Begrenzingsklep perikelen
- V300 register
- Verbannen
-
Wanneer ik vanuit N naar D schakel, begint de motor ademhalinsproblemen te krijgen en slaat vervolgens af. Wanneer ik van N naar R schakel, doet dat verschijnsel zich 7 van de 10 keer niet voor. Vreemd genoeg, wanneer ik de draden omwissel, treedt het omgekeerde verschijnsel op en smoort de motor als ik naar R schakel.
Ik heb inmiddels 2 andere kleppen (van de sloperij) geprobeerd en het resultaat is telkens, dat de motor afslaat wanneer ik de keuzehendel vanuit N, naar D of R schakel.
De draden in de keuzehendel zitten allemaal nog vast en het relais in de begrenzingsklep wordt gewoon bekrachtigd wanneer ik de draden er op aansluit en ook klikt het relais, wanneer ik de knop op de keuzehendel indruk in de D en R positie.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn, of nuttige tips?
Bij voorbaat mijn dank.
Grtz. Arend.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
dit komt echter alleen voor bij motoren waarvan de afstelling niet juist is. als je in dezelfde situatie op de rem trapt (evt herhaaldelijk) hoe gedraagt de motor zich dan? slaat hij wel eens af bij het afremmen?
- V300 register
- Verbannen
-
Zonder aangesloten Begrenzingsklep heb ik geen enkel probleem, met uitzondering dan van het soms gieren van de Vario, wanneer ik bij teveel choke, van N naar D of R schakel.
Maar dat is sporadisch, omdat ik er z??r voor waak dat dat gebeurt.

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
veranderd het lopen van de motor wel/ook als je herhaaldelijk op de rem trapt?
- V300 register
- Verbannen
-
De balg is dus niet lek.
Het motortoerental verandert ook niet noemenswaardig wanneer ik de rem intrap.
Wat me wel opviel is dat het gele waarschuwingslampje (Tank bijna leeg) knipperde bij het intrappen van de rem. Maar dat komt waarschijnlijk omdat de tank bijna op "Reserve" staat.

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
hij kan niet smoren doordat delen van de koppeling aangrijpen, de drukgroep word juist verder van het vliegwiel getrokken als de ontkoppelingsklep bedient wordt
dat van 't brandstofmetertje zou wel eens stom toeval kunnen zijn:)
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ontdekte vandaag, dat er in beide geprobeerde Begrenzingskleppen een paar haarscheurtjes in de behuizing zitten (in verticale richting vanaf de montageplaat naar boven, recht onder de aansluiting van de dikke slang die van de EMVK komt) Dat is kennelijk een zwakke plek, omdat het bij beide (sloperij kleppen) dezelfde soort scheurtjes op dezelfde plek zijn.
Even provisorisch afplakken van de scheurtjes met ducttape leverde ook geen resultaat op, zodat ik vermoed dat de scheurtjes niet volledig door de wand van de behuizing lopen. Dat zou ook lekkage kunnen veroorzaken.
Zou misschien ook het type gebruikte luchtfilter van invloed kunnen zijn op het vacuum?
Dan zou ik morgen eens kunnen proberen wat er gebeurt wanneer ik het luchtfilter eens verwijder.
- V300 register
- Verbannen
-
waarschijnlijk hebben ze bij de APK je motor zo verrot lopen afstellen dat ie gewoon afslaat bij een beetje vacuumverlies. Komt vaker voor!!!
- V300 register
- Verbannen
-
Het viel nog niet mee om zo'n ding te openen, zonder al te veel schade aan de behuizing aan te richten. De deksels aan zowel boven- als onderzijde zijn namelijk degelijk verlijmd.
Toen ik hem open had, viel mij op dat het rubberklepje in het dikste gedeelte van de behuizing (het punt waar de slang vanaf de EMVK komt) voor ongeveer 1/3 rondom gescheurd was.
Ik mag aannemen dat dat dus de oorzaak van het hele euvel is.

Om zeker te zijn dat de overige 2 Begrenzingskleppen dezelfde defecten vertonen, is er maar ??n mogelijkheid om dat te ontdekken en dat is om ze ook open te maken. Ik weet alleen niet of een volgende "kraak" ook zal lukken zonder teveel schade aan de behuizing aan te richten.
Weet iemand ook of er binnen de Club nog goedwerkende exemplaren verkrijgbaar zijn?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
AF340;144274 schreef : Om zeker te zijn dat de overige 2 Begrenzingskleppen dezelfde defecten vertonen, is er maar ??n mogelijkheid om dat te ontdekken en dat is om ze ook open te maken. Ik weet alleen niet of een volgende "kraak" ook zal lukken zonder teveel schade aan de behuizing aan te richten.
nee hoor, kan veel makkelijker. ff de slangen aansluiten en draadjes aansluiten, als de motor op bedrijfstemperatuur is de bak in D zetten vervolgens de knop bovenop de pook ingedrukt houden en wat gas geven; als het goed is grijpt de koppeling nu pas ergens rond de 2500 rpm aan, doet hij dat door een lekkend ventiel veel eerder dan weet je genoeg:)