Niet opschakelen vario (beginneling)
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb een 340 DL met het bekende 'vario schakelt niet op' probleem. Bij mij is niet het constant zo, komt per uur rijden toch wel 1 keer voor en duurt ook een poosje. Ik kan dan niet veel anders dan met een gevoel van onmacht doorrijden.
Na het lezen van een aantal threads over dit onderwerp op dit forum ben ik in eerste instantie er van overtuigt geraarkt dat het aan mijn remdrukschakelaar ligt, dit omdat ik al eerder had opgemerkt dat het erg vaak voorkwam na hard remmen (Heb dus wel een zuinige rijstijl ontwikkeld daardoor

Het probleem zit dus verderop..
Toen ik vanochtend weer vastzat in 'zijn 1' ben ik even gestopt en heb met draaiende motor gemeten welke spoel op de EMVK bekrachtigd werd, het bleek dat de linker (vanaf voorkant gezien) spoel bekrachtigd werd (14 V) (bij stilstand ??).
- Is dat de terugschakelzijde?
- Met name de laatste punten doen mij denken dat het tachorelais niet functioneerd. (?)
Dit is een leerproces, ik weet nog niet exact hoe de vario HOORT te werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik kan je niet helpen, maar er zijn hier een paar mensen die dat vast wel kunnen...
- V300 register
- Verbannen
-
Een Vacuummeter met een t-stukje aan de opschakelzijde cq terugschakelzijde monteren, en dan in de N het toerental verhogen tot zo'n 1800 toeren. Aan de opschakelzijde moet de wijzer dan gaan uitslaan, bij de terugschakelzijde hoef je alleen de bergrem erop te zetten of het rempedaal hard in te drukken.
Alleen meten van de spoelen van de EMVK heeft m.i. niet zo veel zin, zeker als de terugslagklepjes van de EMVK kapot zijn (gebeurd veelvuldig).
- V300 register
- Verbannen
-
- slechte verbinding
- bergremschakelaar
de bergremschakelaar gaat zelden stuk, en fouten in de bedrading kom je ook niet zo vaak tegen. waarschijnlijk gaat het om een slechte verbinding binnen in het tachorelais.
ik zit te denken aan een losgebroken soldeerpunt van het relais.
hier zijn al een paar fotos van beschikbaar, een hele duidelijke is afgelopen week nog een keer voorbij gekomen.
- V300 register
- Verbannen
-
@Freerk
Maar waarom is die spoel bekrachtigd? Ik ben zonder te remmen tot stilstand gekomen, naar mijn idee moet de vario dan in z'n laagste stand staan en bekrachtiging is niet meer nodig. (toch? lijkt mij zo) Ik heb in elk geval geen vacuummeter

@Wouter
Bedankt voor de tips, ik zal morgen het tacho relais nader bekijken.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Sorry dat ik jullie wat langer in spanning gehouden heb.
Het was inderdaad het tachorelais, een van de soldeerpunten aan de spoel zag er min of meer uit als op de foto. Beetje contactreiniger en schuurpapier, solderen huplakee!.
Toen ik verleden week weer zat te meten aan de spoel (ik wilde weten of ik in elk geval normaal kon wegrijden, had een lange rit) legde ik per ongeluk de plus pool van de emvk aan massa en pats! Zekering nr. 8 eruit. Zo heb ik een weekje rond gereden, beetje veel toeren bij constante snelheid maar verder best lekker eigenlijk.
Dat laatste zal jullie een worst wezen, maar mijn 'licht staat nog aan sukkel' zoemertje deed het niet meer daarna, ik ging ervan uit dat die met een nieuwe zekering weer zou gaan werken. Waar wordt zo'n ding normaal gesproken gemonteerd? Het doet er niet zo toe maar enkele hints beschouw ik als bonus.
Allemaal zeer bedankt voor de aanwijzingen, ik had niet gedacht dat het zo simpel op te lossen zou zijn, nu durf ik tenminste weer te remmen en die bergrem te gebruiken.
VARIOOO!
- V300 register
- Verbannen
-
grt No?
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Dutchie;28769 schreef : Het tachorelais is het kleine zwarte kastje wat op hetzelfde steuntje zit als de EMVK.
Bij oudere exemplaren zit het tachorelais niet direct onder de emvk, of verwar ik dat nu met de plaatsing van de renix?