor ademhalinsproblemen te krijgen en slaat vervolgens af. Wanneer ik van N naar R schakel, doet dat verschijnsel zich 7 van de 10 keer niet voor. Vreemd genoeg, wanneer ik de draden omwissel, treedt het omgekeerde verschijnsel op en smoort de motor als ik naar R schakel.
Ik heb inmiddels 2 andere kleppen (van de sloperij) geprobeerd en het resultaat is telkens, dat de motor afslaat wanneer ik de keuzehendel vanuit N, naar D of R schakel.

De draden in de keuzehendel zitten allemaal nog vast en het relais in de begrenzingsklep wordt gewoon bekrachtigd wanneer ik de draden er op aansluit en ook klikt het relais, wanneer ik de knop op de keuzehendel indruk in de D en R positie.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn, of nuttige tips?

Bij voorbaat mijn dank.

Grtz. Arend.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2010 21:14 #832183 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Begrenzingsklep perikelen
de motor smoort door het tijdelijke verlies in luchtdruk als de ontkoppelingsbalg op vacuum gebracht wordt

dit komt echter alleen voor bij motoren waarvan de afstelling niet juist is. als je in dezelfde situatie op de rem trapt (evt herhaaldelijk) hoe gedraagt de motor zich dan? slaat hij wel eens af bij het afremmen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2010 21:47 #832193 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Begrenzingsklep perikelen
Nee, bij afremmen heb ik geen problemen, maar ik heb de Begrenzingsklep buiten gebruik gesteld.
Zonder aangesloten Begrenzingsklep heb ik geen enkel probleem, met uitzondering dan van het soms gieren van de Vario, wanneer ik bij teveel choke, van N naar D of R schakel.
Maar dat is sporadisch, omdat ik er z??r voor waak dat dat gebeurt. ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2010 21:50 #832198 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Begrenzingsklep perikelen
het zou eventueel kunnen dat je ontkoppelingsbalg lek is maar dat heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt bij een 3 serie, kun je controleren door het dunnere vacuumslangetje aan de ontkoppelaar los te nemen en erop te blazen

veranderd het lopen van de motor wel/ook als je herhaaldelijk op de rem trapt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2010 22:25 #832221 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Begrenzingsklep perikelen
Ik ben even naar buiten geweest en je had gelijk, ik heb even op het slangetje geblazen en het enige resultaat waren twee bijna gebarsten wangen.
De balg is dus niet lek.

Het motortoerental verandert ook niet noemenswaardig wanneer ik de rem intrap.

Wat me wel opviel is dat het gele waarschuwingslampje (Tank bijna leeg) knipperde bij het intrappen van de rem. Maar dat komt waarschijnlijk omdat de tank bijna op "Reserve" staat. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2010 21:13 #832321 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Begrenzingsklep perikelen
het kan eigenlijk niets anders zijn als een beinvloeding op het motorvacuum en dus motorafstelling

hij kan niet smoren doordat delen van de koppeling aangrijpen, de drukgroep word juist verder van het vliegwiel getrokken als de ontkoppelingsklep bedient wordt
dat van 't brandstofmetertje zou wel eens stom toeval kunnen zijn:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2010 21:46 #832326 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Begrenzingsklep perikelen
Wanneer ik de keuzehendel naar D heb verplaatst en de drukknop loslaat, dan maakt de motor eerst een gorgelend geluid en wil afslaan, maar als ik dan snel de hendel terug in N wil zetten of gas wil bijgeven, dan slaat hij af.

Ik ontdekte vandaag, dat er in beide geprobeerde Begrenzingskleppen een paar haarscheurtjes in de behuizing zitten (in verticale richting vanaf de montageplaat naar boven, recht onder de aansluiting van de dikke slang die van de EMVK komt) Dat is kennelijk een zwakke plek, omdat het bij beide (sloperij kleppen) dezelfde soort scheurtjes op dezelfde plek zijn.

Even provisorisch afplakken van de scheurtjes met ducttape leverde ook geen resultaat op, zodat ik vermoed dat de scheurtjes niet volledig door de wand van de behuizing lopen. Dat zou ook lekkage kunnen veroorzaken.

Zou misschien ook het type gebruikte luchtfilter van invloed kunnen zijn op het vacuum?
Dan zou ik morgen eens kunnen proberen wat er gebeurt wanneer ik het luchtfilter eens verwijder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2010 10:13 #832358 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Begrenzingsklep perikelen
gewoon grote beurt, controle en afstelling van de carburateur, en dit moet opgelost zijn.

waarschijnlijk hebben ze bij de APK je motor zo verrot lopen afstellen dat ie gewoon afslaat bij een beetje vacuumverlies. Komt vaker voor!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2010 18:02 #832414 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Begrenzingsklep perikelen
Ik heb vanmiddag maar eens een Begrenzingsklep uitelkaar gehaald, want ik had er toch in totaal 3.
Het viel nog niet mee om zo'n ding te openen, zonder al te veel schade aan de behuizing aan te richten. De deksels aan zowel boven- als onderzijde zijn namelijk degelijk verlijmd.
Toen ik hem open had, viel mij op dat het rubberklepje in het dikste gedeelte van de behuizing (het punt waar de slang vanaf de EMVK komt) voor ongeveer 1/3 rondom gescheurd was.
Ik mag aannemen dat dat dus de oorzaak van het hele euvel is. ;)

Om zeker te zijn dat de overige 2 Begrenzingskleppen dezelfde defecten vertonen, is er maar ??n mogelijkheid om dat te ontdekken en dat is om ze ook open te maken. Ik weet alleen niet of een volgende "kraak" ook zal lukken zonder teveel schade aan de behuizing aan te richten.

Weet iemand ook of er binnen de Club nog goedwerkende exemplaren verkrijgbaar zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2010 18:26 #832415 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Begrenzingsklep perikelen

AF340;144274 schreef : Om zeker te zijn dat de overige 2 Begrenzingskleppen dezelfde defecten vertonen, is er maar ??n mogelijkheid om dat te ontdekken en dat is om ze ook open te maken. Ik weet alleen niet of een volgende "kraak" ook zal lukken zonder teveel schade aan de behuizing aan te richten.


nee hoor, kan veel makkelijker. ff de slangen aansluiten en draadjes aansluiten, als de motor op bedrijfstemperatuur is de bak in D zetten vervolgens de knop bovenop de pook ingedrukt houden en wat gas geven; als het goed is grijpt de koppeling nu pas ergens rond de 2500 rpm aan, doet hij dat door een lekkend ventiel veel eerder dan weet je genoeg:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD