bergversnellingsschakelaar 340 werkt omgekeerd na "reparatie"

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 15:49 #626110 door V300 register
Iemand had een kop koffie over het schakelpookje heen gegooid en een tijd later hadden we het probleem dat de auto niet wilde starten bij omdraiien van de contachtsleutel, je hoorde alleen het starterrelais klikken, verder niets.
Ik heb eergisteren die schakelwals onderaan het pookje schoongemaakt en toen werkte het starten weer gewoon.

Alleen kregen we de 340 niet meer uit de bergversnelling.
Ik heb de geel/groene en gele draad met elkaar doorverbonden, maar dat maakte geen verschil.
Dus zijn we gisteren naar de Volvo importeur in Groningen (garage Helpman) gegaan.

Daar bleek dat er iets in dat kastje met die kleppen (aan de rechterkant van de auto, wit plastic ding, er komen 4 vacuum slangen uit, aan 2 kanten zitten spoelen, is dat de Elektro-Magnetische-Vakuum-Klep?) stuk was, daar hebben ze de helft van vervangen. Verder hebben ze het zwarte kastje wat daaronder zit nagekeken, de remschakelaar en de schakelaar bij het gaspedaal.

Toen vond ik het niet zo interessant meer en omdat het erg warm was, zijn we Groningen ingegaan, op fietsen die we van de garage hadden geleend.
Toen we wegfietsten dacht ik nog: als er op die bergversnellingsschakelaar op de geel/groene en gele draad beide 12 V aanwezig is en het lampje aangaat als je het kale aansluitpunt (dat normalerwijze door de schakelaar naar aarde geschakeld wordt) op de aarde aansluit, gaat die bergversnelling op die manier nooit meer uit. Hij moet naar aarde, niet naar 12 V. Het leek me verstandig om aan de hand van het schema uit te zoeken welke draad naar aarde moest (geel/groene of gele draad) en de 340 zo uit zijn bergversnelling te krijgen. Ik bedacht daarna maar dat ze geen leek nodig hadden om zulke voor de hand liggende opmerkingen te maken, en ben doorgefietst.

Na een paar uur in Groningen werd ik toch wat onrustig en heb ze opgebeld en het verhaal van de juiste draad van de bergversnellingsschakelaar naar aarde brengen verteld, de monteur die de telefoon opnam zei me dat hij me terug zou bellen als hij het aan de monteur had doorgegeven die aan onze 340 werkte. Alleen werd er niet teruggebeld. Ik werd steeds onrustiger, en nadat het foutzoeken 3 en een half uur geleden gestart was, ben ik teruggegaan naar de garage.

Daar bleek dat de auto klaar was, dat ze mijn oplossing hadden toegepast en dat de bergversnellingsschakelaar precies andersom werkte: als het lampje brandde, kun je gewoon rijden, ook bleek dat bij het optrekken er erg weing vermogen is, net of de auto in te hoge versnelling staat.
Ik zal eens testen of ik een betere accelleratie heb als ik tot stilstand kom op een manier die niet de voetrem gebruikt (handrem of op motor afremmen)

Verder voel ik me nogal stom dat ik ze niet veel eerder mijn suggestie had doorgegeven (geel/groene of gele draad van de bergversnellingsschakelaar naar aarde), had me een paar honderd euro gescheeld.

Heeft iemand een suggestie voor me?

Wel heb ik een kopie van het electrische schema van dat hele bergversnellingsschakelaar gebeuren (kopie van het boek wat ze in de garage hadden), heeft iemand daar behoefte aan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 16:41 #672428 door V300 register
Een paar honderd euro pfff... Maar toch raar dat het nu andersom werkt? Waar kan d?t dan aan liggen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 17:48 #672444 door V300 register

slb_340;28359 schreef : Maar toch raar dat het nu andersom werkt? Waar kan d?t dan aan liggen?

Zouden ze de verkeerde draad aan aarde gelegd heben?
Niet waarschijnlijk denk ik

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 17:54 #672445 door V300 register
Hebben ze niet de vacuumslangen verwisseld, dan zou je rare effecten moeten krijgen bij het rijden, tot stilstand komen in opgeschakelde toestand lijkt mij er een symptoom van.

Maar ik ben nieuw, wacht nog even op de veteranen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 19:42 #672456 door V300 register
grilkip, volgens mij heb je gelijk.. ik denk dat de dealer je nogal veel geld gerekend heeft voor iets waar ze g??n verstand meer van hebben.

een vrij noordelijk gelegen adres waar zeker w?l verstand van variomaten aanwezig is, is garage Mensink te Denekamp.

Of anders zijn er eventueel in Friesland of Groningen wel clubmensen met veel verstand van zaken die zouden kunnen kijken.

de technische informatie met het schema van de schakeling is voor de leden overigens allang beschikbaar via het ledenmenu ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 19:44 #672457 door V300 register
Van Denekamp naar Groningen is wel een flinke rit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 19:49 #672459 door V300 register
ik heb wel eens het idee dat Denekamp overal ver vandaan ligt, maar daar zal Alex het misschien niet helemaal mee eens zijn :)

er zijn overigens plannen om een lijst te maken met 'adresjes' waar je nog goed terecht kunt met Volvo 300's. Kennis van de vario is zeker een pluspunt om op zo'n lijst te komen.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 19:52 #672460 door V300 register
Ik ben nog steeds benieuwd naar 'd'n ouwe daf garage' in Oss. Of misschien heet die iets anders, maar dit is de strekking. Ben er alleen na sluitingstijd langsgereden en dan staan er alleen grote Volvo's.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2007 10:34 #672493 door V300 register

lucluc;28391 schreef : Ik ben nog steeds benieuwd naar 'd'n ouwe daf garage' in Oss. Of misschien heet die iets anders, maar dit is de strekking.

Heb gezocht, kan alleen dit vinden:
Thiel garagebedrijven Oss
Kanaalstraat 18
5347 KM Oss
Fax: 0412-642273

Nou ja, ik zoek iets dat dichter in de buurt van Amsterdam ligt.
Het zou inderdaad erg fijn zijn als er een lijstje met competente garages kwam, dan kon ik er een uitzoeken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2007 10:40 #672494 door V300 register

antiekeradio;28387 schreef : de technische informatie met het schema van de schakeling is voor de leden overigens allang beschikbaar via het ledenmenu ;)

Spannend.
Hoe kom ik bij dat ledenmenu?
Oh ja, ik zie ook bij "evenementen" verwijzingen naar sleutel-en carrosseriedagen.
Maar er staan nergens data bij, tenzij die evenementen al geweest zijn.
Hoe kom ik er nou achter waar en wanneer de volgende sleutel-of carrosseriedagen zijn?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC