Ontstekingstijdstip B200EA afstellen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2003 16:33 #624088 door V300 register
Ontstekingstijdstip B200EA afstellen is gemaakt door V300 register
Kan iemand mij zeggen of ontstekingstijdstip van een B200EA uit 1988 af te stellen is? Volgens het boekje moet deze 12 graden plus of min 2 voor BDP zijn bij 900 toeren per minuut. Met andere woorden: is de stroomverdeler te draaien? Ik heb een stroboscooplamp. Zijn de graden af te lezen op de poelie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2003 20:51 #635602 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontstekingstijdstip B200EA afstellen
Hoi Francois,

de EA heeft toch ook een elektronische onsteking?

Deze is officieel niet af te stellen en de graden zijn af te lezen op de krukaspoelie. Wel op de voorste cilinder zetten (nr1).

Nou is het heel toevallig dat ik er vandaag ook mee bezig ben geweest. Het is best wel klote om te doen, maar ik heb vandaag mijn ontsteking met 3 graden vervroegd.
Ik heb een B200E, en naar ik weet zijn deze motoren geschikt voor RON 91, Da's slechtere benzine dan we hier in Nederland hebben. Het vervroegen van de ontsteking kan dus geen kwaad.

Wat je moet doen is de BDP gever (boven het vliegwiel) een stapje naar rechts verzetten (vanuit de bestuurder gezien). Als je deze wil verzetten, moet er ook een sleuf gemaakt worden in het koppelingshuis. Origineel is het een rond gat.

Als de EA een uitvoering is met Kat, dan zal ik dit niet doen. Deze is voor minimaal RON95 geschikt geloof ik. Ook omdat je verteld dat deze 12 +/- 2 graden is. Bij mij was hij 10 graden en nu 13 graden.

Succes ermee

• van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2003 09:06 #635603 door van Strik
Beantwoord door van Strik in topic Ontstekingstijdstip B200EA afstellen
Dat gegeven van minimaal RON 95 komt, omdat we hier nooit ongelode 91 octaan hebben gehad. Wel gelode vroeger, en dat is waarom ze 91 opgeven bij dezelfde motor. Kijk je in de laatste bouwjaren (vanaf 88 ongeveer) dan moet ook een B200E op RON95. Die getallen slaan dus niet echt ergens op.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2003 09:13 #635604 door V300 register
Als dit zoveel problemen geeft om dit af te stellen, ga ik eerst aan de slag met injector reiniger. Bovendien moet ik de EGR nog afsluiten. Daarna moet ik toch een mooier stationair lopende motor hebben, denk ik. In ieder geval bedankt voor de uitleg.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-12-2003 18:39 #635605 door V300 register
Vergeet niet dat er ook 360's in Japan verkocht zijn, daar is bijna alleen maar RON 91.

De B200E heeft geen katalysator, de EA wel!
En om het vermogen gelijk te houden hebben ze de voorontsteking dus iets aangepast. Meer voorontsteking voor het opvangen van het vermogensverlies van de katalysator. Ook worden de uitlaatgassen iets warmer en komt de kat sneller op temperatuur.

Daar zit een groot verschil in...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-03-2004 20:41 #635606 door V300 register
Betekend dit dan dat je door een renix onstekingsunit aan een B200E je meer voorontsteking hebt en dus meer vermogen. Of scheelt het allemaal niet zo veel?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-03-2004 21:14 #635607 door V300 register
die van de EA dan in jouw verhaal, mocht dat kloppen. Das namelijk de versie met kat, dus waar meer vermogen moest komen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-03-2004 21:25 #635608 door V300 register
Wat zijn de voorontstekingswaarden van een B200E (zonder kat) en een B200EA (met kat)?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-03-2004 16:56 #635609 door V300 register
Jelle,

ga ervan uit dat de versie met kat een andere renix unit heeft dan de gewone.
behalve het vaste ontstekingstijdstip heeft deze namelijk ook een iets andere curve nodig.
De katalysatorversie heeft meestal minder piekvermogen, maar juist meer koppel/max koppel bij lager toerental dan de gewone uitvoering.

het verschil in brandstofsoorten (lees; landen uitvoeringen) wordt opgevangen door de genoemde andere plaatsing van de sensor, en eventueel door aansluitingen aan stekker C van de ontstekingsunit (linker stekker).
Heb wel eens opgevangen dat het mogelijk is een schakelaar aan te sluiten waardoor je kunt kiezen tussen optimaal tijdstip voor RON 95 en RON 98.

groetjes Wouter Nieuwlaat

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2005 19:17 #635610 door V300 register
kun je niet gewoon de hele ontsteking (waar de verdeler opzit) niet gewwon bijdraaien??

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC