Dringend: thermostaatprobleem
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Mijn vraag: kan ik dit pinnetje weghalen/eraf knippen of heeft het een functie? Op deze foto's is 'ie te zien:
Het pinnetje is goed te bewegen en lijkt los te zitten. Thermische overbeveiliging? Terugslagklep?
Dit is al de tweede keer in twee maanden en 2000 km. Nieuwe thermostaat. Hij gaat sowieso open (lees: ik ga 'm fiksen voor we weer naar huis gaan), maar het zou toekomstige tijd schelen als ik een herhaling kan voorkomen.
Bedankt alvast!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
dat is volgens mij een kogeltje in een soort "kooitje" wat er voor zorgt dat luchtbellen uit de motor kunnen, ook bij gesloten thermostaat.
wrik het kooitje een beetje aan de kant zodat de klep van de thermostaat er vrij langs loopt, en thuis een nieuwe opsnorren.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Kan ik niet gewoon die hele pin eruitslopen? Anders gaat 'ie net zo hard weer klem zitten.
Een andere thermostaat helpt niet; de eerste had dit probleem en een nieuwe (van Quinton Hazell nota bene!) die er nu net een maand inzit, krijgt dit ook.
Zal de dealer wel eens raadplegen wat zij meestal deden.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
antiekeradio;114097 schreef : oh, handig dan.
dat is volgens mij een kogeltje in een soort "kooitje" wat er voor zorgt dat luchtbellen uit de motor kunnen, ook bij gesloten thermostaat.
Vermoeden had ik ook al, maar het is zeker geen kooitje. Gewoon een pinnetje met aan weerszijden een verdikking, zodat 'ie niet uit z'n gat kan schieten (maar dus wel praktisch alle kanten op bewegen, dus verbuigen heeft geen zin).
- V300 register
- Verbannen
-
misschien is de door Quinton Hazell geleverde thermostaat een andere constructie dan wat volvo vroeger zelf gebruikte? ik kan me niet voorstellen dat dat een onderdeel was wat "standaard" problemen geeft... dus moet het origineel beter geweest zijn.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Heeft niemand anders dat nog meegemaakt? Ben ik zo'n geluksvogel dat ik in 1 dag en 130 km de voorruit kapot heb, de thermostaat geblokkeerd heb en de accu leeg heb?
Potdorie zeg

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
In principe heb ik twee thermostaten bij me, de originele die eruitkwam (Volvo) en die ene die er nu in zit.
Gewoon proberen dan maar?
- V300 register
- Verbannen
-
Gaat het niet, heb je altijd nog een thermostaat.
Bij mij gaat het trouwens in 95% van de gevallen goed:+
Ik denk trouwens dat je dit pennetje er wel uit kunt knippen.
Het dient inderdaad om luchtbellen uit de motor te krijgen.
Veel succes, en groeten Ben
- Laurens Post
- Nieuw lid
-