automaat in D zetten na even in N gestaan te hebben...
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb zo nu en dan eens als ik de auto even achteruit rij en vooruit rij om goed in de garage te kunnen zetten (garagebox staat haaks op de straat) dan zet ik de auto even in N of P en ga even de auto uit om de garagedeur te openen, stap ik weer in en wil hem dan in de D zetten, dan lijkt het of hij net niet in die stand kan komen en macht ik hem dan wel daar zo "rond"D laten dan met gasgeven komt er een enorm tandenpoetsen. Die net naast D-stand staan met pook scheelt denk ik maar half cm hooguit, nniet echt opvallend om te zien maar wel schrikbarend.
Dus resumerend: even achteruit stukje rijden na lange rit en weer iets vooruit en dan in N en dan 10 sec. in N laten en terug in D zetten geeft dus dit probleem.
Wat kan dat zijn, dat hij niet in D te duwen valt? In dat geval stop ik hem terug in N en rij iets achteruit en zet hem dan wel probleemloos in D!?!? om hem de garagebox in te rijden.
Laatst had ik het ook bij bezinestation, 2 minuten in de D stand wachtend tot de auto voor me weg ging, reed door en zet hem weg in N met handrem erop, na tanken wil ik wegrijden, niet in D-stand te krijgen en even in R gezet maar toen poetste deze ook zonder gas te geven!?!
Na tandenpoets past de versnelling altijd weer wel in D als ik opniew in D wil zetten, wat kan dit zijn???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat wel raar is dat die poets zonder gas te geven. Ook al is de schakelstang verkeerd afgesteld, hoor die nog niet te poeten bij het verzeten, enkel alleen als die in de stand staat en dan gas geeft.
Dat kan beteken dat dat ontkoppelingskasje (waar die 2 vacuumslangen ingaan, met die twee draadjes erop) stuk is, of dat je toerental stationair te hoog loopt. Ja of, dat er een vacuumleiding stuk is...
Soms hebben ze een kontje nodig, die vorige automaat die ik had die had dat soms ook. 1 op de 20 keer wou die niet vooruit, een halve meter achteruit rijden en dan deed die het weer in zn vooruit...
Primair zou ook nog stuk kunnen zijn maar dat is het meestal nooit volgens mij in geval van poetsen. Is best leuk zo,n automaat vervangen ik kan het weten....
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb het tandenpoetsen idd pas bij het gasgeven als hij niet echt goed in D-stand kan komen! Sorry, beredeneerde het nu pas goed.
Het toerental is laag afgesteld hoor, als ik toerenteller check zal het geschat zo'n 7 a 800 toeren wezen, voor stoplicht loopt hij heel laag stationair.
Ontkoppelingskastje is dat witte plastic ding links voor onder motorkap, dus daar die 2 rubber slangen goed checken en anders na goedstaat is dat witte kastje defect??
Kan het verder buiten die 2 items (slangen of kastje) ook nog iets anders zijn?
- V300 register
- Verbannen
-
de vertanding van de schakel elementen waarmee je vooruit/neutraal/achteruit kiest, is deels afgeschuind om makkelijk inleggen van de rijrichting mogelijk te maken. Omdat bij te sterk afgeschuinde vertandingen deze er door de aandrijfkracht uit gewrongen zou kunnen worden, is er een grens aan de afschuining die toegepast kon worden.
hierdoor kan het gebeuren dat je de tanden 'kop tegen kop' duwt bij het schakelen vanuit N. Het is wel zo geregeld dat vanuit D of R in 1 keer oversteken naar de andere (dus weer D of R) altijd past, zolang de wagen niet rijdt op moment dat je schakelt. als je tussenin terecht komt (rem losgelaten na in N gezet?) kun je vaak door je gewicht naar voor/achter te verplaatsen de auto een millimetertje laten rijden, hierdoor komt de schakelvertanding weer in een positie waarin ze weer in elkaar passen.
dus even een zwiep maken met je bovenlijf, terwijl je de pook richting de versnelling duwt. dan klikt die er zo in....
Groetjes Wouter
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
antiekeradio;34724 schreef : Hoi Ralph,
Dus even een zwiep maken met je bovenlijf, terwijl je de pook richting de versnelling duwt. dan klikt die er zo in....
Groetjes Wouter
Ik wens Ralph alvast beterschap met zijn whiplash :humor:
- V300 register
- Verbannen
-
En als ik dan weer auto inga na garagedeur te openen, eerst van uit aangetrokken handrem en voet op rem (meer vanuit automatisme) dan in D zetten? (zou de auto dan toch nog verplaatst kunnen zijn qua vertandingen als je het zo aanpakt?).
- V300 register
- Verbannen
-
en de handrem gewoon niet gebruiken
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Dan lijkt het probleem idd opgelost!!! En voor langerre tijden idd auto op P bij parkeren
- V300 register
- Verbannen
-