Blijvend hogere toeren bij snel optrekken
- V300 register
- Verbannen
-
Als de V340 Blue Line CVT uit 89 koud is wil het nog wel eens dat de motor, op het gehoor, veel hogere toeren maakt. De auto komt wel op snelheid, maar de toeren blijven op kruissnelheid hoog. Bij opnieuw langzaam optrekken is er geen probleem meer.
Meestal als ik heel rustig weg rijd en heel weinig gas geef blijven de toeren normaal. Het benzineverbruik is een fractie hoger dan bij mijn vorige V340 Special CVT, circa 1 km minder per liter.
Kan dit aan de tachorelais liggen, oplossing opnieuw vast solderen, of toch iets anders (bijv. EMVK)?
Tachorelais in model 89 zit in een zwarte behuizing naast koelvloeistofreservoir onder EMVK (de slangetjeshub)?
Groet,
Ron
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ikbenhet;50826 schreef : Ik heb een aantal threads gelezen, maar ben er niet uitgekomen.
Als de V340 Blue Line CVT uit 89 koud is wil het nog wel eens dat de motor, op het gehoor, veel hogere toeren maakt. De auto komt wel op snelheid, maar de toeren blijven op kruissnelheid hoog. Bij opnieuw langzaam optrekken is er geen probleem meer.
Meestal als ik heel rustig weg rijd en heel weinig gas geef blijven de toeren normaal. Het benzineverbruik is een fractie hoger dan bij mijn vorige V340 Special CVT, circa 1 km minder per liter.
Kan dit aan de tachorelais liggen, oplossing opnieuw vast solderen, of toch iets anders (bijv. EMVK)?
Tachorelais in model 89 zit in een zwarte behuizing naast koelvloeistofreservoir onder EMVK (de slangetjeshub)?
Groet,
Ron
bij koude motor hogere toeren bij kruissnelheid, komt dat niet evt door de choke die dan nog aanstaat, of een niet juist openende chokeklep? anders zou het bijv kunnen zijn dat de remdrukschakelaar blijft hangen oid, als dit voorval zich voordoet, bedien dan eens de bergremschakelaar en kijk of er dan een merkbaar verschil is in het rijgedrag dan zou het probleem in de emvk en of tachorelais kunnen zitten.
mijn volvo is ook uit 89 en het tacho zit precies op de plek die jij omschrijft, je zou deze ook eruit kunnen halen en controleren
- V300 register
- Verbannen
-
Sinds ik donderdagavond getankt heb, is er een nieuw probleem. Als ik nu gas geef houdt de auto in. Het is te vergelijken met alsof er ijs in de carburateur zit. Dit kan niet want de auto staat binnen en het begint direct na het starten. Als ik de choke een beetje openzet bij het gas geven trekt de auto wel goed op zonder horten. Stationair en op kruissnelheid draait de motor rustig. Ik zag dat 1 van de 3 bouten van de deksel van het luchtfilter niet helemaal vastzit. Die ga ik morgen vastzetten en zal ik direct alle bougiekabels en contactpunten nalopen. Over 5 dagen is de tank weer leeg, misschien dat dit probleem dan weer over is als er nieuwe benzine inzit.
- V300 register
- Verbannen
-
Daardoor krijgt de motor valse lucht met genoemde resultaat.
Je kunt even de slang van de motor naar de emvk losnemen en deze afstoppen als de motor dan weer gewoon loopt heb je het probleem gevonden
- V300 register
- Verbannen
-
Dat ik opzoek ging naar de slang van de motor naar de EMVK trof ik een losse slang aan die uit de EMVK komt, van circa 15 cm lang. Deze slang zit horizontaal aan de EMVK, direct naast het reservoir voor de koelvloeistof, richting de voorkant van de auto. Ik ga er vanuit dat dit niet goed is. Na enig zoeken ontdekte ik aan de onderkant van het luchtfilterhuis een mogelijke aansluiting. Ik heb de slang hier aangesloten.
Is dit de juiste plek?
Ik heb de slang naar de motor losgehaald dat deze stationair draaide. De motor sloeg af. Ik heb de slang naar de motor afgedicht de motor bleef lopen. Ik merkte ook geen verschil nadat ik de slang had afgedekt (met plastic voor de slang aangesloten op EMVK) en er mee ben gaan rijden. Er zat wel een beetje zwart olieachtig iets op het aansluitpunt.
De problemen zijn niet opgelost. De motor draait stationair goed en ook bij kruissnelheid goed. In neutraal met gas geven loopt de motor ook goed. Het probleem van hortend rijden bij gas geven bij het optrekken blijft.
Ik heb in de twee slangen naar achter geblazen. Er kwam geen lucht uit de andere slang terug. Lijkt dus goed te werken. Naast de EMVK en zwarte doos (waar tachorelais in zit) trof ik een slang aan die wat vergaan was. Lijkt ook op vacu?mslang. Het apparaat waar het inzit, zit tegen luchtinlaat buitenlucht op het voorschot. Mogelijk dat dit het probleem veroorzaakt. Heb deze slang afgeplakt, dat er geen valse lucht kan worden aangezogen, zal morgen kijken of de auto nu beter rijdt.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ikbenhet;51251 schreef : Ik heb de verdeelkap schoongemaakt en met contactspray ingespoten, evenals de kabels. De derde schroef van de bevestiging van het luchtfilterhuis vastgezet, zat een beetje los.
Dat ik opzoek ging naar de slang van de motor naar de EMVK trof ik een losse slang aan die uit de EMVK komt, van circa 15 cm lang. Deze slang zit horizontaal aan de EMVK, direct naast het reservoir voor de koelvloeistof, richting de voorkant van de auto. Ik ga er vanuit dat dit niet goed is. Na enig zoeken ontdekte ik aan de onderkant van het luchtfilterhuis een mogelijke aansluiting. Ik heb de slang hier aangesloten.
Is dit de juiste plek?
Ik heb de slang naar de motor losgehaald dat deze stationair draaide. De motor sloeg af. Ik heb de slang naar de motor afgedicht de motor bleef lopen. Ik merkte ook geen verschil nadat ik de slang had afgedekt (met plastic voor de slang aangesloten op EMVK) en er mee ben gaan rijden. Er zat wel een beetje zwart olieachtig iets op het aansluitpunt.
De problemen zijn niet opgelost. De motor draait stationair goed en ook bij kruissnelheid goed. In neutraal met gas geven loopt de motor ook goed. Het probleem van hortend rijden bij gas geven bij het optrekken blijft.
Ik heb in de twee slangen naar achter geblazen. Er kwam geen lucht uit de andere slang terug. Lijkt dus goed te werken. Naast de EMVK en zwarte doos (waar tachorelais in zit) trof ik een slang aan die wat vergaan was. Lijkt ook op vacu?mslang. Het apparaat waar het inzit, zit tegen luchtinlaat buitenlucht op het voorschot. Mogelijk dat dit het probleem veroorzaakt. Heb deze slang afgeplakt, dat er geen valse lucht kan worden aangezogen, zal morgen kijken of de auto nu beter rijdt.
het slangetje die je op de aansluiting onder je luchtfilter geplaatst heb zit goed, tevens nog een controle, is vanaf de kleppendeksel het slangetje (carterontluchting) naar het luchtfilter ook aangesloten?
wim heeft waarschijnlijk gelijk: "het bekende probleem met de klepjes uit de emvk"
je vario werkt als volgt; bij stationair draaien is de emvk afgesloten, maw de lucht komt tot de emvk maar wordt nog niet doorgeschakeld naar de variobak. bij een toerental van ca 1450 toeren komt de luchtkoppeling in werking (ander systeem als de emvk), deze zorgt er voor dat vanaf de motor vermogen overgebracht wordt naar de bak, bij een toerental van 2000 toeren gaat de emvk de variobak "helpen" met opschakelen, door vanuit de emvk lucht te brengen naar de variobak om vervolgens de primaire schijven te bewegen.
met dit gegeven lijkt het er op dat bij het "schakelen van de emvk" het probleem zit, de afsluiter die er voor zorgt dat er geen lucht weg kan lekken als je nog niet boven de 2000 toeren zit is lek en hierdoor krijgt de vario een ongewenste werking, of krijgt de motor te maken met valse lucht.
de slang die jij beschrijft bij het voorschot, is dit een zwarte slang die naar een grote zwarte ronde doos van ca 20 cm in doorsnede loopt? zo ja dan zou ik voorlopig niet gaan rijden, want dan mis je je rembekrachtiger en dat kan voor akelig gevaarlijke taferelen zorgen!!!
laat ik je niet verkeerd begrepen hebben; is het voorschot in de omgeving van de voorbumper, of is het voorschut de scheidingswand tussen het interieur en de motorruimte, in het laatste geval, flexibele koppelstukje vervangen voor een andere rubberen stukje en MET aangesloten slang gaan rijden
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zie ook een slang van kleppendeksel naar luchtfilterhuis lopen (check). Ik was niet duidelijk wat betreft die andere slang, die stuk was. Het onderdeel wat ik bedoelde is te zien op beide foto?s (2) van het eerst item van deze thread forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3033 Vacuumproblemen 340 GL variomatic van Jovink. 5 threads onder deze thread. Het bevindt zich in het rode vierkant rechts boven, naast de EMVK en hier, op de foto, ontbreekt de slang. Bij mij was deze slang stuk en is nu gerepareerd.
Vragen
1 Waar kan ik een EMVK het beste kopen? Bij voorkeur in de buurt van Harderwijk / Amersfoort. Bij Volvo garage waarschijnlijk. Ik heb liever gebruikt, maar lees dat deze bij de sloop ook vaak stuk zijn.
2 Wat is bij benadering de richtprijs van een EMVK?
3 volgens mij redelijk eenvoudig te monteren, vier stekkers en kunststof clip waar de EMVK in staat. Slangen en EMVK even nummer bij (de)monteren.
4 kan je twee dagen door rijden met een defecte EMVK zonder extra schade te veroorzaken?
De auto start goed. Als ik optrek met een beetje choke erbij, rijdt de auto redelijk goed, zonder choke hort (inhouden) de auto. Bij kruissnelheid van boven de 80 loopt de motor ook rustig (zonder choke). Ik moet morgen circa 80 kilometer rijden, voornamelijk snelweg. De auto maakt tijdens kruissnelheid normale toeren. Van blijvend hoge toeren heb ik nu geen last meer.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ikbenhet;51329 schreef : Ik merk geen verschil nu slang naar luchtfilterhuis is aangesloten van EMVK..
Ik zie ook een slang van kleppendeksel naar luchtfilterhuis lopen (check). Ik was niet duidelijk wat betreft die andere slang, die stuk was. Het onderdeel wat ik bedoelde is te zien op beide foto?s (2) van het eerst item van deze thread forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3033 Vacuumproblemen 340 GL variomatic van Jovink. 5 threads onder deze thread. Het bevindt zich in het rode vierkant rechts boven, naast de EMVK en hier, op de foto, ontbreekt de slang. Bij mij was deze slang stuk en is nu gerepareerd.
Vragen
1 Waar kan ik een EMVK het beste kopen? Bij voorkeur in de buurt van Harderwijk / Amersfoort. Bij Volvo garage waarschijnlijk. Ik heb liever gebruikt, maar lees dat deze bij de sloop ook vaak stuk zijn.
2 Wat is bij benadering de richtprijs van een EMVK?
3 volgens mij redelijk eenvoudig te monteren, vier stekkers en kunststof clip waar de EMVK in staat. Slangen en EMVK even nummer bij (de)monteren.
4 kan je twee dagen door rijden met een defecte EMVK zonder extra schade te veroorzaken?
De auto start goed. Als ik optrek met een beetje choke erbij, rijdt de auto redelijk goed, zonder choke hort (inhouden) de auto. Bij kruissnelheid van boven de 80 loopt de motor ook rustig (zonder choke). Ik moet morgen circa 80 kilometer rijden, voornamelijk snelweg. De auto maakt tijdens kruissnelheid normale toeren. Van blijvend hoge toeren heb ik nu geen last meer.
dat slangetje is een retour, en om groot vacuumverlies tegen te gaan wordt deze naar de binnenkant van het luchtfilter geleid waar toch al een soort van vacuum heerst. is niet schokkend maar hij hoort daar niet voor niets.
ok, dan zijn we het er over eens dat het in ieder geval niet de slang naar de rembekrachtiger is, bij mij is de foto uit die andere thread precies hetzelfde, heb geen extra slang daar zitten, wellicht dat dit met een eventueel pulsair of egr systeem te maken heeft? durf ik niet met zekerheid te zeggen..
1&2&3 ik kan een ander forumlid aanbevelen: Lucluc, voor (ik dacht) 60 euro bied hij een gereviseerde set aan (emvk + tacho) met de voorwaarde dat je de oude inleverd zodat hij deze weer kan reviseren, op deze manier weet je wel zeker dat je er jarenlang geen omkijken naar heb, eventueel wil hij hem er zelfs op bouwen.
4 ja, maakt weinig uit, het schokkende rijden is waarschijnlijk vervelend maar niet echt schadelijk. (ik heb een paar maanden met een kapot emvk gereden zonder dat ik er erg in had, na reparatie heeft mijn auto er geen schade aan overgehouden)
- V300 register
- Verbannen
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-