Niet opschakelen vario (beginneling)

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2007 11:07 #625966 door V300 register
Niet opschakelen vario (beginneling) is gemaakt door V300 register
[OPGELOST zie bericht #7]

Ik heb een 340 DL met het bekende 'vario schakelt niet op' probleem. Bij mij is niet het constant zo, komt per uur rijden toch wel 1 keer voor en duurt ook een poosje. Ik kan dan niet veel anders dan met een gevoel van onmacht doorrijden.

Na het lezen van een aantal threads over dit onderwerp op dit forum ben ik in eerste instantie er van overtuigt geraarkt dat het aan mijn remdrukschakelaar ligt, dit omdat ik al eerder had opgemerkt dat het erg vaak voorkwam na hard remmen (Heb dus wel een zuinige rijstijl ontwikkeld daardoor :D.). Maar na overbruggen bleek het dus niet daar te liggen, aangezien ik de schakelaar doorgemeten heb verbaasde me dat niet. Kickdown schakelaar is ook prima trouwens.

Het probleem zit dus verderop..

Toen ik vanochtend weer vastzat in 'zijn 1' ben ik even gestopt en heb met draaiende motor gemeten welke spoel op de EMVK bekrachtigd werd, het bleek dat de linker (vanaf voorkant gezien) spoel bekrachtigd werd (14 V) (bij stilstand ??).
  • Is dat de terugschakelzijde?
Toen ik daarna verder reed merkte ik tot mijn verbazing dat de vario weer als normaal functioneerde, toen heb ik na 100m weer gemeten en geen spoel werd bekrachtigd.
  • Met name de laatste punten doen mij denken dat het tachorelais niet functioneerd. (?)
Gezien de remdruk- en kickdownschakelaars verbrekers zijn kan het ook in de kabels zitten evt. heeft iemand de contactpunten zodat ik kan doormeten?

Dit is een leerproces, ik weet nog niet exact hoe de vario HOORT te werken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2007 11:11 #670615 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Niet opschakelen vario (beginneling)
Goed geformuleerde vraag! Beter als "help mijn vario schakelt niet op, wat is er mis?"
Ik kan je niet helpen, maar er zijn hier een paar mensen die dat vast wel kunnen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2007 11:17 #670622 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Niet opschakelen vario (beginneling)
Ik doe/deed in zo'n geval het volgende:

Een Vacuummeter met een t-stukje aan de opschakelzijde cq terugschakelzijde monteren, en dan in de N het toerental verhogen tot zo'n 1800 toeren. Aan de opschakelzijde moet de wijzer dan gaan uitslaan, bij de terugschakelzijde hoef je alleen de bergrem erop te zetten of het rempedaal hard in te drukken.
Alleen meten van de spoelen van de EMVK heeft m.i. niet zo veel zin, zeker als de terugslagklepjes van de EMVK kapot zijn (gebeurd veelvuldig).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2007 11:25 #670638 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Niet opschakelen vario (beginneling)
als zowel de hoge druk schakelaar op je hoofdremcilinder als het contactje bij het gaspedaal in orde zijn, kan deze fout eigenlijk alleen komen door;

- slechte verbinding
- bergremschakelaar

de bergremschakelaar gaat zelden stuk, en fouten in de bedrading kom je ook niet zo vaak tegen. waarschijnlijk gaat het om een slechte verbinding binnen in het tachorelais.

ik zit te denken aan een losgebroken soldeerpunt van het relais.

hier zijn al een paar fotos van beschikbaar, een hele duidelijke is afgelopen week nog een keer voorbij gekomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2007 12:17 #670664 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Niet opschakelen vario (beginneling)
Bedankt voor de reacties.

@Freerk

Maar waarom is die spoel bekrachtigd? Ik ben zonder te remmen tot stilstand gekomen, naar mijn idee moet de vario dan in z'n laagste stand staan en bekrachtiging is niet meer nodig. (toch? lijkt mij zo) Ik heb in elk geval geen vacuummeter :)

@Wouter

Bedankt voor de tips, ik zal morgen het tacho relais nader bekijken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2007 12:48 #670669 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Niet opschakelen vario (beginneling)
En daar komt ie weer:



Als de drie verbindingen van het relais op de printplaat van het tachorelais er zo uitzien, dan moet je die even opnieuw aantippen. Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2007 17:39 #672441 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Niet opschakelen vario (beginneling)
Super!

Sorry dat ik jullie wat langer in spanning gehouden heb.

Het was inderdaad het tachorelais, een van de soldeerpunten aan de spoel zag er min of meer uit als op de foto. Beetje contactreiniger en schuurpapier, solderen huplakee!.

Toen ik verleden week weer zat te meten aan de spoel (ik wilde weten of ik in elk geval normaal kon wegrijden, had een lange rit) legde ik per ongeluk de plus pool van de emvk aan massa en pats! Zekering nr. 8 eruit. Zo heb ik een weekje rond gereden, beetje veel toeren bij constante snelheid maar verder best lekker eigenlijk.

Dat laatste zal jullie een worst wezen, maar mijn 'licht staat nog aan sukkel' zoemertje deed het niet meer daarna, ik ging ervan uit dat die met een nieuwe zekering weer zou gaan werken. Waar wordt zo'n ding normaal gesproken gemonteerd? Het doet er niet zo toe maar enkele hints beschouw ik als bonus.

Allemaal zeer bedankt voor de aanwijzingen, ik had niet gedacht dat het zo simpel op te lossen zou zijn, nu durf ik tenminste weer te remmen en die bergrem te gebruiken.

VARIOOO!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2007 22:27 #672814 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Niet opschakelen vario (beginneling)
Ik heb zelf geen vario. Maar ik zou graag even willen weten waar het tachorelais zit, en hoe het eruit ziet. Dan kan ik even checken of dat goed is bij een auto van een vriend van mij. Hij heeft ook een soort van probleem dat ie naar rotondes wel eens in de eerste versnelling blijft hangen.

grt No?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2007 22:59 #672817 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Niet opschakelen vario (beginneling)
Het tachorelais is het kleine zwarte kastje wat op hetzelfde steuntje zit als de EMVK. EMVK is dat buisvormige ding waar 4 slangen uitkomen, aan de rechterkant van de auto onder de motorkap. Het steuntje zit met twee boutjes boven de veerpoot.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2007 23:21 #672824 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Niet opschakelen vario (beginneling)

Dutchie;28769 schreef : Het tachorelais is het kleine zwarte kastje wat op hetzelfde steuntje zit als de EMVK.


Bij oudere exemplaren zit het tachorelais niet direct onder de emvk, of verwar ik dat nu met de plaatsing van de renix?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD