automaat in D zetten na even in N gestaan te hebben...

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2007 18:18 #626409 door V300 register
Hallo,

Ik heb zo nu en dan eens als ik de auto even achteruit rij en vooruit rij om goed in de garage te kunnen zetten (garagebox staat haaks op de straat) dan zet ik de auto even in N of P en ga even de auto uit om de garagedeur te openen, stap ik weer in en wil hem dan in de D zetten, dan lijkt het of hij net niet in die stand kan komen en macht ik hem dan wel daar zo "rond"D laten dan met gasgeven komt er een enorm tandenpoetsen. Die net naast D-stand staan met pook scheelt denk ik maar half cm hooguit, nniet echt opvallend om te zien maar wel schrikbarend.

Dus resumerend: even achteruit stukje rijden na lange rit en weer iets vooruit en dan in N en dan 10 sec. in N laten en terug in D zetten geeft dus dit probleem.

Wat kan dat zijn, dat hij niet in D te duwen valt? In dat geval stop ik hem terug in N en rij iets achteruit en zet hem dan wel probleemloos in D!?!? om hem de garagebox in te rijden.

Laatst had ik het ook bij bezinestation, 2 minuten in de D stand wachtend tot de auto voor me weg ging, reed door en zet hem weg in N met handrem erop, na tanken wil ik wegrijden, niet in D-stand te krijgen en even in R gezet maar toen poetste deze ook zonder gas te geven!?!
Na tandenpoets past de versnelling altijd weer wel in D als ik opniew in D wil zetten, wat kan dit zijn???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2007 20:21 #680924 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic automaat in D zetten na even in N gestaan te hebben...
PrimLijkt wel een tekorte schakelstang. De D stand zit op de automaat helemaal vooraan!

Wat wel raar is dat die poets zonder gas te geven. Ook al is de schakelstang verkeerd afgesteld, hoor die nog niet te poeten bij het verzeten, enkel alleen als die in de stand staat en dan gas geeft.

Dat kan beteken dat dat ontkoppelingskasje (waar die 2 vacuumslangen ingaan, met die twee draadjes erop) stuk is, of dat je toerental stationair te hoog loopt. Ja of, dat er een vacuumleiding stuk is...

Soms hebben ze een kontje nodig, die vorige automaat die ik had die had dat soms ook. 1 op de 20 keer wou die niet vooruit, een halve meter achteruit rijden en dan deed die het weer in zn vooruit...

Primair zou ook nog stuk kunnen zijn maar dat is het meestal nooit volgens mij in geval van poetsen. Is best leuk zo,n automaat vervangen ik kan het weten....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2007 21:48 #680939 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic automaat in D zetten na even in N gestaan te hebben...
CORRECTIE:

Ik heb het tandenpoetsen idd pas bij het gasgeven als hij niet echt goed in D-stand kan komen! Sorry, beredeneerde het nu pas goed.

Het toerental is laag afgesteld hoor, als ik toerenteller check zal het geschat zo'n 7 a 800 toeren wezen, voor stoplicht loopt hij heel laag stationair.

Ontkoppelingskastje is dat witte plastic ding links voor onder motorkap, dus daar die 2 rubber slangen goed checken en anders na goedstaat is dat witte kastje defect??

Kan het verder buiten die 2 items (slangen of kastje) ook nog iets anders zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2007 21:53 #680940 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic automaat in D zetten na even in N gestaan te hebben...
Hoi Ralph,

de vertanding van de schakel elementen waarmee je vooruit/neutraal/achteruit kiest, is deels afgeschuind om makkelijk inleggen van de rijrichting mogelijk te maken. Omdat bij te sterk afgeschuinde vertandingen deze er door de aandrijfkracht uit gewrongen zou kunnen worden, is er een grens aan de afschuining die toegepast kon worden.

hierdoor kan het gebeuren dat je de tanden 'kop tegen kop' duwt bij het schakelen vanuit N. Het is wel zo geregeld dat vanuit D of R in 1 keer oversteken naar de andere (dus weer D of R) altijd past, zolang de wagen niet rijdt op moment dat je schakelt. als je tussenin terecht komt (rem losgelaten na in N gezet?) kun je vaak door je gewicht naar voor/achter te verplaatsen de auto een millimetertje laten rijden, hierdoor komt de schakelvertanding weer in een positie waarin ze weer in elkaar passen.

dus even een zwiep maken met je bovenlijf, terwijl je de pook richting de versnelling duwt. dan klikt die er zo in....

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2007 21:58 #680943 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic automaat in D zetten na even in N gestaan te hebben...

antiekeradio;34724 schreef : Hoi Ralph,

Dus even een zwiep maken met je bovenlijf, terwijl je de pook richting de versnelling duwt. dan klikt die er zo in....

Groetjes Wouter


Ik wens Ralph alvast beterschap met zijn whiplash :humor:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2007 13:19 #680999 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic automaat in D zetten na even in N gestaan te hebben...
Hoi, wat is dan wijsheid Wouter, eerst remmen dan in N en dan tegelijk handrem omhoog en dan pas rem loslaten?
En als ik dan weer auto inga na garagedeur te openen, eerst van uit aangetrokken handrem en voet op rem (meer vanuit automatisme) dan in D zetten? (zou de auto dan toch nog verplaatst kunnen zijn qua vertandingen als je het zo aanpakt?).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2007 16:36 #681019 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic automaat in D zetten na even in N gestaan te hebben...
beetje wiebelen als je wilt schakelen en het lukt niet...

en de handrem gewoon niet gebruiken :) daar heb je toch de P-stand voor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2007 17:50 #681035 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic automaat in D zetten na even in N gestaan te hebben...
Heb hetzelfde probleem wel eens, maar wat Wouter zegt helpt inderdaad. Ik zet hem eigenlijk nooit in de N of P met lopende motor, alleen met parkeren zet ik hem in P. Als ik stil sta om even uit te stappen, trek ik de handrem aan :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2007 17:53 #681038 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic automaat in D zetten na even in N gestaan te hebben...
Dus in D laten en even handrem aan bedoel je ???
Dan lijkt het probleem idd opgelost!!! En voor langerre tijden idd auto op P bij parkeren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2007 17:56 #681040 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic automaat in D zetten na even in N gestaan te hebben...
Dat bedoel ik :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD