Koudweer regeling

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2007 11:08 #626628 door V300 register
Koudweer regeling is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik vraag me af of mijn koudweer regeling het nog doet. Ik heb een 360 GL B200 injectie uit '87 en hij rijdt nu tussen de 1 op 7 en 1 op 8. Ik weet dat Volvo's in het algemeen niet echt zuinig zijn en de 300 is daar geen uitzondering op, maar ik trek hem niet eens door ofzo (3000 tpm). Nu zit er een soort koudweer regeling tussen het luchtfilterhuis en de rechter koplamp. Hiermee wordt middels een bi-metaal de temperatuur gemeten en wanneer nodig, wordt er warme lucht van het uitlaatspruitstuk toegevoerd. Bovenop de regeling zit een soort knopje (zie rood vierkant op foto) die naar "hot" en "cold" kan wijzen. Bij mij wijst hij naar "hot" en het lijkt mij dat dat de zomer is... met een tangetje heb ik voorzichtig geprobeerd het knopje te verstellen, maar omdat er een bi-metaaltje in zit lijkt mij dat ie dat automatisch moet doen. Enig idee of hij dan kapot is?

MVG,
Tim

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2007 12:47 #686816 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koudweer regeling
Ik teste hem weleens door onder de "kop" van dat ding een aansteker te houden. Dan moet de klep zo gaan staan dat hij buitenlucht pakt. Steek je hem in koud water, dan moet hij z'n lucht van af de uitlaat gaan pakken.
Wat precies de temperatuur-criteria zijn, weet ik niet

Wat je verbruik betreft zou ik het eerder zoeken in een lekkende 5de injector of een vuil luchtfilter. (Of aanlopende remmen ;))

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2007 20:54 #686854 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Koudweer regeling
Hoi Tim, dit is makkelijk te testen. Rij een rondje om, dan wordt de motor warm. Bij een warme motor hoort ie op 'hot' te staan. Dan staat de klep open wat inhoudt dat ie met name lucht van buiten geruikt(koude lucht).
Als het blok koud is zou ie dus op 'cold' moeten staan: de klep staat dicht en er wordt warme lucht van de motor aangezogen. Dit zodat de motor sneller op temperatuur is.

Ik rijd met een open luchtfilter en rijd tussen de 1 op 11 en 1 op 12 ('86 injectie).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2007 05:32 #686879 door V300 register
het verschil zit hem in de buitenlucht temperatuur, niet in de motortemperatuur.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2007 08:18 #687217 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Koudweer regeling
Als je wilt smokkelen zorg je dat de lucht 's winters zoveel mogelijk uit de motorruimte getrokken wordt en 's zomers zoveel mogelijk van buiten. Zorg ook dat de bypass (dat stukje geribbelde slang) vanaf de motor naar luchtinlaat goed bevestigd zit. Scheelt ook al. Wat het effect van een extra bypass naar het begin van de luchtinlaat (voorwerwarming) is weet ik niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2007 19:55 #687263 door V300 register
De lucht in de luchtinlaat moet toch juist zo koud mogelijk zijn? Of is dat alleen in de racerij noodzakelijk? :crazy2:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2007 01:14 #687279 door V300 register
als daardoor een ijsprop in je inlaatspruitstuk ontstaat ben je niet blij.

het 'zo koud mogelijk' geldt alleen voor temperaturen boven pakweg 0 graden. daaronder geeft het meer problemen dan nut, die kouwe lucht...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2007 12:07 #687324 door V300 register
Okido :woops:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-09-2009 15:16 #799730 door V300 register
Inmiddels is dit dus mijn auto en ik heb er ook een vraagje over.
Net heb ik een flink stuk gereden en de motor is dus goed warm, nu staat dit metaaltje van de foto op cold, terwijl de motor warm is. Laats toen ik twee dagen niet had gereden stond hij op hot terwijl de motor dus koud is. Verklaard dit wellicht het moeilijker starten bij warme motor? En het schokken in de 1e versnelling bij optrekken met koude motor?
Is dit knopje eventueel om te zetten om dat hij nu blijkbaar in de war is?
Ik ben benieuwd!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-09-2009 11:34 #799786 door V300 register
bij koude motor moet de lucht warm zijn.

bij warme motor...

het werkt dus juist andersom dan je zou denken. het is ook geen indicator, maar een regeling.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC